Har ett 100 liters akvarium som det börjar bli dags att köpa fiskar till.
Har spanat runt mycket och läst artbeskrivningar, och fastnat för några sorter. Dock är det lätt att bli snurrig i huvudet av allt som ska stämma ihop, så skulle bli otroligt tacksam för hjälp.
Jag hade tänkt mig några kilfläcksrasbora (kanske 6-7st:confused:), ett siamesiskt kampfisk par, två st kuhlii ålar, några guppy eller endlers (hur många?).
Dessutom har jag fastnat för clown pleco malen, vet att de bör vara ett par stycken, och i ett lite större akvarium, men jag tänkte en hane och en hona? Eller plågar jag dem då, för det vill jag inte?
Isåfall, tacksam för tips på andra duktiga städare!
Vilka ska jag börja med, och vilka är bra att ta senare?
Påpeka gärna om jag är helt ute och snurrar, är ivrig att lära mig! :)
Vattentemperaturen i akvariumet ligger mellan 25-26 grader och Ph på 7,5.
Hej!
Hur långt har du kommit med starten på akvariet? Är det igång (med grus, växter, vatten)?
Kilfläcksrasbora låter bra, minst 10 bör du nog ha så det blir ett litet stimm. Vad jag har hört så fungerar det
inte att ha Kampfisk tillsammans med guppy-hanar. Kampfiskarna stressar lätt ihjäl guppyhanarna och biter deras slöjor i småbitar. Välj en av sorterna. Eller så kan du ha två kampfiskar (hona och hane, absolut inte två hanar) och bara guppyhonor. Väljer du att bara ha guppy så ska man helst ha fler honor än hanar, så att honorna inte blir så jagade. Endlers har jag hört ska vara tåligare än vanlig guppy. Clown pleco vet jag inget om tyvärr. Läste att de ska ha minst 160 liter och vara några stycken, så det kanske inte passar så bra då. Tydligen måste akvariet vara ännu större om man ska ha två hanar.
Corydoras (pansarmal) är jättesöta fiskar som städar bra. Finns mängder med olika sorter. Kolla artbeskrivningarna.
Väljer du guppys, börja med några sådana. 1 hane + 2 honor kanske. Låt de gå där 3 veckor kanske och sätt sedan i några fiskar i taget med några veckors mellanrum.