"Fiskexperiment"

#1 - 26 juni 2003 14:22
Jag och en kompis ska göra ett prodjektarbete i skolan (gymnasiet) till hösten. Min kompis kom med ett förslag att arbeta med fiskar. Hon hade hört att fiskar egentligen inte vet vad som är upp eller ner utan är helt beroende av omgivningar och ljus. Kan detta stämma? Eller vet ni några andra grejer som man kan undersöka hos fiskar?
Tacksam för svar.[:-160]
#2 - 26 juni 2003 14:28
Ja upp eller ner är ju ett ganska männskligt begrepp men visst påverkas även fiskar av gravitationen, tror hennes påstående kommer ifrån att en hel del fiskar lever efter omgivningen på ett helt annat sä'tt en oss människor. Finns tex. ganska mycket saltvattenfiskar som alltid har buken mot det närmaste fasta föremålet vilket kan göra att det ser ut som om dom inte vet vad upp eller ner är när dom simmar runt uppåner i ett grott-tak, men det har troligen mer med att dom känner sig tryggare så en att dom inte vet bättre. Ögonens placering etc. gör att fiskar inte är så bra på att titta åt alla håll etc.

Men det går säkerligen att göra ett roligt arbete om det endå, det är ju bara att smälla upp en stark lampa på sidan av ett akvarium så simmar halva karet på sidan eller om man dyker i svenska sjöar tidigt på morgonen så simmar mörten omkring på sidan etc. etc. så det kan ni säkert ha kul med.
#3 - 26 juni 2003 16:11
Det finns en bra bok om fiskars beteende som är väldigt ingående, där finns säkert massa roligt. Jag tror den den heter Varför gör de så? eller nåt, jag hittade den på mitt lokala bib.
Vad är det för kurs ni ska läsa?
#4 - 26 juni 2003 18:12
Det är ingen speciell kurs utan ett prodjektarbete som ligger på 100 poäng.
Minns du vad författaren till boken "Varför gör de så?" hette?
#5 - 26 juni 2003 19:08
Jag vet inte om det fungerar här nere på jorden men uppe i rymden i tyngdlöshet har man gjort expriment med fiskar och ljus. Där blev det att varifrån ljuset kom där hade de ryggen(om ni förstår)!!!

Annons