Ursprungligen skickat av ICEBOX
Jag hade nog gjort som följer:
1)Kastat i citrontetror direkt (utan fiskar får du inga nitrifikationsbakterier...)
2)Tre-fyra veckor senare - i med ancistrusarna (kräver dock stödutfodring, det finns förmodligen inte tillräckligt med alger...)
3)I med scalarerna och pansarmalarna efter ytterligare en-två veckor - de förstnämda pga priset, de sistnämnda pga att de äter foderrester på botten, vilket knappast existerar i ett nytt kar...
Om jag valt att ha dvärgciklider hade jag kastat i dem som 2:a eller 3:a...
Ang dvärgciklider är jag sugen på denna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=144 - men skulle gärna ha fler åsikter om den...
Jag måste nog säga att jag håller med gigardt.
Att "kasta i" alla citronterror på en gång låter inte särskilt smart.. Citrontetrorna vill väl ha relativt moget vatten, eller? Kan ha fel, men det är vad jag har läst...
I mitt lilla kar så fick jag problem med alger redan efter ca 1½ vecka, så det var därför jag hade tänkt börja med ancistrusarna (hade självklart tänkt stödmata dem!) och sedan hade jag tänkte släppa i scalarerna för att sedan köpa pansarmalarna, ocg jag tror nog att de får jobb att göra då, om annars så får jag väl stödmata dem. Och sist då hade jag tänkt släppa i citrontetrorna efter som jag läst att de vill ha "moget" vatten.
Jag har faktiskt 3 olika tester hemma just nu (pH, nitrit och nitrat) så jag bör förhoppningsvis ha koll på vattenvärderna när jag sätter igång karet! :)