Fisken kontra akvariets storlek

#1 - 17 april 2008 07:38
eller hur skulle jag skriva rubriken…jag undrar hur det ligger till egentligen.

Många skriver att fisken anpassar storleken efter simutrymme.

Många påstår att fisken gör det men samt fortsätter växa ”invändigt”, alltså inre organen fortsätter växa. Liten kropp med stora inälvor leder väl till tidigt död, eller hur?

Men man kan även läsa att fisken växer oberoende av storleken på akvariet. Kan den vara 50 cm i snitt så blir den det oavsett utrymme den har.
Den kommer nog inte må bra heller.

Vad ska man tro? :confused:

Det finns många duktiga här på zoopet så jag hoppas att någon vet lite mer om detta. Annars är det väl att kontakta några ichtio…ja, de heter väl nåt speciell men jag säger forskare.
#2 - 17 april 2008 07:48
En fisk kan aldrig anpassa sin storlek efter utrymmet.
Detta uttalande stämmer
Många påstår att fisken gör det men samt fortsätter växa ”invändigt”, alltså inre organen fortsätter växa. Liten kropp med stora inälvor leder väl till tidigt död, eller hur?
#3 - 17 april 2008 07:57
Fiskar anpassar sig efter akvariet lika lite som katter gör det...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 april 2008 08:11
Även om huvudregeln är som Guy och Petnym skriver så kan det faktiskt variera lite mellan olika arter.
Ett exempel är ju när skillnaden mellan det lilla akvariet och maxstorleken är för stor - t.ex. så kan ju en paroonhaj av naturliga skäl aldrig nå fullvuxen storlek i vanliga akvarium.
Sedan avsöndrar också fiskarna hormoner i vattnet och när vattnet blir övermättat av dessa så växer de betydligt långsammare (eller inte alls). Så i vanskötta akvarier, extremt trånga akvarier så avtar tillväxten. Detta är anledningen till att odlare byter väldigt mycket vatten (ynglen skall växa snabbt).
Så i viss mån kan man få fiskarna att bli något mindre - men det innebär då också vanskötsel och så skall det självklart inte vara.

Man kan ofta lätt se om fiskar har haft en för långsam tillväxt genom att titta på ögonen (även om kroppen slutar växa vid dålig skötsel så fortsätter ögonen att växa). Är ögonen väldigt stora mot vad som är normalt för en normalfisk av samma art så bör man avstå från att köpa.
#5 - 17 april 2008 08:19
ett annat, mer artspecifikt, exempel är scalarer som har gått i kar som är för låga, deras fenor och spröt är ofta deformerade / konstant bakåtriktade,
#6 - 17 april 2008 09:00
Tack för snabba svar.
Man kan alltid räkna med er här på zoopet! :p

Det är som jag trodde, de stackarna dör för tidigt av alla missbildningar.

Det med hormoner var nåt nytt för mig. Tack Kjell.

Frågan är, hur ska man förklara det för de som tror att det funkar med t.ex. två praktbotior i en 60 l kar!??? [B)]
"men de blir aldrig större än 15 cm" hörde jag i svaret :mad:
#7 - 17 april 2008 09:17
petnym skrev:
Fiskar anpassar sig efter akvariet lika lite som katter gör det...

OT:
Usch... :( Nu förgyllde du inte min dag precis [B)]
Men det sker ju faktiskt i verkligheten [:(!] Mänskligehetens grymhet i ett nötskal. blir så arg :mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 april 2008 09:23
Nina82 skrev:
OT:

Usch... :( Nu förgyllde du inte min dag precis [B)]

Men det sker ju faktiskt i verkligheten [:(!] Mänskligehetens grymhet i ett nötskal. blir så arg :mad:

Kanske bäst att tillägga att det där med bonsaikatter är en ploj - konstigt hur länge detta skämt kan fortleva som myt.
#9 - 17 april 2008 09:31
Anna_mvb skrev:
Tack för snabba svar.

Man kan alltid räkna med er här på zoopet! :p

Det är som jag trodde, de stackarna dör för tidigt av alla missbildningar.

Det med hormoner var nåt nytt för mig. Tack Kjell.

Frågan är, hur ska man förklara det för de som tror att det funkar med t.ex. två praktbotior i en 60 l kar!??? [B)]

"men de blir aldrig större än 15 cm" hörde jag i svaret :mad:

det kan nog stämma att de inte blir mer än 15 cm i ett 60 liters.

de kanske helt enkelt dör vid den tidpunkten......

kanske samma fenomen som de berömda guldfiskarna. man hör med
jämna mellanrum om guldfiskar som har levt sina "glada" dagar
i en "guldfiskskål", och sedan trillat av pinnen efter 2-3 år.
vilket då många tror är normalt.

att de i ett mer anpassat kar kan uppnå 10-15-20 år glömmer man
bort.....ergo...de dör i förtid.....
#10 - 17 april 2008 09:31
Kanske bäst att tillägga att det där med bonsaikatter är en ploj - konstigt hur länge detta skämt kan fortleva som myt.

Men man har ju hört om de som fått dessa katter i burk som present av lokalbefolkningen (kan inte säga vilket land men något asiatiskt land iaf)
Var en lärare på gymnasiet som varit i asien och fick det när hon skulle åka hem.

Men det är kanske som du säger, bara ploj. Jag hoppas ju innerligt att det är så. Inget roligt skämt iaf :(
#11 - 17 april 2008 09:33
om man ser på artbeskrivningen för praktbotian

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262

så ser man att den blir lite större än 15 cm om den får växu upp mer normalt...
#12 - 17 april 2008 09:59
Detta är en sak som jag förundrat över med. Framförallt storlek på fisk kontra l/längd. Någon speciel sort jag tänker på är artbeskrivningen på "beväpnad" pilnäbb som blir uppåt 90cm. Dessa växer grymt fort och om man ser då att ett minimum rekomenderat längd på akvariet är 150cm kontra 375l. :confused: Kan personligen inte påstå att dessa ligger bara i ett hörn och glor, mina jag haft var väldigt aktiva. Om man nu skulle tänka sig att man hade en 90cm pilnäbb i ett 150cm långt akvarium skulle det betyda att den har 60cm att simma framåt efter att den sträkt ut sig. Det här känns mer som djurplågeri än ett vettigt val av bostad till dena ål. Dessutom är det ju inte direkt en avlång smal ål heller, den blir rätt grov, näst intill som en boa.
//Camilla
#13 - 17 april 2008 10:03
Nina82 skrev:
Men man har ju hört om de som fått dessa katter i burk som present av lokalbefolkningen (kan inte säga vilket land men något asiatiskt land iaf)

Var en lärare på gymnasiet som varit i asien och fick det när hon skulle åka hem.

Men det är kanske som du säger, bara ploj. Jag hoppas ju innerligt att det är så. Inget roligt skämt iaf :(

Med risk för att hamna alldeles OT, sidan "bonsaikittens.com" som det skickades arga massmejl om för ett antal år sedan, är en solklar (och avslöjad http://en.wikipedia.org/wiki/Bonsaikittens ) bluff. Det de beskriver skulle inte funkat i verkligheten. Ingen av bilderna visade heller en hel "kattburk", de har väl bara tagit ett fyrkantigt glaslock, jag har ett likadant hemma, och en kattunge, tryckt kattens ansikte mot glaset och tagit en bild rakt igenom det. Voila!

Kom faktiskt att tänka på den siten i morse, jag stod med det locket i handen när jag gjorde frukost, och såg min katt sitta bredvid mig...

Och vad gäller läraren, har han/hon sagt det själv? Det låter som en klintbergare... Om det inte var en död katt inlagd i formalin eller nåt, kanske passande present till en biologilärare...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 april 2008 10:04
Nina82 skrev:

Det är en påhittad ploj som några studenter hittade på för 10-15 år sedan.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 april 2008 10:06
Kensa skrev:
det kan nog stämma att de inte blir mer än 15 cm i ett 60 liters.

de kanske helt enkelt dör vid den tidpunkten......

kanske samma fenomen som de berömda guldfiskarna. man hör med

jämna mellanrum om guldfiskar som har levt sina "glada" dagar

i en "guldfiskskål", och sedan trillat av pinnen efter 2-3 år.

vilket då många tror är normalt.

att de i ett mer anpassat kar kan uppnå 10-15-20 år glömmer man

bort.....ergo...de dör i förtid.....

Så enkelt är det inte - sköter man vattenbyten i skålen mycket bra och aldrig övermatar så blir även en guldfisk en skål 10-15-20 år.
För den sakens skull är det inget som jag rekommenderar
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 april 2008 10:11
C.Ciklid skrev:
Detta är en sak som jag förundrat över med. Framförallt storlek på fisk kontra l/längd. Någon speciel sort jag tänker på är artbeskrivningen på "beväpnad" pilnäbb som blir uppåt 90cm. Dessa växer grymt fort och om man ser då att ett minimum rekomenderat längd på akvariet är 150cm kontra 375l. :confused: Kan personligen inte påstå att dessa ligger bara i ett hörn och glor, mina jag haft var väldigt aktiva. Om man nu skulle tänka sig att man hade en 90cm pilnäbb i ett 150cm långt akvarium skulle det betyda att den har 60cm att simma framåt efter att den sträkt ut sig. Det här känns mer som djurplågeri än ett vettigt val av bostad till dena ål. Dessutom är det ju inte direkt en avlång smal ål heller, den blir rätt grov, näst intill som en boa.

//Camilla

1/ För vissa arter i artbeskrivningarna anges att den rek.minimistorleken bara är angiven för ungfiskar.
2/ Sedan är det ju också max.storlek som är angiven och den är det ju rätt få fiskar som når även under bra förhållanden
3/ Sedan är olika fiskarter olika aktiva, aktiviteten varierar även med åldern - gamla stora fiskar är sällan så aktiva som unga.
4/ Ålliknande fiskar "sträcker" sällan ut sig - speciellt inte när de börjar växa till sig.
#17 - 17 april 2008 10:15
Förresten, detta med fiskar som dör i förtid pga av för litet utrymme, dör de verkligen av att ha det för trångt? Att de inte trivs förstår man ju, och jag försvarar absolut inte att ha fiskar i för små akvarier, men borde det inte snarare vara dålig vattenkvalitet och bristande skötsel som gör att de dör så unga? (Tänker lite fördomsfullt att kollar man inte upp lämplig storlek kanske man inte är så insatt i resten heller, plus att det verkar svårare att få bra förhållanden i ett litet akvarium ffa om man har mycket fisk i det, i alla fall om man ska tro vad man läser här. Och det ska man väl?;))

Eller kan stressen av en olämplig miljö ta livet av dem även om de skulle ha perfekta förhållanden, bortsett från just utrymmet?

Edit: Äh, nu hann ju Kjell svara på det i inlägg 15... Jag skriver för långsamt!:D
#18 - 17 april 2008 11:18
1/ För vissa arter i artbeskrivningarna anges att den rek.minimistorleken bara är angiven för ungfiskar.

2/ Sedan är det ju också max.storlek som är angiven och den är det ju rätt få fiskar som når även under bra förhållanden

Det är väl som med oss...i snitt 178 cm för män, 171 cm för kvinnor ;)

Förresten, detta med fiskar som dör i förtid pga av för litet utrymme, dör de verkligen av att ha det för trångt?

Eller kan stressen av en olämplig miljö ta livet av dem även om de skulle ha perfekta förhållanden, bortsett från just utrymmet?

Kan tänka mig att det är som Guy Palm säger. Inälvorna växer = förtidigt död.

Men som Kjell nämner, allt beror på. Vissa fiskar kan väl växa till sig och nå normal storlek även i små kar.

Annons