Fiskinköp. Vilken ordning?

#1 - 26 december 2004 11:42
Jag har precis köpt mig ett nytt kar (310 l) och ska starta upp det till veckan.
Det kanske är tidigt att fråga, karet ska ju stå ett tag först, men jag funderar på i vilken ordning jag ska köpa mina fiskar.
Jag har bestämt mig för vilka fiskar jag ska ha och de är:
6 st scalar
6 st leopardpansarmalar
3-4 ancistrus
ca 20-25 citrontetror
Ev. 4 st dvärgciklider (funderar på fjärilsciklid eller kurvciklid. förslag?)

Hade tänkt köpa dem i den här ordningen...
1. ancistrus
2. scalar
3. leopardpansarmal
4. citrontetra
5. Ev. dvärgciklid
... men vet inte om det blir bra? Kommentarer, andra förslag?
#2 - 26 december 2004 12:48
Jag hade nog gjort som följer:

1)Kastat i citrontetror direkt (utan fiskar får du inga nitrifikationsbakterier...)

2)Tre-fyra veckor senare - i med ancistrusarna (kräver dock stödutfodring, det finns förmodligen inte tillräckligt med alger...)

3)I med scalarerna och pansarmalarna efter ytterligare en-två veckor - de förstnämda pga priset, de sistnämnda pga att de äter foderrester på botten, vilket knappast existerar i ett nytt kar...

Om jag valt att ha dvärgciklider hade jag kastat i dem som 2:a eller 3:a...

Ang dvärgciklider är jag sugen på denna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=144 - men skulle gärna ha fler åsikter om den...
#3 - 26 december 2004 17:50
Du ska inte ha i 20-25st fiskar på en gång,jag kan slå vad om att du får en ordentlig nitrit topp då.Då blir det lite väl mycket jobb med alla vatten byten.Köp dig lite vattentester och kolla med.Vänta tills vattnet är stabilt kolla varje dag.
MVH Richard
#4 - 26 december 2004 18:18
Du ska inte ha i 20-25st fiskar på en gång,jag kan slå vad om att du får en ordentlig nitrit topp då.

Jag tror inte att den nitrittoppen blir särskilt hög med 20-25 citrontetror i ett 310-liters, snarare tror jag att det blir en lagom belastning...
#5 - 26 december 2004 18:21
Ursprungligen skickat av ICEBOX

Jag hade nog gjort som följer:

1)Kastat i citrontetror direkt (utan fiskar får du inga nitrifikationsbakterier...)

2)Tre-fyra veckor senare - i med ancistrusarna (kräver dock stödutfodring, det finns förmodligen inte tillräckligt med alger...)

3)I med scalarerna och pansarmalarna efter ytterligare en-två veckor - de förstnämda pga priset, de sistnämnda pga att de äter foderrester på botten, vilket knappast existerar i ett nytt kar...

Om jag valt att ha dvärgciklider hade jag kastat i dem som 2:a eller 3:a...

Ang dvärgciklider är jag sugen på denna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=144 - men skulle gärna ha fler åsikter om den...

Jag måste nog säga att jag håller med gigardt.
Att "kasta i" alla citronterror på en gång låter inte särskilt smart.. Citrontetrorna vill väl ha relativt moget vatten, eller? Kan ha fel, men det är vad jag har läst...
I mitt lilla kar så fick jag problem med alger redan efter ca 1½ vecka, så det var därför jag hade tänkt börja med ancistrusarna (hade självklart tänkt stödmata dem!) och sedan hade jag tänkte släppa i scalarerna för att sedan köpa pansarmalarna, ocg jag tror nog att de får jobb att göra då, om annars så får jag väl stödmata dem. Och sist då hade jag tänkt släppa i citrontetrorna efter som jag läst att de vill ha "moget" vatten.

Jag har faktiskt 3 olika tester hemma just nu (pH, nitrit och nitrat) så jag bör förhoppningsvis ha koll på vattenvärderna när jag sätter igång karet! :)
#6 - 26 december 2004 18:27
Lubbe gör precis som du skriver,det låter väldigt klokt.
ICEBOX det kommer att bli en nitrittopp jag lovar,jag ahde själv i 25st koi yngel i ett 540l i höstas,det blev nitrit så det stod härliga till.Jag har 2st av dem kvar,så det är ju inte så kul.20-25st citrontetror är ju inte gratis.
MVH Richard
#7 - 27 december 2004 07:47
nej, i med tetror först.
malar behlöver alger och rester på botten.
#8 - 27 december 2004 08:10
Starta med 15 citrontetror låt dessa gå 14dagar ta sedan de 10 andra så du får dina 25st vänta sedan yttligare 14dagar scalarerna i och hälften av corydorasen sist dvärgcikliderna ,corydoasen som fattas och anicistus eller clownpleco.
#9 - 28 december 2004 13:45
I fall du har tålamod att vänta så skulle jag faktiskt rekommendera metoden som beskrivs på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

Körde själv med den metoden när jag startade mitt 250L akvarium och har inte haft några problem med nitritspikar efter det att fiskarna flyttat in.

Annars får du läsa på om vilka av de arterna som du bestämt dig för som är hardigast och börja med dem först(kolla på http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp). Kör med Nitrivec från första början och överdosera gärna.

Annons