Fiskgaranti ???

#1 - 20 februari 2010 19:11
Jag undrar vad som är rimligt att butiken
har för fiskgaranti? Är 7 dagar rimligt eller ska man kräva fler dagar? Vad har du själv för erfarenhet?
Jag själv tycker om vattnetprovet är felfritt ( som man gör då i butiken) ska väl en fisk (kosta 55kr/st) leva mer än 3 veckor i mitt akvarium? Eller ska man bara gilla läget och inse att man inte bör köpa fisk där mer.....?
#2 - 20 februari 2010 19:18
3 veckor.... låter lite för lång tid för att kräva massa garantier...
På 3 veckor hinner du med goda marginaler att övermata och fixa sjukdomar till ditt akvarium....

3-7 dagar MAX tycker jag låter rimligt....
Visserligen kan ju fiskarna man köper vara sjuka... Men jag tycker 3 veckor är för lång tid...
Men det är enligt mig :)
#3 - 20 februari 2010 19:30
Har aldrig hört nått om nån fisk garanti och som sakt du hinner dra på massa sjukdommar och över mata dem om du vill.. Sen så kan ju inte dom ta det ansvaret.. Hur ska de veta om din fisk har dött eller inte.. hur ska dom veta att du inte bara åker in säger att din fisk dött (fast den inte har det).. Låter kanske långsökt men vad vet jag^^

rätta gärna mig om jag har fel
#4 - 20 februari 2010 19:35
Ett bra initiativ från butiken att ha 1 veckas garanti mot ett vattenprov tycker jag! Har för mig att jag var inne i nån butik för många årsen och de hade oxå 1 veckas garanti på fisken. Men 3 veckor är för länge för att kunna ge några garantier. Sen har vissa seriösa butiker som policy att inte sälja fisk till helt nyuppstartade kar utan karen skall ha vart igång en vecka först typ, oxå en vettig aspekt tycker jag.
#5 - 20 februari 2010 19:37
emmol skrev:
Jag undrar vad som är rimligt att butiken

har för fiskgaranti? Är 7 dagar rimligt eller ska man kräva fler dagar? Vad har du själv för erfarenhet?

Jag själv tycker om vattnetprovet är felfritt ( som man gör då i butiken) ska väl en fisk (kosta 55kr/st) leva mer än 3 veckor i mitt akvarium? Eller ska man bara gilla läget och inse att man inte bör köpa fisk där mer.....?
Jag tycker inte det är rimligt att kräva en garanti på fisk! Man bör kolla butikens akvarier och se om de verkar ha en bra skötsel av karen samt att fiskarna ser välmående ut innan man handlar av dem!
#6 - 20 februari 2010 19:42
En butik här har 7 dagars levandefiskgaranti en annan har 10 dagar. Man ska ha med sig kvitto, död fisk och vattenprov.
#7 - 20 februari 2010 19:43
Jaha jag fattade det som att butiken redan hade 1 veckas garanti?
#8 - 20 februari 2010 19:52
Pliina skrev:
En butik här har 7 dagars levandefiskgaranti en annan har 10 dagar. Man ska ha med sig kvitto, död fisk och vattenprov.

Okej då vet jag lite mer hur man ser på detta. Där jag köpte denna fisk har de 1 veckas fiskgaranti då ska man ha med sig vattenprov och gärna den döda fisken. Det bästa skulle vara om någon uppfann ett prov så man kunde se om man har någon sjukdom i karet :) Mitt kar har varit i gång ett ca 1 år så nystartat kan jag väl inte påstå. Det är bara så tråkigt när fisken dör som man "nyss" köpt!
#9 - 20 februari 2010 19:57
sandish skrev:
3 veckor.... låter lite för lång tid för att kräva massa garantier...

På 3 veckor hinner du med goda marginaler att övermata och fixa sjukdomar till ditt akvarium....

3-7 dagar MAX tycker jag låter rimligt....

Visserligen kan ju fiskarna man köper vara sjuka... Men jag tycker 3 veckor är för lång tid...

Men det är enligt mig :)

Jag mena inte att jag ska kräva 3 veckor, men det är tråkigt när fisken redan dör inom 3 veckor och plånboken gapar tom ( =ingen ny fisk innan lön).
#10 - 20 februari 2010 19:58
åheim skrev:
Jag tycker inte det är rimligt att kräva en garanti på fisk! Man bör kolla butikens akvarier och se om de verkar ha en bra skötsel av karen samt att fiskarna ser välmående ut innan man handlar av dem!

Jag har varit runt i olika djuraffärer och jag tycker att jag nästan varje gång att jag ser död fisk eller mal i något av karen.
#11 - 20 februari 2010 20:09
Finns det garanti på fisk?
#12 - 20 februari 2010 20:28
butiken jag handlar hos av mig nya fiskar gratis när jag startade mitt kar för jag fick nitritspik :d:D
#13 - 20 februari 2010 20:30
august1996 skrev:
butiken jag handlar hos av mig nya fiskar gratis när jag startade mitt kar för jag fick nitritspik :d:D

var det affärens fel?
#14 - 20 februari 2010 20:30
en butik sa de inte har "garanti" då det är levande djur. Dör den kan det kanske bero på hur man transporterat den,hur länge det dröjde innan den kom hem,hur inkoppingen gick till,andra ev aggressiva fiskar i karet,vattenkvaliten mm. Så det behöver ju inte alltid vara djurbutikens fel om den dör. Men jag känner till flera butiker som ger tillgodokvitto mot kvitto och medhavt vattenprov. Så skiljer nog från butik till butik:)
#15 - 20 februari 2010 20:33
august1996 skrev:

rödtoppen skrev:
var det affärens fel?

Tror bara att affären ville ge nya fiskar för då kommer man ihåg att de var bra/vänliga där och kommer tillbaka.
#16 - 20 februari 2010 20:53
Tycker inte att man ska kunna kräva så mycket av affären egentligen. Det är ju upp till oss att kolla så de ser krya och friska ut. När de väl lämnar affären kan de dö av många sett och behöver inte alls bero på affären.

Sen att affärerna har sådana här garantier är oftast för att de vill visa sin goda sida för då kommer ju kunden tillbaka. Troligtvis var det ju någon billig variant som dog så någon jätteförlust gör de inte.

Sen kan man ju alltid ha otur, en gång i somras körde jag in och skulle köpa pansarmalar. De såg väldigt fina så jag köpte 3 stycken. När jag väl kom hem såg jag att en av dem saknade ett öga. Hade inte lagt märke till det tidigare då det är väldigt svårt att kolla i påsen.

Försökte ringa till dem och säga som det var, förhoppningsvis kanske de skulle kunna ge mig en ny när jag kom dit nästa gång. Problemet var att de aldrig svara och att köra dit utan några andra ärende skulle kosta mer än fisken.

Annons