Fiskens längd kontra akvariets längd

#1 - 26 november 2002 02:28
Kan fisken få ut sin maximala längd oavsett akvariestorlek eller anpassar sig fiskens längd efter hur stort akvariet är? Om man föder upp en fisk från det att den är väldigt ung i två olika stora akvarier, blir då fiskarna garanterat lika stora i båda akvarierna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 november 2002 09:33
Hej,
Visst är det så att fiskens tillväxt hålls tillbaka om man håller den i ett för litet akvarium. Detta är självklart inte bra utan förutsättningarna när man håller fisk måste ju vara att ge dom en bra miljö.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 26 november 2002 13:32
Enligt djuraffären skulle två silverhajar gå utmärkt i mitt 75-80 cm långa akvarium. De kommer om andra ord inte bli 20 cm?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 november 2002 13:48
Hej,
Nej http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=266 blir knappast 25 cm i en akvarium som är 80 cm långt.
Tycker det vat ett uselt råd av zooaffären att rekommendera två (det är en stimfisk) till ett så litet akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 1 december 2002 11:33
Du ska inte ha silverhajar i en så liten tank. Som Kjell säger är det en stimfisk som kräver utrymme.

MSP
#6 - 1 december 2002 17:49
De dog mycket riktigt efter bara ett par dagar så...
#7 - 1 december 2002 17:57
Synd att dom dog efter två dar,men inte var det för att karet var förlitet i allefall.

#8 - 4 december 2002 01:44
Nä, jag har haft besvär med mitt akvarie, men nu verkar de som är kvar att må utmärkt. Kan man ha en hög nitrithalt och få den sjunka automatiskt utan att starta om akvariet, bara genom delvattenbyten?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 december 2002 08:14
"Kan man ha en hög nitrithalt och få den sjunka automatiskt utan att starta om akvariet, bara genom delvattenbyten?"
Svar ja.
Akvaristiska hälsningar
KJell

Annons