Fiskförslag till 540 liter!

#1 - 4 november 2006 10:59
Godmorgon fisktokiga!

Idag är det lördag och diskussionerna om fiskarter fortsätter i våran familj. :D :p Vi skall nu äntligen totalrenovera pappas och mitt 540 liters kar och vet inte riktigt vad för nya fiskar vi vill ha. :confused: Pappa vill ha kvar sina kardinaltetrorna (så de måste få vara kvar) Min mamma vill ha Scalarer eller Discus.(!?) Jag själv vet inte riktigt. Eftersom pappa vägrar släppa sina kardinaltetror ;) så får ju vi hitta några fiskarter som är i någorlunda liknande klimat/biotop. Min pappa är mycket envis och vill även ha detta kruset: Akvariegrus Engelsk. 4-5 mellan.
http://i11.tinypic.com/44btwuw.jpg

I nuläget har vi fint vitt grus som vi haft i 3 år och jag är trött på det, jätte jobbigt att hålla rent när man har 2 segelfenspleco. (rena rama bajsmaskinerna typ) :p Så nu vill pappa har lite färg på gruset. :)

Är jätte glad om ni kommer med fiskförslag. :D
#2 - 4 november 2006 12:45
Kanske ett gäng med Praktbotia ?
#3 - 4 november 2006 12:56
Kardinaltetror
Scalarer
Nyckelhålsciklid (eller någon trevlig dvärgciklid)
Någon trevlig corydoras

Ett SA kar i min smak. Lycka till!
#4 - 4 november 2006 18:57
Hej.Mina absoluta favoritfiskar just nu är leopard danio.Helmysiga fiskar som aldrig står still:) jag har 10 st i mitt 160 lit men skulle gärna ha ett kar med kanske 30 såna i.Dom är jättetrevliga
#5 - 4 november 2006 20:35
Jag håller med Leif, praktbotia!
#6 - 4 november 2006 21:11
Långås skrev:
Kardinaltetror

Scalarer

Nyckelhålsciklid (eller någon trevlig dvärgciklid)

Någon trevlig corydoras

Ett SA kar i min smak. Lycka till!

Detta tycker jag låter bra om man ska ha SA biotop. Troligtvis kommer kardinaltetrorna försvinna när skalarerna växer upp men det behöver ju du inte berätta för din pappa. :)

I mitt SA har jag scalare, corydoras, gibbi (som ska bort) och svärdbärare (egentligen mellan amerika)
#7 - 4 november 2006 21:12
Eller kan man ha diskus också....
#8 - 5 november 2006 08:57
Förslag på trevlig dvärgciklid är Boliviansk Fjäril!
Riktigt mysiga och sociala fiskar!!

/Hans
#9 - 5 november 2006 09:05
solbacka skrev:
Troligtvis kommer kardinaltetrorna försvinna när skalarerna växer upp men det behöver ju du inte berätta för din pappa. :)

Det är inte alls säkert, jag har glödbandstetror med min skalarer och det går hur bra som helst. Och ja, mina skalarer är fullvuxna lekpar! :)
#10 - 5 november 2006 17:13
Tack alla för förslagen. :D Det blir nog iallafall ett stort stim praktbotier ;) Sedan lär mamma få sina scalarer och jag är väldigt sugen på liten ciklid och corydoras. :) Så detta lär nog bli bra! *Längtar* :D

Annons