Fisketips för nissöga?

#1 - 6 augusti 2007 11:45
Jag har beslutat mig för att försöka fånga in några Nissögon (Cobitis taenia) till mitt akvarium.

Jag har tidigare fångat Nissöga med landvad, men det är bökigt och ineffektivt, så jag tänkte höra om nån har fångat Nissögon i fälla?

På nätet hittade jag att några spanska forskare fångat nissögon i elrits-mjärde, men jag misstänker de är för lika kräftburar för att jag skall våga använda dem (särskilt så här års).

Jag funderar på PET-flaske-fällor?

Nån som vet nån fiskemetod som fångar Nissögon?
#2 - 6 augusti 2007 11:56
Hur skulle elfiske funka tro?
#3 - 6 augusti 2007 12:01
Jajamensan, det gör det, men det är 100% olagligt för mig sen jag slutade på Riksmuseet.
#4 - 6 augusti 2007 15:21
Men det var välan otaktiskt att sluta innan. Borde inte petflaskan funka om man gör ett inte alltför stort ingångshål och gräver ner den till hälften kanske så bottenmaterialet når upp till ingången. Några stenar eller så på så den/dom ligger kvar. Sen stoppa i några såna där frystorkade tubifexkuber som lockbete?
#5 - 6 augusti 2007 19:08
Jag kommer att testa med 1.5 liters PET fällor. Som bete kör jag troligen min hemgjorda räkmix - den håller ihop bra och luktar starkt. Jag kommer att göra en räcka hål med glödgad spik, samt lägga i en sten, för att få den att sjunka, samt hål för snöre.
Sen får jag väl sätta nån slags blockering i mynningen för att minska risken för kräftfångst.

Återkommer när jag haft tillfälle att testa.
#6 - 6 augusti 2007 21:50
Bilder och fällans tid i vattnet förväntas såklart + ett bra resultat
#7 - 10 augusti 2007 09:30
Är inte nissögon fridlysta?
#8 - 10 augusti 2007 09:39
Inte enligt den här sammanställningen:
http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/natur/fridlyst/fridlystny.pdf
Enda fiskarten på den listan är malen.
#9 - 10 augusti 2007 10:50
erikthur skrev:
Inte enligt den här sammanställningen:

http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/natur/fridlyst/fridlystny.pdf

Enda fiskarten på den listan är malen.

Finns speciella bestämmelser i varje län också. Den kan vara fredad via länet - bör kollas.

Annars så går det att göra en fälla av två petflaskor. Kapa botten på den ena och den andra kapas så halsen och "skuldrorna" bildar en tratt. Stoppa in tratten med öppningen innåt och fäst ihop nederdelen av "skuldran med bottendelen av den andra. Du får en fin genomskinlig mjärde - en morden variant på fiske med "kinnekulle"flaskor som jag fångade kvidd med som ung.

MVH Lasse
#10 - 10 augusti 2007 11:25
Jag antar att vi rör oss i Stockholms län här och i så fall verkar den inte fridlyst:
http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____3505.asp
Varför heter den Nissöga förresten - har det med vattendraget Nissan att göra?
#11 - 10 augusti 2007 11:53
Har du tittat på fällor liknande den på sidan 9 i detta dokument?:
http://www.english-nature.org.uk/lifeinukrivers/species/lamprey_sampling.pdf
#12 - 10 augusti 2007 12:24
Då är nog PETflaskan enklare :D
#13 - 10 augusti 2007 12:48
En kort rapport:
Jag har kört med PET-flaske-fällor i tre dygn på en plats jag anser är perfekt för nissöga: en 0.5m djup vik av en större sjö, sandbotten med ett 20cm tjockt lager av multna löv och näckmossa, spridda ruggar av fräken.
Hitintills har jag inte fått någonting alls.

Jag vet att liknande fällor fungerar för nissöga, eftersom de använts i USA och spanien för att fånga nära släktingar till nissögat, plus att jag använt såna här fällor för att fånga "loaches" i mina akvarier, så det finns tre möjligheter:

1) Betet är fel. Jag betvivlar dock att nissögon inte skulle gilla räkmix & laxpellets, alla "loaches" jag haft har gillat sånt. Det är i och för sig möjligt att nissögonen redan har så mycket mat i växtsörjan att de inte bryr sig om betet.

2) Nissögon är sällsynta. Jag tror inte riktigt det heller, tvärtom är jag rätt säker på att det är en vanlig fisk i mälarområdet. Jag vet att nissögon fångats cirka en kilometer från där jag har fällorna (en badplats - där kan jag inte lägga fällor).

3) Det är nåt fel på fällorna. En grej är att alla som använt den här typen av fälla gjort det i strömmande vatten, medan jag använt den i sjö. Det är ont om bra strömmande vatten i området så jag klurar på var jag skulle testa. Det får ju inte vara nånstans där det kan tänkas fångas kräftor, vilket försvårar lite, plus att det måste gå att lägga & ta upp utan båt.

Nå, jag har inte gett upp än.
#14 - 10 augusti 2007 14:06
Vilket kul projekt du dragit igång med, nissögonens närmaste släktingar är ju grönlingarna - så det är ju lite av ett slags svenska botior det handlar om :)

Vill minnas att jag läst då när nissögat var rödlistat att vissa Länsstyrelsers miljöenheter provfiskade med handdragna finmaskiga not. Vattendjupet var inte mer än 60-30 cm och provfisket skedde ofta just på badplatser. Kanske ska du testa på ännu grundare vatten än 50 cm?

Lycka till och v.v. meddela om du fångar någon!
#15 - 10 augusti 2007 15:10
Kul att höra att de inte verkar vara generellt fridlysta...kul också att höra hur det går. Lycka till med fisket!
#16 - 10 augusti 2007 17:09
Återkommer när jag har nåt att berätta.

Jag kommer nu att flytta runt fällorna lite för den händelse att nissögonen inte håller med mig om hur en perfekt nissöga-lokal skall se ut.
#17 - 12 augusti 2007 11:34
Avbryter försöket - det verkar inte fungera att ta dem i PET-fälla. Det finns inga lämpliga strömmande vatten i området*, så jag kan inte testa om PET funkar bättre i strömmande vatten heller.

* Ullnaån är omöjlig att nå utan att riskera livet pga järnväg, motorväg & viltstängsel, Igelbäcken innehåller fridlysta grönlingar.
#18 - 13 augusti 2007 14:15
Kan man hålla Nissöga i vanliga sällskapsakvarier i typ rumstemp?
#19 - 13 augusti 2007 14:32
Det vet vi ju inte eftersom att Azur är en så klen fiskare och låter småsaker som motorvägar och viltstängsel hejda sig! :D
#20 - 13 augusti 2007 14:35
Du får fiska upp några åt honom ;)
#21 - 13 augusti 2007 18:02
Går men dom tycker om att gräva ner sig i fin sand. Sen ska man inte hålla dom med vanliga akvariefiskar så att dom går att släppa ut om man vill. Smittorisken jag tänker på.
#22 - 13 augusti 2007 19:43
Jag tror att det är idé att prova på en mjukare botten, och kanske lite djupare, 1-1,5 m. Min uppfattning är att nissögon inte lever på sand, utan hellre i mjuk lera. På en taskig badstrand med "dyhål" så finns dom snarare i dyhålen än på själva sandbotten.
#23 - 13 augusti 2007 20:18
Skulle mäskning med tex räkmix, eller någon karpmetemix, kunna vara ett sätt att få dom att hålla med dig om hur en perfekt nissöge-lokal ser ut? :) Dvs lägga ut bete på samma plats några veckor för att locka dit fisken, och samtidigt ha fällorna ute.

Finns nissöga bara i Ullna-sjön? Det finns väl några andra småsjöar och tjärnar i närheten som kanske är mer lättillgängliga?
#24 - 13 augusti 2007 23:37
Nissöga finns lite överallt i mellan- och södra sverige. Ett ögonblick...
http://artedi.nrm.se/nrmfish/map.php?Map=Map&Mapname=sweden&Category=scientificName&Category=scientificName&Precision==&FormData=cobitis%20taenia
(vet inte säkert om den länken funkar, men förhoppningsvis ger den en karta med klickbara förekomst-data från riksmuseet). Enligt en inventering gjord av riksmuseet 2004 så kan man nog kallt räkna med att Nissöga finns överallt i vatten som ligger under den nivå dit Ancylus-sjön nådde, den är bara besvärlig att fånga.

Jag tror inte problemet är brist på nissögon, jag tror problemet är att nissögonen inte gillar mina fällor.

Jag har haft fällorna ute i Värtan några dagar, och det gav ingenting, inte ens räkor eller sandstubb. Jag ger härmed officiellt upp på fällor, och lägger ned "projekt nissöga" tills vidare, medan jag klurar ut en ny strategi.
Guest
#25 - 14 augusti 2007 00:12
Jodå, länken funkar fint!
Såg att firren fanns i Krageholmssjön/svartån, inte så långt härifrån.
Jag skulle ju kunna sätta ut nån fälla här (om man nu får) för att ta reda på om det är fällorna det brister med?
För inte ska du ge upp redan...

Annons