Att låta akvariet stå tomt en vecka gör varken till eller från. Det viktiga är att starta med få fiskar - så välj bara ut en av de tre arterna du tänkt och låt dom gå in akvariet under en månad.
Angående könsskillnaden så är det nästan omöjligt att på yngel veta vilka som blir honor eller hanar. det enda man har att gå efter är att hanarna oftast är lite större - men är det inte samma kull det handlar så är ju inte det heller mycket att gå efter. Det enda du kan göra är oftast bara att välja 1-2 ex. av de större och sedan ett stort antal med små.
Är de så stora att man lätt kan se könsskillnad så säljs de ofta parvis.
Precis att låta karet stå tomt gör inte så himla mkt till eller från. Däremot är iaf inte jag något större fan av att bara börja med några fiskar till en början.
Jag kör alltid i all fisk direkt, i synnerhet om det är ciklider eftersom dessa fiskar ofta är ganska aggressiva och revirhävdande. Släpper man helt plötsligt i fler ciklider när de gamla redan har etablerade revir brukar det bli "mayham" i karet!
Är karen bara någorlunda stora är iaf mina erfarenheter att det brukar gå bra ändå. Se dock gärna till att köra nån form av biostarter (nitrivec) och mata sparsamt de 2 första veckorna så skall det nog gå bra.
Lycka till!