Kjell Fohrman skrev:Håller med om att objektiven är det absolut viktigaste. Bätter att lägga lite extra pengar på objektivet än på ett kamerahus.
Jag har kvar min gamla D70-kamera som reserv - och jag var väldigt nöjd med den så länge jag använde den.
Har lagt in en test på lite olika kameror i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125295
heeke skrev:Har jag förstått det rätt om det är ett ljusstarkt (2.8 eller bättre) Macro på runt 90-100mm fast brännvid som kan vara en bra investering för just fiskfotografering?
Robin_Hedstrom skrev:Ganska mycket bildkvalitet vill jag säga. Ett bättre utarbetat CLS-system och möjlighet att fota på lite högre ISO.
Glöm inte blixten.. utan den blir det inga bra bilder. =)
Om du inte redan har bra ljus vill säga.
Långås skrev:Jag har själv förmånen att kunna köra CLS när jag fotar fisk och det är suveränt. Ställer bara in kameran på det skärpedjup jag vill ha och på kort slutartid för att undvika skakningsoskärpa och sedan fixar CLS att bilderna alltid blir rätt exponerade. Helt suveränt. Kör även blixtar utan CLS ibland och saknar det väldigt då.
Robin_Hedstrom skrev:Jag fotar mestadels manuellt.. även på blixten men kör också en hel del blixtautomatik med Canons E-TTL-sändare. Jag upplever dock att jag inte har så mycket kontroll över blixten med E-TTL. Bilderna blir bättre när jag kör manuellt rakt igenom. Anledningen kanske är att jag alltid har kört manuellt innan jag fick möjligheten att prova E-TTL. Jag hade alltså lärt mig hantera min utrustning manuellt innan jag provade automatiken. DET tycker jag är viktigt.
heeke skrev:Det är nog i dom banorna jag tänker.
Men för att reda ut begreppen. CLS och i-TTL är det samma sak fast CLS även är trådlöst?
Kan man nå samma resultat med TTL och kabel som med CLS trådlöst och därmed komma billigare undan?
Edit: man ska inte börja skriva ett inlägg och sedan göra annat, detta var ett svar på Långås prioritetslista
Robin_Hedstrom skrev:Långås: Jag tror (inbillar mig) att man stannar på ett visst stadie i fiskfotograferingen om man enbart kör med full blixtautomatik hela tiden.. eller från början.
Långås skrev:Fast det finns ju ett par variabler till att exprimentera med än blixtstyrka;). Och medans man undersöker de andra tycker jag det är utmärkt med CLS och känner inte alls att jag stannar upp i utvecklingen. Däremot så går väl inte alltid utvecklingen lika snabbt som man vill men det är nog snarare bristande talang och bildseende än teknisk kunskap[:o].
Varför vill du själv åt CLS om det får dig att stanna upp i utvecklingen:confused::)
Azur skrev:Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).
Vimsa skrev:Robin: Mycket intressant läsning på din blogg, den ska jag följa :) Och när jag väl köper min efterlängtade Nikon D80 (efter det ska pengarna sparas till ett akvarium...) så ska jag försöka få tag på en blixt också. Men precis i början borde det väl räcka med kamerans inbygda blixt?
Azur skrev:Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).