Fiskfotografering

#1 - 17 november 2008 19:45
Hej jag skulle vilja ha tips på bra systemkamera till fiskfotografering. Men jag vill ha en i rimlig prisklass :och då menar jag dem från 2500-5000 :D
#2 - 17 november 2008 21:08
Kolla blocket och annonsmarknaden på tex fotosidan.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 november 2008 21:50
Kollade på Cyberphoto.se och där tog de 5.000 kr för en NikonD60 med ett 18-55mm objektiv samt en extern blixt. En bra kamera till ett bra pris.

Tycker du det är för dyrt så finns det Nikon D40 som kostar ca. 3.600 med samma objektiv.

Har också för mig att Sony A200 har fått fina recensioner och den kostar ca. 4600 med ett 18-70mm objektiv.

Andra kan säkert tipsa om andra kameror
#4 - 18 november 2008 14:15
Tack så mkt :D Det där ska jag kolla upp :D Fler förslag tack :D
#5 - 18 november 2008 17:47
Rätta mig om jag har fel, men att välja tex bland Nikon's modeller D40, D60, D80 & D90 spelar mindre roll i bemärkelsen fiskfotografering.
Istället är ett bra objektiv för ändamålet betydligt viktigare för slutresultatet.

Jag själv börjar komma till den punkt att jag faktiskt kanske kommer till skott och köper en ny kamera snart.
För min del blir det nog ett begagnat D70 hus eller om ekonomin tillåter ett nytt D80.
Sen kommer nog betydligt mer pengar läggas på div objektiv. Att inte D40 eller D60 är några direkta kandidater handlar mest om att dom inte har Autofokusmotor i huset. Visst fokusmotor i objektivet är kanske att föredra, men att inte ha möjligheten att använda bra begagnade objektiv till en vettig peng käns dumt, speciellt som prisskillnaden mellan D60 och D80 huset inte är speciellt stor.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 november 2008 17:53
Håller med om att objektiven är det absolut viktigaste. Bätter att lägga lite extra pengar på objektivet än på ett kamerahus.

Jag har kvar min gamla D70-kamera som reserv - och jag var väldigt nöjd med den så länge jag använde den.

Har lagt in en test på lite olika kameror i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125295
#7 - 18 november 2008 18:12
Har jag förstått det rätt om det är ett ljusstarkt (2.8 eller bättre) Macro på runt 90-100mm fast brännvid som kan vara en bra investering för just fiskfotografering?
#8 - 18 november 2008 18:13
Håller med om att objektiven är det absolut viktigaste. Bätter att lägga lite extra pengar på objektivet än på ett kamerahus.

Jag har kvar min gamla D70-kamera som reserv - och jag var väldigt nöjd med den så länge jag använde den.

Har lagt in en test på lite olika kameror i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125295

Den har jag kollat igenom för länge sen :D blev överlycklig när jag såg det men insåg efter att jag inte hade blivit så mkt klokare :P
Tack för svaret ;P
#9 - 18 november 2008 18:14
heeke skrev:
Har jag förstått det rätt om det är ett ljusstarkt (2.8 eller bättre) Macro på runt 90-100mm fast brännvid som kan vara en bra investering för just fiskfotografering?

Okey ska kolla runt på sånt där ;P
#10 - 18 november 2008 18:16
Det var ju iofs en fråga jag stälde och inget svar ;) men om det nu är en bra grundspec. på ett objektiv för fiskfotografering så äter det upp 3/4 av din budget tyvärr.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 18 november 2008 20:09
heeke skrev:

Nja, ett 90-100 är det macro som är bäst som allroundmacro.
För fiskfotografering tycker jag att 60-70 mm är absolut bäst.
Jag har ett 60 och ett 105 mm macro och jag använder till 95% 60 mm objektivet.

Ja det är bättre med ett ljusstarkt objektiv, men man får också betala rejält om macrot skall ner på 2.8.
Eftersom man ändå oftast kör med blixt vid fiskfoto så är det kanske inte så himla viktigt att ha ett extremt ljusstarkt objektiv.
#12 - 18 november 2008 20:20
Om ni hittar något som ni tycker verkar vara nåt för mig så får ni gärna länka :D Eller om ni hittar något som ni själv tänker att om jag var nybörjare men ändå vill ha """proffsiga""" bilder (förstå mig rätt) så hade jag köpt den där direkt :D
#13 - 18 november 2008 20:38
heeke skrev:
Rätta mig om jag har fel, men att välja tex bland Nikon's modeller D40, D60, D80 & D90 spelar mindre roll i bemärkelsen fiskfotografering.

De två sistnämnda kan styra externa blixtar trådlöst med full ttl-automatik.
#14 - 18 november 2008 20:52
Men om jag skulle köpa en tex D40 me 60-70mm macro skulle det finnas stora möjligheter till bra bilder då eller ? och vad skulle det kosta ungefär ? :D
#15 - 18 november 2008 21:00
En blixt vore bra också...
#16 - 18 november 2008 21:01
Vad jag har kommit fram till med dessa Systemkameror så är det Objektivet inte Kameran jag har nu en D60 och letar redan objektiv till denna och då ett macro står högt på önskelistan för den perfekta fiskbilden får jag hoppas...=)
#17 - 18 november 2008 21:42
Ser man till att prisskillnaden mellan ett D60 och D80 hus är mindre än 1000kr så känns det ju som D80 är det självklara valet mellan dom två.

Hur står sig en D70 mot en D80? Vad missar man med en D70 sas?
#18 - 19 november 2008 06:12
Ganska mycket bildkvalitet vill jag säga. Ett bättre utarbetat CLS-system och möjlighet att fota på lite högre ISO.

Glöm inte blixten.. utan den blir det inga bra bilder. =)
Om du inte redan har bra ljus vill säga.
#19 - 19 november 2008 21:01
Ganska mycket bildkvalitet vill jag säga. Ett bättre utarbetat CLS-system och möjlighet att fota på lite högre ISO.

Glöm inte blixten.. utan den blir det inga bra bilder. =)

Om du inte redan har bra ljus vill säga.

Jaahh nu kom kamera experten med i tråden :D Så då ställer jag en personlig fråga till dig ;P Vad tycker du att jag ska köpa för kamera/kamerakit :D
#20 - 19 november 2008 21:14
Just bildkvalitén, om man jämför D70 med D60 eller tom D40, Är nyare bättre trots "enklare" modeller?
Hade ingen aning om vad CLS egentligen var, men googlade lite. Känns lite overkill om man är ny på dSLR. Det jag läste gällde för D70 och det lät som mer än vad jag kommer att behöva.

Möjlighet att fota vid högre ISO är förstås välkommet. Smiter in frågan här med, om man jämför D70 med D60 eller tom D40?
#21 - 19 november 2008 21:44
En nyare enklare kamera (säg 1000D eller 450D då jag kan Canons sortiment bättre) är bättre rent bildkvalitetsmässigt än en bättre äldre kamera. Jag har en Canon 20D som idag är riktigt gammal. Vad som gjorde att jag valde att sälja min 400d och köpa en 20d istället är prestandan på huset. Magnesiumskal, fler bilder per sekund och bättre (enligt mitt tycke) autofokus. Rent krasst så tycker jag nog man kan tänka i banorna att om du köper ett äldre (på sin tid dyrt) hus istället för en billigare årets modell så får du mer kvalitet i huset men kanske sämre bildkvalitet (mer brus på höga iso-tal osv).

Vad det gäller om CLS (Nikons Creative lightning system) är overkill vill jag nog dementera ganska hårt. Skulle du köpa en Nikonblixt (SB-600) så behöver du inte ha några kablar alls och behöver inte heller kunna något om att ställa in blixtexponeringen.. allt går per automatik. CLS gör helt enkelt fiskfotografering enklare för nybörjaren.

Idag känns det lite så här;
Är du nybörjare och en budget på säg 7 000kr (inkl blixt) - köp nikon (utnyttja CLS).

Den enda fördelen som jag ser med Canon idag är att så himla många har Canon. Det gör att begagnatmarknaden är väldigt stor och du kan lätt få tag i det du behöver till bra pris. Anledningen till att jag själv kör Canon är att jag har folk i min närhet som jag kan låna objektiv och annat skoj av, även dem med Canon då.

Hade jag börjat från scratch och inte ägt en enda Canonpryl hade jag gått för Nikon. Jag är förälskad i CLS och Nikons nya sensor som sitter i D90 och uppåt.

Mazzkot: Köp en Canon 400d med kitglugg och vinn hem en blixt på tradera för en 50-lapp så kommer du billigt undan.

Här kommer en bild jag tog precis när jag köpt min första systemkamera.

Canon Eos 300D med kitglugg. Blixten jag använde var en Nissin T35 (kanske den heter) och kostade mig 35kr inkl frakt på Tradera. Kablarna mellan kamera och blixt är lite dyrare (200kr totalt).
[attach]15389[/attach]
#22 - 20 november 2008 20:57
Efter jul så ska jag använda julklapps pengarna och köpa en system kamera:D Tack så jötte mkt ALLA som gett mig råd och tips men sluta inte utan fortsätt så mkt som ni orkar :D
#23 - 20 november 2008 21:24
Jag tycker Robin har en viktig poäng. Blixt är också enligt mig viktigare än makroobjektiv för att komma upp i hyffsad teknisk kvalitet på bilderna. För den sista krispigheten i skärpa krävs dock makro. Sigmas makro går att får tag på för cirka 2000 kr begagnat och är kalas enligt mig.

Jag hade satsat mina pengar i följande ordning:
1. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D801855VR
2. Billig blixt på tradera (alternativt messa mig så kan jag tipsa om ny blixt för 350 sek)
3. Makroobjektiv
4. Nikon SB600/SB800 blixt för att kunna köra CLS

Jag har själv förmånen att kunna köra CLS när jag fotar fisk och det är suveränt. Ställer bara in kameran på det skärpedjup jag vill ha och på kort slutartid för att undvika skakningsoskärpa och sedan fixar CLS att bilderna alltid blir rätt exponerade. Helt suveränt. Kör även blixtar utan CLS ibland och saknar det väldigt då.
#24 - 20 november 2008 21:41
Långås skrev:
Jag har själv förmånen att kunna köra CLS när jag fotar fisk och det är suveränt. Ställer bara in kameran på det skärpedjup jag vill ha och på kort slutartid för att undvika skakningsoskärpa och sedan fixar CLS att bilderna alltid blir rätt exponerade. Helt suveränt. Kör även blixtar utan CLS ibland och saknar det väldigt då.

Jag fotar mestadels manuellt.. även på blixten men kör också en hel del blixtautomatik med Canons E-TTL-sändare. Jag upplever dock att jag inte har så mycket kontroll över blixten med E-TTL. Bilderna blir bättre när jag kör manuellt rakt igenom. Anledningen kanske är att jag alltid har kört manuellt innan jag fick möjligheten att prova E-TTL. Jag hade alltså lärt mig hantera min utrustning manuellt innan jag provade automatiken. DET tycker jag är viktigt.
#25 - 20 november 2008 22:01
Jag fotar mestadels manuellt.. även på blixten men kör också en hel del blixtautomatik med Canons E-TTL-sändare. Jag upplever dock att jag inte har så mycket kontroll över blixten med E-TTL. Bilderna blir bättre när jag kör manuellt rakt igenom. Anledningen kanske är att jag alltid har kört manuellt innan jag fick möjligheten att prova E-TTL. Jag hade alltså lärt mig hantera min utrustning manuellt innan jag provade automatiken. DET tycker jag är viktigt.

Jag håller med och inte. Jag som har ett oerhört teknikintresse tycker det är roligt att ibland köra manuellt för att labba och lära mig att "inte göra sä jäkla rätt" för att få fram intressanta effekter. MEN, frågan är om det egentligen inte är bättre att köra på automatik och istället träna mer på att se bilden och komponera den än är skruva på rattar och jaga 100%-ig teknisk kvalitet.

EDIT: Det funkar att vinna fototävlingar med D80+kitobjektiv: http://www.zoopet.com/tavlingar/data/565/apisto.jpg
#26 - 20 november 2008 22:05
Sitter och letar runt på alla möjliga annonsmarknader MEN det är ju f#n asså svårt att hitta ;P Hittar man tex D80 eller D70´n så har dem kankse ett orginal objektiv men det är ju nästan ömöjligt att hitta dessa grejor i ett paketpris och på si vis få det lite billigare :P Men jaja jag får fortsätta leta och lleta och återigen leta lite till :D
#27 - 20 november 2008 22:09
Det är nog i dom banorna jag tänker.

Men för att reda ut begreppen. CLS och i-TTL är det samma sak fast CLS även är trådlöst?

Kan man nå samma resultat med TTL och kabel som med CLS trådlöst och därmed komma billigare undan?

Edit: man ska inte börja skriva ett inlägg och sedan göra annat, detta var ett svar på Långås prioritetslista
#28 - 20 november 2008 22:22
heeke skrev:
Det är nog i dom banorna jag tänker.

Men för att reda ut begreppen. CLS och i-TTL är det samma sak fast CLS även är trådlöst?

Kan man nå samma resultat med TTL och kabel som med CLS trådlöst och därmed komma billigare undan?

Edit: man ska inte börja skriva ett inlägg och sedan göra annat, detta var ett svar på Långås prioritetslista

CLS är trådlöst i-TTL delux, har stöd för multipla blixtar som konfigureras individuellt direkt ifrån kameran. Jag tror manualen för min SB600-blixt är på cirka 120 sidor :D

Du når absolut samma resultat med TTL och även manuella blixtar i 100kr-klassen, det är krävs bara lite fler försök samt att man riskerar att just det fotoögonblicket inträffade just när du höll på att justera in exponeringen av din manuella blixt.
#29 - 20 november 2008 22:31
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=93362D60+18-55VR, 3600.

Fördel: Bra system, du kan få system inkl blixt för under 4000 som faktiskt räcker ganska länge.

Nackdel: svårare att hitta begagnat billigt makroobjektiv eftersom den inte har någon AF-motor i huset. Nackdel 2, saknar stöd för CLS. Men fortfarande kalasköp.
#30 - 20 november 2008 22:37
Ah, ok. Multipla blixtar ligger en bit fram i tiden. Men att följa din prioriteringslista låter helt klart vettigt.
För tillfället har jag inte så mycket intressanta fiskar att fota heller, så medans jag ställer in det hela manuellt på mer statiska objekt som växter så kansker jag har lärt mig tills det blir mer rörliga motiv ;)
Har dessutom tilgång till lite äldre objektiv passandes Nikon, så jag skulle komma i gång att fota med bara ett D80 hus och en billig blixt.

Dags att skriva önskelista till tomten :D
#31 - 20 november 2008 23:02
Långås: Jag tror (inbillar mig) att man stannar på ett visst stadie i fiskfotograferingen om man enbart kör med full blixtautomatik hela tiden.. eller från början. Att lära sig grunderna och vet vad som händer och vad du ska göra i olika situationer är värt så mycket mer än att bara trycka på en knapp så allt annat löser sig. Visst, bilderna blir bra direkt.. men vad händer sen? När du tröttnat på att ta samma bild hela tiden.. det är ju det blixtautomatiken gör, ser till att exponeringen är samma hela tiden - gång på gång. Att gå från steg 2 (ta tekniskt bra bilder) till steg 3 (att komponera men samtidigt ta tekniska bilder med olika utseende) kräver att du kan din utrustning och hur den fungerar ut och in.
#32 - 21 november 2008 15:34
Jag vet inte om man stannar i utvecklingen för att man anväder CLS och automatik. Jag tycker att det är ett utmärkt hjälpmedel och man kan ägna sig åt att laborera med slutartider, bländare och att belysa från olika vinklar, och kanske det viktigaste man kan koncentrera sig på att komponera och vänta in rätt tillfällen.

Tröttnar man på det skaffar man fler blixtar till sitt CLS och testar med ställa olika styrka och fördröjning på dem. Jag använder en SU800 sändare och SB600 blixt och är mycket nöjd med den kombinationen. En SB600 till står på önskelistan men efter att ha slagit sönder 2 stycket på ett år så får det vänta ett tag :(.
#33 - 21 november 2008 18:52
Långås: Jag tror (inbillar mig) att man stannar på ett visst stadie i fiskfotograferingen om man enbart kör med full blixtautomatik hela tiden.. eller från början.

Fast det finns ju ett par variabler till att exprimentera med än blixtstyrka;). Och medans man undersöker de andra tycker jag det är utmärkt med CLS och känner inte alls att jag stannar upp i utvecklingen. Däremot så går väl inte alltid utvecklingen lika snabbt som man vill men det är nog snarare bristande talang och bildseende än teknisk kunskap[:o].

Varför vill du själv åt CLS om det får dig att stanna upp i utvecklingen:confused::)
#34 - 21 november 2008 19:01
Bra makro: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=93374

Pruta ner 400 så är det ett kap.
#35 - 21 november 2008 20:38
Långås skrev:
Fast det finns ju ett par variabler till att exprimentera med än blixtstyrka;). Och medans man undersöker de andra tycker jag det är utmärkt med CLS och känner inte alls att jag stannar upp i utvecklingen. Däremot så går väl inte alltid utvecklingen lika snabbt som man vill men det är nog snarare bristande talang och bildseende än teknisk kunskap[:o].

Varför vill du själv åt CLS om det får dig att stanna upp i utvecklingen:confused::)

Som jag sagt så har jag alltid kört med manuella blixtar och alltså väldigt sparsamt använt mig av blixtautomatik. Det är främst för andra saker än fiskfoto som jag vill ha CLS. Jag har även lite idéer om att börja fotografera mycket mer helhetsbilder i karen. Där kan man spara tid med blixtautomatik och för att inte tala om porträttbilder och produktfotografering. Man får inte fastna i artfotograferingen.
Blixtautomatik är ett hjälpmedel som jag tycker man ska använda sig av - däremot är det inte fel att börja manuellt så att man lär sig grunden och mäta ljuset, testa sig fram osv.
#36 - 3 december 2008 15:00
Jag planerar att köpa D80 + kit-objektiv i mellandagarna. Min kompis har ett akvarium som är hemskt spännande att fotografera (och i januari förhoppningsvis även jag), visst duger det med en kamera och ett objektiv? jag menar, ju mindre utrustning man har desto svårare blir det (eller hur?), det är utmaningen jag vill ha. Av ca 50 bilder fick EN bra skärpa, färg osv (fast med min ultrakompakta Panasonic då :p).
#37 - 3 december 2008 16:10
Du behöver en blixt helt klart. Absolut när det gäller kitobjektivet som kräver mycket ljus för att bilderna ska bli skarpa (dvs man måste blända ner till F5,6-8).
Du kommer antagligen förbättra din procent skarpa bilder men inte så mycket. Får du tag på en blixt så kommer procenten stiga markant.
Lycka til med nya kameran!

Du kan läsa lite om fiskfoto på min blogg där jag lagt in lite text jag skrev här på zoopet för ett tag sen.
Se länken här nedan.
#38 - 3 december 2008 17:25
Jag ska läsa lite :)
#39 - 3 december 2008 18:22
Robin: Mycket intressant läsning på din blogg, den ska jag följa :) Och när jag väl köper min efterlängtade Nikon D80 (efter det ska pengarna sparas till ett akvarium...) så ska jag försöka få tag på en blixt också. Men precis i början borde det väl räcka med kamerans inbygda blixt?
#40 - 3 december 2008 18:27
Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).
#41 - 3 december 2008 18:33
Azur skrev:
Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).

Antagligen för det kommit så många kameror sen dess.
Tror att man framöver få se sitt kameraköp som man gör med en bil:D
Senaste modellen är cool i en månad sen finns det nytt. dvs varken kamera eller bil är någon större sparbössa:D
#42 - 3 december 2008 19:11
Azur:
1500kr var ju lite snålt inkl objektiv, men annars är väl inte en D70 värd så mycket mer.
Och söker man en D70 kanske man inte har samma koll på objektiv (som man känner sig själv känner man andra ;))
#43 - 3 december 2008 21:57
Vimsa skrev:
Robin: Mycket intressant läsning på din blogg, den ska jag följa :) Och när jag väl köper min efterlängtade Nikon D80 (efter det ska pengarna sparas till ett akvarium...) så ska jag försöka få tag på en blixt också. Men precis i början borde det väl räcka med kamerans inbygda blixt?

Visst funkar det OK men inte mer. Jag fotade en hel del med den inbyggda blixten och viktigt att tänka på är att ta bilden lite uppifrån och ganska nära rutan just för att få så mjukt ljus som möjligt.

Azur skrev:

Det var dåligt tycker jag! En D70 är ju kanon om man inte har råd med en nyare och gluggen är ju absolut inte fel till fiskfoto. Mycket märkligt att du inte fick sålt paketet.

Annons