Fiskköp

#1 - 23 juni 2008 19:22
Hej!
Jag har hittat akvarium, växter, ja allt, vad jag ska köpa efter semestern som varar hela Juli.

Iallafall tänkte jag höra med er om dethär låter bra i ett 100 litersakvarium:

2 mellanstora växter

Fiskar:

2 Praktbotior
3 Svärdbärare
5 Guppys
15 Kardinaltetror
2 Blackmolly
Och sedan kanske 8 algätande räkor

Hur låter det? Första gången jag gör detta, så gå inte för hårt fram om det är helt fel.
#2 - 23 juni 2008 19:35
JojjeN skrev:
Hej!

Jag har hittat akvarium, växter, ja allt, vad jag ska köpa efter semestern som varar hela Juli.

Iallafall tänkte jag höra med er om dethär låter bra i ett 100 litersakvarium:

2 mellanstora växter

Fiskar:

2 Praktbotior

3 Svärdbärare

5 Guppys

15 Kardinaltetror

2 Blackmolly

Och sedan kanske 8 algätande räkor

Hur låter det? Första gången jag gör detta, så gå inte för hårt fram om det är helt fel.

Hej!
Vad roligt att du ska skaffa akvarium!:)
100L kan nog vara ganska så lagom o starta upp med, har själv ett 110L, och det kändes lagom ibörjan iaf. Nu börjar jag vilja ha ett större:p

Kardinaltetrorna, och levandefödarna (molly, svärdbärare, guppy) funkar ju bra tillsammans och i 100L. Det enda man måste tänka på att de tre sistnämnda får yngel varje månad, varje hona av varje sort. Så till slut kan man ha massvis med fisk. Därför kan det vara bra att bara välja en, eller högst två av dessa. Helst också fler honor än hanar av varje, så att inte hanarna inte stressar honorna så mycket.

Praktbotia är ju jättefin, men de vill leva i en liten grupp (5 eller fler) och de vill också ha lite större utrymme än 100L. 250L står det här på zoopet. http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262

Räkor vet jag mycket lite om, men de städar ju bottnen fint, och så är de underhållande o titta på:) Kolla lite på vilken sand/grus räkor vill ha. Jag är osäker.
#3 - 23 juni 2008 20:18
Praktbotior är en stimfisk och vill helst vara fler än 6 st och dessutom så vill dom gärna ha lite större akvarium.

Om du ska har räkor så vill dom ha höga växtrer att klättra på, dom rengör heller inte rutan vilket en mal kommer att göra.

Jag tycker oxå att du ska ha lite mera växter. k´Kommer nog att se lite kalt ut om du har så lite växter.

Dessutom om du inte bara vill ha levandefödare så kan jag rekomendera nån sort utav Gurami som är väldigt vackra att se på. Dom är oxå lättskötta. exempel på guramis: guld, blå, moraik, marmor, dvärg mm.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 juni 2008 21:05
Som du redan fått reda på så avstå från praktbotiorna.
Sedan tycker jag ockaså att du skall ha betyligt fler växter.
Själv hade jag också valt något färre med arter och tagit lite fler av varje art istället.
Sedan skall du självklart också bara ha en art från början - efter någon månad kan du köpa ytterligaere en
#5 - 23 juni 2008 21:15
om du känner någon som har ett större akvarium som kan tänka sig att ta hand om praktbotiorna eller så kan du kolla ifall en djuraffär kan ta emot dem nån gång i framtiden, för antagligen är de inte så stora just nu och det lär ta ett tag innan de vuxit ur akvariumet, och vid den tiden så kanske du har skaffat större och om du inte gjort det så kan du lämna in dem till djuraffären. praktbotior är faktiskt väldigt charmiga.
#6 - 23 juni 2008 21:54
om du känner någon som har ett större akvarium som kan tänka sig att ta hand om praktbotiorna eller så kan du kolla ifall en djuraffär kan ta emot dem nån gång i framtiden, för antagligen är de inte så stora just nu och det lär ta ett tag innan de vuxit ur akvariumet, och vid den tiden så kanske du har skaffat större och om du inte gjort det så kan du lämna in dem till djuraffären. praktbotior är faktiskt väldigt charmiga.

Fast då kan jag tycka att det känns lite onödigt att köpa en fisk som man vet att man måste lämna ifrån sig om ett tag, om det inte är syftet av någon anledning från början. Då är det ju bättre att de kommer till ett fast hem direkt och att man skaffar en sort man kan ha hela dess liv.

Dessutom har jag läst att fiskar som är små (inte fullvuxna) men egentligen behöver större utrymme kan utvecklas fel. Organen växer men inte själva fisken, därför ser den fortfarande "passande stor" ut i det lilla akvariet. Om det gäller också Praktbotian vet jag dock inte.
#7 - 23 juni 2008 22:14
Charlottis skrev:
Fast då kan jag tycka att det känns lite onödigt att köpa en fisk som man vet att man måste lämna ifrån sig om ett tag, om det inte är syftet av någon anledning från början. Då är det ju bättre att de kommer till ett fast hem direkt och att man skaffar en sort man kan ha hela dess liv.

Dessutom har jag läst att fiskar som är små (inte fullvuxna) men egentligen behöver större utrymme kan utvecklas fel. Organen växer men inte själva fisken, därför ser den fortfarande "passande stor" ut i det lilla akvariet. Om det gäller också Praktbotian vet jag dock inte.

håller helt med.. man skall planera sina fiskköp efter karet.. eller ha en rejäl grundtanke från början.. har själv haft monsterfiskar som vuxit ur karen.. jättekul med grymma fiskar men hur e det med fisken?? det är ändå ett djur som man tar hand om.. eller lyssnas det för mkt på nirvana här: "but its ok eat fish, cause they havent any feelings" haha [:-49]
#8 - 24 juni 2008 05:09
De flesta malar ser så äckliga ut, det finns bara en sorts mal som ser lite normal ut, men antar att det behövs. Får köpa en mal eller två istället för praktbotiorna då.

Lägger in fler växter oxå.

Kjell, det var tur du sa det. Visste inte man behövde vänta en hel månad mellan grejerna man lägger ner. :O Då tar det ju ett halvår innan alla är nere, och då är säkert dom första fiskarna redan döda. :P
#9 - 24 juni 2008 07:49
Ancistrusarna är ju den underbaraste! :) Deras yngel är så söta :D
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 juni 2008 08:07
JojjeN skrev:
Kjell, det var tur du sa det. Visste inte man behövde vänta en hel månad mellan grejerna man lägger ner. :O Då tar det ju ett halvår innan alla är nere, och då är säkert dom första fiskarna redan döda. :P

Nja efter 2 månader brukar man kunna lägga ner resterande fiskar.
Sedan vill det nog till en rejäl vanskötsel om man skall lyckas ta livet av fiskarna på ett halvår - normalt så lever de i alla fall 5-6 år.
#11 - 24 juni 2008 17:03

Sedan vill det nog till en rejäl vanskötsel om man skall lyckas ta livet av fiskarna på ett halvår - normalt så lever de i alla fall 5-6 år.

5-6 år? Nu gjorde du mig glad =) Trodde fiskar hade ett väldigt kort liv.
#12 - 24 juni 2008 17:10
Fiskar har ett kort liv i på tok för små akvarium med dålig filtrering / vadsomhelst. Sköter man det rätt så är dem glada och lever på i många år. Lycka till med ditt kar :)

MVH Johan
#13 - 24 juni 2008 17:25
förutom fjärilsciklider.. hur ja än vänder o vrider så har ja förstått att de blir högst ett par år.. men oj va granna de är..
Bilagor:
#14 - 27 juni 2008 06:45
Fick ett gratis 75 liters av morsans kollega igår.

Tänkte, kan ni hjälpa mig placera ut hur många av varje art det är bäst att jag ska ha? Arterna jag ska ha är:

Guppy
Svärdbärare
Black Molly
Kardinaltetra
Någon sorts mal
Algätande räkor
#15 - 27 juni 2008 07:18
Om du tycker de flesta malar är äckliga så kanske det här kan vara något? De blir inte så stora, ca 5 cm, men tänk på att de vill vara flera.
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

Du kan också gå in på www.goc.se och söka på LDA25 om du vill veta mer om dem.
#16 - 27 juni 2008 07:43
JojjeN skrev:

Guppy

Svärdbärare

Black Molly

Kardinaltetra

Någon sorts mal

Algätande räkor

Många fiskar som är bra på att fortplanta sig blir det ;)

Här kommer mitt förslag på sammansättning.
Med guppy och svärdbärare är nog det viktigaste att du har fler honor än hanar, annars kan det bli väldigt stressande för honorna att bli konstant uppvaktade. Med black molly är jag osäker för dem har jag ingen egen erfarenhet av, men har för mig att de kan para sig med svärdbärare.

Mitt förslag är att du bara börjar med en sorts levandefödare, kanske tjusiga svärbärare, och då en till två hanar och två till tre honor.
Sedan kan du ju komplettera med någon mer sort när du har haft det ett tag.

Kardinaltetrororna får nog vara en tio om det ska bli nått stimm.

Algätare som är bra på rutorna är otocinclus, om du inte gillar ancistrus och mer typiska malar. Dem bör man ha ett litet stimm (typ 5).
#17 - 27 juni 2008 07:52

Ska man inte ha en väldig tur om dom flesta fiskar man köper lever i 5-6 år?
Jag vill nog påstå att det har att göra med vilken typ av fisk man köper. Min erfarenhet säger att tex Endlers (i varje fall dom jag har haft) lever i ca 1 år medans tex mina Indiska Glasmalar har klarat sig riktigt länge (trots att dom ska vara lite svåra).
Jag upplever oxså att "egenuppfödda" fiskar klarar sig mycket längre än köpta fiskar (även om man köper unga exemplar) fast det kan ju förstås bero på att "egenuppfödda" fiskar är vana vid sitt "hemmaakvarium" och den miljön. Nu ska det väl tilläggas att jag inte är en expert på detta med akvaristik då jag bara har haft akvarium i ca 1 år men jag har vänner som haft akvarium i måååånga år och är "experter" men vissa av dom upplever att det är så som jag beskriver ovan.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 27 juni 2008 08:56
Morgan71 skrev:
Ska man inte ha en väldig tur om dom flesta fiskar man köper lever i 5-6 år?

Jag vill nog påstå att det har att göra med vilken typ av fisk man köper. Min erfarenhet säger att tex Endlers (i varje fall dom jag har haft) lever i ca 1 år medans tex mina Indiska Glasmalar har klarat sig riktigt länge (trots att dom ska vara lite svåra).

Jag upplever oxså att "egenuppfödda" fiskar klarar sig mycket längre än köpta fiskar (även om man köper unga exemplar) fast det kan ju förstås bero på att "egenuppfödda" fiskar är vana vid sitt "hemmaakvarium" och den miljön. Nu ska det väl tilläggas att jag inte är en expert på detta med akvaristik då jag bara har haft akvarium i ca 1 år men jag har vänner som haft akvarium i måååånga år och är "experter" men vissa av dom upplever att det är så som jag beskriver ovan.

Det vill jag definitivt inte påstå att man skall ha tur för att de skall leva i 5-6 år.
Men självklart varierar normalåldern mycket mellan olika fiskarter. Ofta är det som så att de som är oerhört produktiva lever något kortare - men å andra sidan så försvinner dessa inte även om de dör eftersom det hela tiden kommer nya yngel.
Normalåldern på fiskar varierar dock mycket som du skriver och en del arter lever bara 2 år (de annuella killisarna ännu kortare) medan andra lever 20-30 år. I genomsnitt kan man dock säkert säga att fiskar lever 5-6 år.
#19 - 27 juni 2008 10:01
Tillbaka till hur många av varje art jag behöver/får plats med/är lämpligast

Annons