Fisken är som ett L

#1 - 25 februari 2008 18:29
Vad har hänt?????

Bara att vänta eller ?

Jonas
#2 - 25 februari 2008 18:52
Vad menar du med "fisken är som ett L" ? Att den ser ut som ett L eller?
Har du ett foto?
Om du inte är guldmedlem så kan du lägga ut bilden på en hemsida och skriva länken.. Ifall du inte visste asså ;)

// Sofie
#3 - 25 februari 2008 19:02
Kanske blivit klämd? Ser den inte ut att repa sig är det nog humanast att ta bort den.
#4 - 25 februari 2008 19:02
Den ser ut som ett L i formen, var helt perfekt i 1,5 månader och idag sa tösen att den är som ett L. Mao fenan i slutet av fisken är kl 3 och huvudet kl. 12

Inget var flyttat i akvariet utan den bara blev sådan verkar det som. Tar jag tag i fisken så kan den räta på ryggen men den blir vinklad direkt efter jag släpper
#5 - 25 februari 2008 19:13
Tveksamt att det kommer att gå bort, utan det är nog lindrigast att ta bort den.
Det låter som om det är en ungfödare?
#6 - 25 februari 2008 19:37
Ok, fisken är borttagen så om det var ungar är det försent nu. Tack för svaren.
#7 - 26 februari 2008 20:48
Om det var en levandefödare så som guppy, platy eller black molly, så kan dessa ibland vara så inavlade (syskon har parat sig med varandra i generationer) att sådana missbildningar uppstår. Bra att du avlivade den.

Om du har många sådana fiskar, som parar sig med varandra, så kan det vara bra att köpa lite "nytt blod", från en annan affär.
#8 - 29 februari 2008 04:56
Vet inte vad det är för fisk men påminner om blågurami men den har inga spröt under munnen men det stämmer i storlek och färg på dom jag har sett på zooaffären.
#9 - 29 februari 2008 08:19
Okej. Du får ta reda på vad det är för fiskar du har, så att du kan ge dem vad de behöver :) Det finns ju en jättebra lista över arter här på Zoopet! Man kan skriva in svenskt namn eller del av namn, eller latinskt namn. Högst upp under "Avdelningar" där uppe

Här är sökmotorn:
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Att den vuxit som ett L kan vara för att den klämt sig någonstans eller för att den hade en genetisk inavel-missbildning. Svårt att säga, men sådana fiskar ska man alltid avliva.
#10 - 1 mars 2008 06:56
Den var helt vanlig och en dag så var den som ett L och inget var förändrat i akvariet.

Köpte en black molly och två andra konstiga fiskar som kompensation och det fungerar ännu. Måste vara knäpp då jag inte har koll på vilka fiskar jag har och bara köper dom jag känner för.
#11 - 1 mars 2008 09:47
bruten skärt?? bra att du avliva den. så slapp den lida
#12 - 1 mars 2008 11:29
Om du "köper de du känner för" kommer du ju till slut köpa fiskar som inte passar ihop eller som inte passar i din akvariestorlek, eller ge dem fel miljö (för lite växter eller gömställen) eller fel sorts mat...

Så man ska alltid ta reda på vilka fiskar man har, så man inte misssköter dem!

Hoppas du slipper L-formade fiskar i fortsättningen.
#13 - 2 mars 2008 16:30
Japp det tycker jag med. Men idag sa minsta tösen att guld platy låg vid pumpen och då var den död också. Det var denna som hade haft typ en finne mellan ryggfenan och stjärten som försvann efter jag lade i salt. Får nog vänta med att köpa fisk tills allt är löst. Konstigt nog så har bara dom fiskarna som kom med akvariet dött och ingen av dom nya ännu.
#14 - 2 mars 2008 17:56
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51 verkar vara en som stämmer men vet inte om den gör 200km/h i akvariet som mina gör.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37 har vi också.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35 denna köpte vi.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=296 denna med.

Men henry verkar vara en "vanlig pleco" men måste vara guld för att läsa mera tyvärr.

Har sedan en fisk som är gul, orange och svart från huvudet till stjärt, men den hittade jag inte i bildarkivet.

Sedan har jag två fiskar kvar som jag inte heller hittar

Jonas
#15 - 2 mars 2008 20:29
Ja då vet du ju vad du har, det är ju bra :) Det låter som ganska många fiskar, hoppas du har ett stort akvarium.

Som alltid när man pratar om problem med fiskarna (sjukdom, parasit, utväxt, konstigt beteende, och liknande saker) så måste man gå igenom vilka faktorer som har förändrats i akvariet..

- Är det bra genomflöde och cirkulation i akvariet så att vattnet syresätts bra, även på botten? Bra vattenströmning vid ytan?

- Har pumpen tillräckligt mycket "skit" och nyttobakterier i filtret? (eller har man städat för ofta?) Om man städar för mycket finns det för få nyttobakterier och problem med för höga nitrit-halter kommer snabbt. Dvs, om man har gjort rent för mycket bör man ha koll på nitritvärdet och mäta ofta.

- Matar man för ofta, och matar man med fel saker? (Röda mygglarver bör enligt mig undvikas...)

- Har man tillsatt någon ny inredning i akvariet? En ny sten, växt, rot eller liknande som kan innehålla något konstigt?

- Har man för många fiskar för akvariestorleken, så att vattenkvaliteten påverkas negativt?

- Hur är vattenkvaliteten - byter man en del vatten regelbundet eller mer sällan?

Ojämna delvattenbyten skapar ojämna näringshalter och ojämna koldioxidnivåer, vilket påverkar växterna negativt, och växterna tar ju upp mycket näringsämnen och restprodukter, så om växterna mår dåligt blir vattenkvaliteten sämre.

Det är bara några av de frågor man bör ställa sig när man upptäcker problem. Men endast du vet vad som passar in i ditt akvarium och hur du har skött det. Så om du fortsätter att få problem med fiskarna är det bra att ställa dig sådana frågor.

Självklart kan man även få en sjukdom/parasit utifrån, trots att akvariet och dess vattenkvalitet är perfekt i alla avseenden. MEN om man har ett akvarium som är helt utan problem, med mycket god vattenkvalitet, så har fiskarna också ett bättre immunförsvar! Då har de större motståndskraft och blir inte lika lätt sjuka...

Så fiskar som mycket lätt blir sjuka tyder ändå på att något är fel, om problemen fortsätter alltså.

Här är en bra sida där man kan se symptom på olika parasiter och sjukdomar:
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2

Lycka till med dina fiskar!
#16 - 2 mars 2008 21:18
nja, konstigt nog så har bara dom fiskarna som kom med akvariet dött hittills men men. Får hoppas att dom andra överlever. Enda som har tillkommit är en avskuren petflaska som blev en grotta efter diverse tvättning med vatten bara. Pumpen pumpar som bara den så växterna ligger horizontellt nästan (skojar dom ligger typ kl. 13) Växterna växer som bara den så varje vecka får jag knipsa och plantera dom på nya ställen, snart så blir det att slänga det istället.
#17 - 4 mars 2008 17:30
Det låter ju bra iallafall. Konstigt att de äldre fiskarna avlidit. Kanske var de gamla och fick en chock av de nya förändringarna som kommer med ett nytt akvarium med ny inredning och sånt.

Annons