Fiskköp på onsdag, tips?

#1 - 16 november 2009 18:15
Jag ska på onsdag iväg och köpa fiskar till mitt 325l kar, som nu ahr stått en vecka utan fisk.

Min tanke är:

golden
rödzebra
blå delfin ciklid

När man köper fiskarna är de ju rätt små och svårt kanske att se kön på, och man ska ju alltid ha fler honor än hannar. Så hur löser man detta bäst?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 november 2009 18:24
Att låta akvariet stå tomt en vecka gör varken till eller från. Det viktiga är att starta med få fiskar - så välj bara ut en av de tre arterna du tänkt och låt dom gå in akvariet under en månad.

Angående könsskillnaden så är det nästan omöjligt att på yngel veta vilka som blir honor eller hanar. det enda man har att gå efter är att hanarna oftast är lite större - men är det inte samma kull det handlar så är ju inte det heller mycket att gå efter. Det enda du kan göra är oftast bara att välja 1-2 ex. av de större och sedan ett stort antal med små.
Är de så stora att man lätt kan se könsskillnad så säljs de ofta parvis.
#3 - 16 november 2009 23:42
Att låta akvariet stå tomt en vecka gör varken till eller från. Det viktiga är att starta med få fiskar - så välj bara ut en av de tre arterna du tänkt och låt dom gå in akvariet under en månad.

Angående könsskillnaden så är det nästan omöjligt att på yngel veta vilka som blir honor eller hanar. det enda man har att gå efter är att hanarna oftast är lite större - men är det inte samma kull det handlar så är ju inte det heller mycket att gå efter. Det enda du kan göra är oftast bara att välja 1-2 ex. av de större och sedan ett stort antal med små.

Är de så stora att man lätt kan se könsskillnad så säljs de ofta parvis.

Precis att låta karet stå tomt gör inte så himla mkt till eller från. Däremot är iaf inte jag något större fan av att bara börja med några fiskar till en början.
Jag kör alltid i all fisk direkt, i synnerhet om det är ciklider eftersom dessa fiskar ofta är ganska aggressiva och revirhävdande. Släpper man helt plötsligt i fler ciklider när de gamla redan har etablerade revir brukar det bli "mayham" i karet!
Är karen bara någorlunda stora är iaf mina erfarenheter att det brukar gå bra ändå. Se dock gärna till att köra nån form av biostarter (nitrivec) och mata sparsamt de 2 första veckorna så skall det nog gå bra.
Lycka till!
#4 - 17 november 2009 06:26
Såklart har jag biostarter i. Stress zyme och Stress coat. Det är även ett redan använt filter i, som gått ett tag i mitt 160l kar, så jag antar att några goda bakterier finns där i.

Får se vad affären har hemma helt enkelt. Men det blir nog alla fiskar på en gång, vill inte ha nått "mayhem".
#5 - 17 november 2009 13:52
Yesska skrev:
Såklart har jag biostarter i. Stress zyme och Stress coat. Det är även ett redan använt filter i, som gått ett tag i mitt 160l kar, så jag antar att några goda bakterier finns där i.

Får se vad affären har hemma helt enkelt. Men det blir nog alla fiskar på en gång, vill inte ha nått "mayhem".

Ok vad bra. Ja med ett redan igångkört filter borde det ju verkligen inte vara nått problem. Ja det kanske är en smakfråga angående införskaffandet av fiskarna men är det den här typen av fiskar hade jag aldrig börjat med en art å sen de andra. Blir ofta en hel del stridigheter ändå :), då behöver man ju inte förvärra situationen.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 november 2009 14:59
Rooster skrev:
Jag kör alltid i all fisk direkt, i synnerhet om det är ciklider eftersom dessa fiskar ofta är ganska aggressiva och revirhävdande. Släpper man helt plötsligt i fler ciklider när de gamla redan har etablerade revir brukar det bli "mayham" i karet! !

Ja men i regel så startar man med yngel och de är inte speciellt revirhävdande. Däremot håller jag med om att det inte är lämpligt att släppa ner några få nykomlingar i ett redan etablerat akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 november 2009 15:04
Yesska skrev:

Ja, men tillväxten av bakterier brukar först skjuta fart när dessa göds (vilket de gör med fiskskit). Så du skall tillsätta bakteriekulturer etc. när du lägger i de första fiskarna.

Håller som sagt inte alls med om att man skall lägga i alla fiskarna direkt - tvärtom att så många gör just detta är nog den vanligaste anledningen till att så många snabbt tröttnar på sitt akvarie. Visst bakteriekulturer skyndar på startprocessen och de är bra att använda, men de är inte så effektiva att man kan belasta akvariet fullt ut.
#8 - 17 november 2009 19:39
Ja men i regel så startar man med yngel och de är inte speciellt revirhävdande. Däremot håller jag med om att det inte är lämpligt att släppa ner några få nykomlingar i ett redan etablerat akvarium.

Jag vet iofs inte om man "i regel" startar med yngel. Oftast så köper man ju sina fiskar från en butik och inte från en odlare och då är ju fisken inte yngel utan bara relativt unga (mbunas är ju ofta åtminstone 5 cm vid inköp) och redan nu revirhävdande. Visst det bästa är ju om man kan börja lite lätt med ett fåtal fiskar map på algtillväxt och vattenkemi. Hur lätt eller hur bra detta går i praktiken tycker jag dock beror väldigt mkt på typ av fisk, (med "sällskapsfiskar" går det ju lättare då dessa i regel är relativt fredliga jmf med ciklider). Ett alternativ i detta fallet skulle ju kunna vara att om det nu skall gå malar i karet, så börja med dem ifs och släpp ner cikliderna sen, alternativt mata mkt sparsamt och åtminstone delvis med "lättare" kost såsom spirulina det första taget.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 november 2009 20:07
Rooster skrev:
Jag vet iofs inte om man "i regel" startar med yngel. Oftast så köper man ju sina fiskar från en butik och inte från en odlare och då är ju fisken inte yngel utan bara relativt unga (mbunas är ju ofta åtminstone 5 cm vid inköp) och redan nu revirhävdande. Visst det bästa är ju om man kan börja lite lätt med ett fåtal fiskar map på algtillväxt och vattenkemi. Hur lätt eller hur bra detta går i praktiken tycker jag dock beror väldigt mkt på typ av fisk, (med "sällskapsfiskar" går det ju lättare då dessa i regel är relativt fredliga jmf med ciklider). Ett alternativ i detta fallet skulle ju kunna vara att om det nu skall gå malar i karet, så börja med dem ifs och släpp ner cikliderna sen, alternativt mata mkt sparsamt och åtminstone delvis med "lättare" kost såsom spirulina det första taget.

Jag betraktar den standardstorlek som säljs i affärer som yngel och jag tycker nog inte att de är så extremt revirhävdande att det skulle vara några problem att några veckor efteråt lägga i fler malawi.
#10 - 17 november 2009 20:42
Jag betraktar den standardstorlek som säljs i affärer som yngel och jag tycker nog inte att de är så extremt revirhävdande att det skulle vara några problem att några veckor efteråt lägga i fler malawi.

Ja det finns ju egentligen nästan inga absoluta sanningar och många av problemen här på forumen är ju mer bedömningsfrågor. Men man kan ju eg. bara dela med sig av egna erfarenheter, eller möjligtvis vad man hört.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 november 2009 21:07
Rooster skrev:
Ja det finns ju egentligen nästan inga absoluta sanningar och många av problemen här på forumen är ju mer bedömningsfrågor. Men man kan ju eg. bara dela med sig av egna erfarenheter, eller möjligtvis vad man hört.

Självklart finns det olika "skolor" i allt och även jag själv har säkert ändrat åsikt någon gång i frågan sedan jag för 30 år sedan skrev en artikelserie i Ciklibladet om "Nybörjarinformation om Malawiciklider".
#12 - 18 november 2009 07:11
Kul att det blev lite disskution här. ^^ Det är då det blir intressant att läsa och alltid lär man sig något. Jag kommer nog börja med ett gäng golden, då de är (vad jag läst) de minst revirhävdande, så får jag köpa till de andra sen, ev möblera om karet så reviren bryts, eller nått. Alt de blå delfin cikliderna, sedan golden och sedan rödzebrorna. Blir det bra tror ni, och hur länge ska man vänta innan man sätter i de andra fiskarna?

Biostarter hade jag i först igår, då de sa på affären en eller två dagar innan fisken flyttar in. Ang algätare, de kommer jag nog vänta med då det inte finns några alger för de att äta ännu.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 18 november 2009 09:48
Yesska skrev:
Blir det bra tror ni, och hur länge ska man vänta innan man sätter i de andra fiskarna?

Gärna 4 veckor

Ang algätare, de kommer jag nog vänta med då det inte finns några alger för de att äta ännu

Lite fel tänkt, om jag skall ha algätare i akvariet så är det dessa som jag först införskaffar. Detta eftersom det ofta är i början som algproblemen uppstår och då bör de vara där, sedan äter de ju också annat foder än alger så foderfrågan är inget problem
#14 - 19 november 2009 15:53
Det blev 5 st mari gold ciklider som fick flytta in först. De är från 7cm till 10cm stora. De verkar trivas och imorse verkade två st leka. Det är väl ett gott tecken iallafall.
#15 - 19 november 2009 20:46

Du kan ju inte bara anta att han skall köpa små yngel o starta det med. Många affärer säljer ju fullvuxna djur också. Du skrev ju innan att han skall starta med en av dom 3 sorterna och sedan efter en månad släppa i dom andra 2 sorterna. Nu skrev du:

Däremot håller jag med om att det inte är lämpligt att släppa ner några få nykomlingar i ett redan etablerat akvarium.

Undrar vilket av det man skall lyssna på
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 19 november 2009 21:41
Du kan ju inte bara anta att han skall köpa små yngel o starta det med. Många affärer säljer ju fullvuxna djur också. Du skrev ju innan att han skall starta med en av dom 3 sorterna och sedan efter en månad släppa i dom andra 2 sorterna. Nu skrev du:

Däremot håller jag med om att det inte är lämpligt att släppa ner några få nykomlingar i ett redan etablerat akvarium.

Undrar vilket av det man skall lyssna på

Yesska skrev ovan
rätt små och svårt kanske att se kön på

så då utgick jag från det.
Vad gäller det övriga så handlade det om könsmogna fiskar, vilket detta uppenbarligen inte handlar om (då kan man se könsskillnad) och inte heller några få (han skull ju köpa rejäla grupper av de 3 arterna - annars blir det rätt lite fisk i akvariet).
Dock verkar ju detta nu inte längre stämma enligt Yesskas förra inlägg - men det visste inte jag då.
#17 - 20 november 2009 07:41
Saken var att de hade pyttesmå golden (typ 3 cm) och så dessa lite större mari gold. Så jag vågade inte köpa dem ihop, tänkte att de små golden kanske blir totalt mobbade av de större fiskarna. Så jag har nu dessa fem mari gold, och ahr inrett med ca sex stycken grottor. När jag sedan hittar några andra ciklider i passande storlek tex Golden, eller delfinciklid, så ska jag samtiigt köpa till mer grottor och möblera om. Vad jag har läst också så är Mari gold inte så värst revirhävdande utan rätt snälla, och det är ju golden också.

Förresten... jag är ingen han, utan en hon. =)
Bilagor:

Annons