Fiskhandlar gojs?

#1 - 28 oktober 2008 14:42
Hej!
Jag kom just på idéen att starta upp ett akvarium med filtergojs från fiskhandlaren, som man kan få i en transport påse med sig hem. Då kan man ju ha i all/mycket fisk direkt.

Men varför rekommenderas aldrig det till dom som startar upp? Finns det stora nackdelar, eller har ingen kommit på det?

Och om man skitar ner akvariumet rejält med fiskhandlar gojs, hur många fiskar kan man ha i direkt dagen efter? Allihopa eller?

Ha de gött!

Mvh Jojje
#2 - 28 oktober 2008 14:47
Vad har "fiskhandlaren" för filtrering/pumpar då?
#3 - 28 oktober 2008 14:49
ansjo skrev:
Vad har "fiskhandlaren" för filtrering/pumpar då?

Vanliga pumpar i varje akvarium har iallafall han här i stan.

Tror jag iallafall jag har för mig. :P Annars har han väl iallafall någonting där man kan ta
#4 - 28 oktober 2008 14:53
Då är han nog den enda jag hört som har vanliga innerfilter i en zoobutik:).

Visst kan du då ta en påse klägg från honom, men det bör gå ganska snabbt tills du häller i det i ditt kar.
Du kan då även öka på antalet fiskar lite fortare, men jag skulle inte dra på antalet direkt utan att du iaf tar ett par veckor på dig tills du har fullt manskap i karet.
#5 - 28 oktober 2008 14:56
ansjo skrev:

Visst kan du då ta en påse klägg från honom, men det bör gå ganska snabbt tills du häller i det i ditt kar.

Du kan då även öka på antalet fiskar lite fortare, men jag skulle inte dra på antalet direkt utan att du iaf tar ett par veckor på dig tills du har fullt manskap i karet.

När jag tänker efter så har han nog inte innerfilter. Men hur gör dom då? Någonstans måste väl skiten hamna?

Och är det likadant om man tar all sin skit från bottnen, vattnet, och allt i filtret från ett 60 liters till ett 180 liters, och sen fyller på så 120 liter blir nytt vatten, men allt blir liksom ingånget, kan man inte ha i alla på en gång då heller, utan kanske ta hälften första veckan och resten efter ytterligare 3 veckor?
Bilagor:
#6 - 28 oktober 2008 15:04
Jag skulle tro att ha har bottenfilter, och då vill han nog inte greja med karet som behövs för att du ska få lite klägg;).
Det finns även flytande filterbakterier du kan köpa, men dessa kostar en slant.
Du behöver även bara ta mulmen från tex ett innerfilter då vattnet inte bär med sig så mycket av de goda bakterierna.
#7 - 28 oktober 2008 15:21
mulm... vilket härligt ord... ligger så skönt i munnen... muuuulm...
#8 - 28 oktober 2008 16:25
ansjo skrev:
Jag skulle tro att ha har bottenfilter, och då vill han nog inte greja med karet som behövs för att du ska få lite klägg;).

Det finns även flytande filterbakterier du kan köpa, men dessa kostar en slant.

Du behöver även bara ta mulmen från tex ett innerfilter då vattnet inte bär med sig så mycket av de goda bakterierna.

Jag vet allt om nitrivec och sånt, men det är ju när dom använder det som dom måste vänta 3-4 veckor mellan var fjärde fisk.

Jag använde också nitrivec, fast jag orkade inte vänta utan kastade i alla samma vecka, och det gick bra. Dock nu har jag fattat att det kunde gå åt fanders, och kommer inte göra misstaget igen.
#9 - 29 oktober 2008 20:44
JojjeN skrev:
Hej!

Jag kom just på idéen att starta upp ett akvarium med filtergojs från fiskhandlaren, som man kan få i en transport påse med sig hem. Då kan man ju ha i all/mycket fisk direkt.

Men varför rekommenderas aldrig det till dom som startar upp? Finns det stora nackdelar, eller har ingen kommit på det?

Och om man skitar ner akvariumet rejält med fiskhandlar gojs, hur många fiskar kan man ha i direkt dagen efter? Allihopa eller?

Ha de gött!

Mvh Jojje

Inte alla handlare har filter du kan få gojs från men dom som har säljer nog oxå bakteribomber som dom hellre tjänar några kronor på och till nybörjare säljer många hellre vattenberedningsmedel istället så dom blir tvungna att köpa fler fiskar direkt efter att dom första dött "mystiskt".
Får du lite filtergojs iaf så skulle jag satsa på att stoppa i ungefär hälften av vad du planerar och mata försiktigt och sen sakta öka antalet fiskar under dom kommande veckorna
#10 - 30 oktober 2008 10:05
ansjo skrev:

det är juh många zoobutiker som har vanliga innefilter. de flesta som inte är inriktade på akvaristik har så här omkring mig iaf. bara dom stora butikerna som har annat system
#11 - 30 oktober 2008 15:01
Vår handlare hade ett akvarium med innerfilter när jag tittade idag, och det räcker ju för att kunna ta lite gojs.

Annons