Fiskförmedlingen

#1 - 19 augusti 2005 09:17
Hej allihopa, nu tänkte jag göra lite reklam för den nystartade websidan Daniel och jag precis lanserat. www.fiskformedlingen.se är ett seriöst projekt för att samlaalla sveriges privatodlare under ett tak och genom vår databas kunna ge en bra service till odlare och köpare. Vi har fått en bra start och hoppas fler kommer upptäcka fiskförmedlingens nytta. Hitta en odlare i ditt område, sälj fisk från din odlingslokal eller bara kolla bilder på utbudet och bli lite sugen på att starta ännu ett kar ;-)

mvh
#2 - 19 augusti 2005 14:59
Bra hemsida!
#3 - 19 augusti 2005 15:11
Funkar inte för mig :(.
#4 - 19 augusti 2005 15:12
Två tummar upp!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 augusti 2005 15:24
Tyvärr anser jag att en sida som denna inte på något sätt gagnar hobbyn.
Tvärtom så kommer den bara att ge bränsle till de myndighetspersoner som som vill ha striktare regler.
När jag och flera andra för några få år sedan jobbade frenetiskt för att sätta stopp för de regler som då var på gång som innebar att i stort sett alla akvarister skulle tvingas gå en kostsam utbildning samt tvingas söka tillstånd för att hålla och odla fisk (kostar ett par tusen per år) så gjorde vi det med argumentet att det dels odlades i en ganska liten skala och dels skedde på ett seriöst sätt - dvs t.ex. i enlighet med gällande skattelagar och till andra föreningsmedlemmar.
Att nu dra igång en anonym hemsida (på hemsidan anges inte vem som står bakom) där man kan sälja akvariefisk i parti och minut under pseudonym.
Om syftet enbart hade varit att sälja lite fiskar så finns det ju flera utmärkta annonsbörser som här på Zoopet, eller om man inte vill betala något på ciklid.se och akvarieguiden.nu.
Så en hemsida som denna leder bara till att hobbyn får dåligt rykte och i sin förlängning kommer det att innebära striktare regler för alla akvarister.

Jag låser därför denna tråd eftersom jag inte vill medverka till att det görs reklam för en anonym hemsida som kan komma att ställa till med stor skada för akvariehobbyn.

En del kommer säkert att hävda att jag är emot ovanstående sida av ekonomiska orsaker - och det är helt rätt!!!! (fast inte av konkurrensskäl för Zoopet - om det hade varit av den orsaken så hade jag väl inte lagt ner 1.000- tals med timmar på ideellt arbete för NCS och deras "konkurrerande" hemsida.
Nej men genom att jag lever på att sälja böcker (främst ciklidböcker) och strängare regler för hållande av akvariefisk skulle leda till att det blir färre akvarister och färre ciklidaffärer och då får jag sålt mindre böcker vilket innebär att jag inte längre har råd att driva Zoopet och att jag och andra företagare inte längre har råd att stödja t.ex. NCS - på så sätt skulle jag förlora ekonomiskt på en sida som den ovan.

Annons