Fiskförvaring..

#1 - 23 november 2003 21:42
Var en snabb sväng på hornbach i göteborg idag, där har de en liten fisk/djur avd. Där hade de två slöjstjärtar i en skål i form av en lampa.. Utan pump eller belysning...

I senaste numret av sköna hem var det en kille som hade en kampfisk i en guldfisk skål utan vare sig pump eller växt, dessutom fylld till hälften med vatten...
Detta är väll snudd på djurplågeri??? Inga av fiskarna såd direkt friska och krya ut... Hu det är ju så man vill rädda allt man ser....
#2 - 23 november 2003 21:45
Blääää!!!!

Sa du till?
Och vad svarade de då i sådana fall?

/Acc, snappar efter luft
#3 - 23 november 2003 21:48
irriterande när djur blir en inredningsdetalj.
Vad gäller egentligen för detta med att ha djur i affärer (ej zooaffärer) etc? Har för mig att jag läst om det i en tråd men minns inte vart...
#4 - 23 november 2003 21:49
Tyvärr ingentig.. Jag stod och såg på dem nästan med tårar i ögonen... En av stackarna kippade vid ytan i det alldeles grumliga vattnet... Usch jag borde nog sagt nått.. Men det var ju en zooavd.. Så man tycker ju att det borde finnas kunnigt folk där... Nån annan som vågar säga till dem vore ju bra... Så fult dessutom.. En lampa.. KAn ske lite kul som bebis akvarie.. Men inget mer...
#5 - 23 november 2003 22:31
Jag frågade en djurinspektör om att ha fiskar i en butik eller resturang, och fick svaret: Någon form av ofentlig förevisning är det nog och för det behövs kanske tillstånd, men när det gäller fisk så.....
#6 - 23 november 2003 22:35
Om man ska ha fisk i en "guldfiskskål" så är nog kampfisken en av de "bättre" kandidaterna. O det med vattennivån är rätt vettigt då man får en större vattenyta, vilket ger ett större syreutbyte. Dock borde han haft en växt i oxå.
#7 - 23 november 2003 22:45
Med "offentlig förevisning" avses en djurhållning vars huvudsyfte är att visa djuren för allmänheten. Om någon entréavgift erläggs eller inte saknar betydelse.
SJV
#8 - 23 november 2003 22:56
Allmänna råd till 13 kap. 5 § Jordbruksverkets föreskrifter
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är
upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§ Jordbruksverkets föreskrifter
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet bör
underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.

#9 - 23 november 2003 23:16
Men just kampfisken ÄR anpassad till vatten av små volymer. Relgen jag lärde mig en gång i tiden var att man ska inte ha mer än en cm fisk per liter vatten.
#10 - 24 november 2003 01:53
Råden Kramfors tog upp gäller nog zoobutiker där fisken bara är några veckor.
#11 - 24 november 2003 05:38
Just detta är anledningen till att jag nu har fiskar igen.... förstår inte djurvänner som inte begriper bättre! Ung. som när jag är på hundutställning - hur många ggr hör man inte dem vråla i högtalaran att det håller på att kokas hund som är inlåst i bil i solen! Och där ska det vara "branschfolk"...*fnys*

Svärmor

Annons