En kort rapport:
Jag har kört med PET-flaske-fällor i tre dygn på en plats jag anser är perfekt för nissöga: en 0.5m djup vik av en större sjö, sandbotten med ett 20cm tjockt lager av multna löv och näckmossa, spridda ruggar av fräken.
Hitintills har jag inte fått någonting alls.
Jag vet att liknande fällor fungerar för nissöga, eftersom de använts i USA och spanien för att fånga nära släktingar till nissögat, plus att jag använt såna här fällor för att fånga "loaches" i mina akvarier, så det finns tre möjligheter:
1) Betet är fel. Jag betvivlar dock att nissögon inte skulle gilla räkmix & laxpellets, alla "loaches" jag haft har gillat sånt. Det är i och för sig möjligt att nissögonen redan har så mycket mat i växtsörjan att de inte bryr sig om betet.
2) Nissögon är sällsynta. Jag tror inte riktigt det heller, tvärtom är jag rätt säker på att det är en vanlig fisk i mälarområdet. Jag vet att nissögon fångats cirka en kilometer från där jag har fällorna (en badplats - där kan jag inte lägga fällor).
3) Det är nåt fel på fällorna. En grej är att alla som använt den här typen av fälla gjort det i strömmande vatten, medan jag använt den i sjö. Det är ont om bra strömmande vatten i området så jag klurar på var jag skulle testa. Det får ju inte vara nånstans där det kan tänkas fångas kräftor, vilket försvårar lite, plus att det måste gå att lägga & ta upp utan båt.
Nå, jag har inte gett upp än.