Fiskförslag till 56 liter?

#1 - 1 september 2004 20:12
Har ett 56-litersakvarium med för närvarande 3 ottisar, 2 pakistanbotior, 2 åldrande guppy, en åldrig black molly och ett black mollyyngel (ganska stor nu). Har börjat fundera på att skaffa några nya fiskar då åldringarna går hädan. Har ni några förslag på roliga, lättskötta fiskar till mitt lilla akvarium?
#2 - 1 september 2004 20:21
Snäckskalslekande ciklider från tanganyikasjön. Neolamprologus multifaciatus. En fantastiskt rolig fisk, som trivs ypperligt i små kar.
MVH
Magnus
#3 - 1 september 2004 20:25
Jepp... snäckisar blir kanonbra. En varning bara... jag köpte sådana till mitt 54 liters kar... nu har jag dem i ett 150 liters... för att ge dem mera plats och för att skaffa lite andra Tanganyikaciklider...
Varningen innebar alltså bara att de är beroendeframkallande :-)
#4 - 1 september 2004 20:54
Uuh, när jag slog på Tanganyikaciklider här på zoopet kom det upp det upp en massa olika men jag såg ingen som verkade trivas i 56 l. Heter den något mer?
#5 - 1 september 2004 20:57
Hoppsan, såg att Tropfrog ju hade skrivit hela namnet. Sorry!
#6 - 1 september 2004 23:46
Men det nuvarande vetenskapliga namnet är Lamprologus multifasciatus... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117
#7 - 2 september 2004 05:59
Förlåt, det visste jag ju. Slarvigt där. Men söker man på neolamprologus så lär man hitta den också.

Bilden på zoopet gör den inte riktigt rättvisa. Man ser inte hur förtrollande blå ögonen är.

MVH
Magnus
#8 - 2 september 2004 06:42
Håller med Magnus. De blå ögonen lyser som reflexer. Riktigt charmiga små rackare. Ganska livliga får man nog tillägga.

mvh
Peter
#9 - 2 september 2004 19:38
Jättefin fisk! Precis i min smak. (Tror jag.) Hoppas den finns i min fiskaffär. Bör man ha minst åtta tror ni, eller kan de trivas något färre? Hur går de ihop med mina kära pakistanier? De är ju också ganska busiga.
#10 - 2 september 2004 19:53
I 50 liter bör du nog inte ha mera än två par... möjligtvis tre... Det kan låta futtigt, men de fyller snart upp med ynglen som far ut som svärmar ur snäckorna....
Vad gäller Pakistanerna så kommer det inte att fungera, men jag trodde att du visste att du inte kan ha dem kvar i det akvariet i alla fall... för det första så blir de för stora, sedan är det en stimfisk, så de behöver kompisar... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=844

Du måste också ha ett hårt basiskt vatten till snäckisarna... detta fixar man enkelt genom att tillsätta bikarbonat till vattnet vid vattenbyte. Men det vattnet blir nog inte populärt hos dina ottisar heller, är inte så bra på dem, men jag tror inte det... Snäckisarna är också ganska tuffa coh ger sig gärna på andra fiskar... men Guppys har funkat hos mig... även yngel har överlevt...
#11 - 2 september 2004 20:07
Alltså, har funderat på detta med botiorna. Jag tycker så mycket om dem, och de verkar ju trivas så bra... Har tänkt köpa ett större akvarium men det lär nog dröja. Vad ska jag göra med dem? Känner ingen som kan ta dem. Blev lite lurad på affärn att det skulle gå i 56 liter. Tittade på Tant Nancys hemsida, det verkar ju lite bökigt med dessa snäcklekare. Kan man inte ha växter? Algätare?
#12 - 2 september 2004 20:47
Jag har fixat ett nytt snäckisakvarium nu... ett på 150 liter, men inte hunnit lägga upp några bilder.
Som det verkar i nuläget så bökar de mindre när man har grövre grus... har minsta storleken rådagrus...
Det går att ha växter, sk bikarbväxter har jag fått lära mig. Testar några i nya karet för tillfället... javaormbunke och anubias... Dessa går att fästa på stenarna... så blir de inte uppbökade av snäckisarna. Det är lite charmen med dem, att de har en så bestämd åsikt om hur de vill ha karet inrett... tyvärr går väl kanske inte deras estetik riktigt ihop med mattes... men gissa om de är söta när de skopar omkring sand med sina små munnar.

När mina Pakistaner blev överflödiga så bytte jag in dem på djuraffären, större botior är tydligen lättsålda eftersom de käkar undan snäckor ... Testa med det, annars så får du väl vänta med snäckisar tills du har nya karet... för de ska helst vara ensamma i sitt 50 liters kar....
#13 - 2 september 2004 21:07
nått stim med kilfläcksrasbora hade nog varit fint!
#14 - 3 september 2004 11:24
Tack, med kilfläcksrasbora skulle jag inte behöva ändra inredningen i akvariet verkar det som. Fler förslag mottages tacksamt.

Annons