Fisken anpassar sig akvariets storlek, men...

#1 - 28 april 2007 14:05
Det ær sant att fisk anpassar si akvariets storlek, men de gør dom indre organen och øgonen inte. Kolla bilderna hær: http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx
Fisken på vænstra bilden ser fin och snygg ut, den har gått i et akvarium av rætt storlek. Titta på høgra bilden... Ser ni, øgat ser aldeles før stort ut. Den har gått i ett alt før litet akvarium. Fiskens længd har anpassat sig det lilla akvarium, men det har inte øgonen och de indre organen, fisken ær før liten till sin kropp.

Tyckte bara ni skulle veta vad som hænder om fiskar har før lite plats, då forstår man bættre vigigheten av at akvariet ska vara stort nog før den fisk man har.

Ps. Ursækta stavfelen, min svenska ær lite rostig;)
#2 - 28 april 2007 14:14
Bra att det finns någnstans man kan referera till när man påstår att fiskar inte alls anpassar sig efter akvariets storlek. :)
#3 - 28 april 2007 14:45
Dom anpassar sig ju i længden, men de organen o øgonen gør det inte. Tycker verkligen det ær djurplågeri att hålla fisk i før små akvarier.
#4 - 28 april 2007 14:52
håller med dig Kjaer
#5 - 28 april 2007 14:59
ajaj......det var intressant att läsa......fy fan :(....stackars fiskar
#6 - 28 april 2007 15:34
hej
ja jävlar
det såg inget bra ut alls

tål att tänka på!!

Kristoffer
#7 - 28 april 2007 16:38
Klart man ska ha bra med plats åt fiskarna eller djur överhuvudtaget. Men undrar lite bara om dom testat på 2st eller fler.
#8 - 29 april 2007 00:23
Stoffy34 skrev:
hej

ja jävlar

det såg inget bra ut alls

tål att tänka på!!

Kristoffer

nu kanske du tänker till innan du vill ha röd zebra i ett 133liters?;p
#9 - 29 april 2007 01:25
kunde inte läsa nått på länken den är inte på svenska (tror det är danska) :p

...men iaf. man behövde alltså, om jag har förstått saken rätt, verkligen göra ett test för att bevisa _att det går att ha fiskar i för små akvarium_ men att det inte är bra för fisken? :rolleyes:
#10 - 29 april 2007 08:14
Men gud vad hemskt, nu mår jag dåligt.. Vår silverhaj har sådär stort öga ju :(
(kan tillägga att det inte är vi som har köpt den. Följde med akvariet..)
Vad ska jag göra med honom/henne? :confused:
#11 - 29 april 2007 08:46
Skulle tippa på att fiskarna faktiskt är sjuka och det är en slump att de råkade bo i ett litet akvarium. Att fiskar anpassar sin storlek efter akvariet är en väl spridd myt. En fisk storlek beror på genetiska betingelser samt hur mycket näring den får i sig. Storleken på omgivningen (i det här fallet akvariet) har inte med saken att göra.
#12 - 29 april 2007 09:06
Kjaer skrev:
Det ær sant att fisk anpassar si akvariets storlek, men de gør dom indre organen och øgonen inte. Kolla bilderna hær: http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx

Fisken på vænstra bilden ser fin och snygg ut, den har gått i et akvarium av rætt storlek. Titta på høgra bilden... Ser ni, øgat ser aldeles før stort ut. Den har gått i ett alt før litet akvarium. Fiskens længd har anpassat sig det lilla akvarium, men det har inte øgonen och de indre organen, fisken ær før liten till sin kropp.

Tyckte bara ni skulle veta vad som hænder om fiskar har før lite plats, då forstår man bættre vigigheten av at akvariet ska vara stort nog før den fisk man har.

Ps. Ursækta stavfelen, min svenska ær lite rostig;)

om du läsar på länken , så står det "fup" på danska är fup det samma som "skoj"
mvh janne
#13 - 29 april 2007 09:08
Sara1111 skrev:
Skulle tippa på att fiskarna faktiskt är sjuka och det är en slump att de råkade bo i ett litet akvarium. Att fiskar anpassar sin storlek efter akvariet är en väl spridd myt. En fisk storlek beror på genetiska betingelser samt hur mycket näring den får i sig. Storleken på omgivningen (i det här fallet akvariet) har inte med saken att göra.

Det är just det som står i den danska artikeln. Har man sina fiskar i för små akvarier växer inte fisken till sin fulla storlek. Den anpassar sig till akvarielängden. Men, och detta är viktigt, ögonen och de inre organen växer däremot hela tiden. Därför är det så viktigt med rätt storlek på akvariet.
Detta är mycket väl känt bland de flesta discusodlare som direkt kan se på ögonen om fiskarmna har växt normalt.
#14 - 29 april 2007 10:35
wicked1 skrev:
nu kanske du tänker till innan du vill ha röd zebra i ett 133liters?;p

Det är en intressant diskussion, hörde själv till dom som ansåg att runt 250 liter är lagom för röd zebran. Vilket även bekräftades genom att bläddra i lite böcker hemma.
Nu satt jag och ströläste i Back to nature guide om Malawiciklider skriven av Ad Konings upplagan jag har är utgiven 1997. Han rekommenderar att akvariet skall vara minst 150 liter.

Håller fortfarande på 250 liter, men vad av skillnaden på rekommendationen ?
#15 - 29 april 2007 12:17
Det är en intressant diskussion, hörde själv till dom som ansåg att runt 250 liter är lagom för röd zebran. Vilket även bekräftades genom att bläddra i lite böcker hemma.

Nu satt jag och ströläste i Back to nature guide om Malawiciklider skriven av Ad Konings upplagan jag har är utgiven 1997. Han rekommenderar att akvariet skall vara minst 150 liter.

Håller fortfarande på 250 liter, men vad av skillnaden på rekommendationen ?

Det ær væl før att folk har olika erfaringar med fisken. Fisk ær också individer och det kan vara skillnad på agressivitet från fisk till fisk....
#16 - 29 april 2007 12:24
THE_DUDE skrev:
kunde inte läsa nått på länken den är inte på svenska (tror det är danska) :p

...men iaf. man behövde alltså, om jag har förstått saken rätt, verkligen göra ett test för att bevisa _att det går att ha fiskar i för små akvarium_ men att det inte är bra för fisken? :rolleyes:

Ja, det ær danska:D

Testen har gjords før att visa hur hemskt och synd det ær att hålla fisk i før små akvarium.
#17 - 30 april 2007 10:17
Nu är jag förvirrad... Ni säger att fisken anpassar sig efter akvariet? Trodde det var en gammal myt o att det snarare berodde på näringen i akvariet...??? Min brors 2 malar växte nämligen ur hans 120L o kunde tillslut inte vända utan att slå i... en kompis hade däremot en slöjstjärt i kupa 10år som knappt växte... Nån förklaring på detta?
#18 - 30 april 2007 10:32
De olika fiskarterna har ju olika sätt att bete sig i alla andra andra sammanhang. Då kan man väl också tänka sig att de har lite olika sätt att reagera på ett för litet livsutrymme? Det är ju stor skillnad mellan malar och guldfiskar, de tillhör ju helt olika fisksläkten.
#19 - 30 april 2007 11:44
Jessi77 skrev:
Nu är jag förvirrad... Ni säger att fisken anpassar sig efter akvariet? Trodde det var en gammal myt o att det snarare berodde på näringen i akvariet...???

Det är helt riktigt, det är en myt. Det är det jag har försökt säga hela tiden.
#20 - 30 april 2007 13:30
Sara1111 skrev:
Det är helt riktigt, det är en myt. Det är det jag har försökt säga hela tiden.

Jag vill sæga att det kanske ær en myt.
Det ær en myt att fiskarna anpassar sig akvariet och trivs, men jag vill inte mena att det ær en myt att dom anpassar sig storleken på akvariet.

Det stæmmer att fiskar också væxer långsammare nær det ær mycket nitrit o nitrat i vattnet.

Om du menar att det ær en myt ær du oenig med många erfarna discusodlare:D
Men sjælvklart, en mal som blir 50 cm førblir inte på 20 om den hålls i et 50 l akvarium, så stora længder rør det sig inte om...

Och sjælvklart ær det också olika från art till art.
#21 - 30 april 2007 15:14
Fiskarna "anpassar sig till akvariets storlek" lika mycket som en kattunge gör...
bonsai kitten
#22 - 30 april 2007 15:36
petnym skrev:
Fiskarna "anpassar sig till akvariets storlek" lika mycket som en kattunge gör...

bonsai kitten

Vad menar du, det dær med bonsaikitten ær ju bara skoj...
Bilagor:
#23 - 30 april 2007 15:42
Kjaer skrev:

läste du inte mitt inlägg, på dansk är fup det samma som skoj
mvh janne
#24 - 30 april 2007 15:44
Kjaer skrev:

Skoj? Det tror jag inte fiskarna som utsätts för det tycker...
#25 - 30 april 2007 15:48
Kjaer skrev:
'
Ja och det har denna tråden också blivit. Alla tycks välja att missuppfatta det du skrev i början. Alla är på det klara med att akvariestorleken har betydelse för vilka fiskar man kan ha i det, men ändå väljer de att missuppfatta det du länkade till.
Fiskar trivs inte i fel akvarium, men de kan anpassa sig till dem. Spelar ingen roll om de är för låga, för korta, för ljusa eller för mörka. Är det fel så trivs inte fisken, men de överlever tråkigt nog.
Mitt råd blir alltså, läs på om fisken innan ni köper den och kolla om ni verkligen kan erbjuda den en vettig miljö. Både vad det gäller storlek, bottenyta, vattenvärde och temperatur
#26 - 30 april 2007 15:51
Verkar vara mycket språkproblem här. Alla missuppfattar varandra. Fup hit och fup dit...
#27 - 30 april 2007 15:51
läste du inte mitt inlägg, på dansk är fup det samma som skoj

mvh janne

Hehe tror inte du ska læra mig danska, jag ær dansk:D
#28 - 30 april 2007 15:55
Guy Palm skrev:
'

Ja och det har denna tråden också blivit. Alla tycks välja att missuppfatta det du skrev i början. Alla är på det klara med att akvariestorleken har betydelse för vilka fiskar man kan ha i det, men ändå väljer de att missuppfatta det du länkade till.

Fiskar trivs inte i fel akvarium, men de kan anpassa sig till dem. Spelar ingen roll om de är för låga, för korta, för ljusa eller för mörka. Är det fel så trivs inte fisken, men de överlever tråkigt nog.

Mitt råd blir alltså, läs på om fisken innan ni köper den och kolla om ni verkligen kan erbjuda den en vettig miljö. Både vad det gäller storlek, bottenyta, vattenvärde och temperatur

Tycker det ær lite frustrerande at folk missupfattar vad jag skriver, ær min svenska verkligen så illa?
Jag lænkade til den danska sidan før att ni kunde se bilderna och førsøkte lite kort att førklara vad som stod....

Iøvrigt enig i att man ska læsa om en fisk innan køp.
Bilagor:
#29 - 30 april 2007 15:57
Kjaer skrev:
Tycker det ær lite frustrerande at folk missupfattar vad jag skriver, ær min svenska verkligen så illa?

Jag lænkade til den danska sidan før att ni kunde se bilderna och førsøkte lite kort att førklara vad som stod....

Iøvrigt enig i att man ska læsa om en fisk innan køp.

tycker din svenska är grym. Klart bättre än min danska :)
#30 - 30 april 2007 16:03
Hehe, men jag har också bott 5 år i Sverige...
#31 - 30 april 2007 16:35
Kjaer skrev:
Hehe tror inte du ska læra mig danska, jag ær dansk:D

og så ved du ikke at fup betyder svindel :p ;) :D
mvh janne
#32 - 30 april 2007 16:42
og så ved du ikke at fup betyder svindel :p ;) :D

mvh janne

Jo, det ved jeg da:D
#33 - 30 april 2007 16:55
Guy Palm skrev:

Det trodde jag var underförstått, men du har rätt i att det nog behöver poängteras! Alltså vad det gäller fiskar har storleken betydelse och dessutom, temperatur, pH, om de är stimfisk eller ej, behöver täckglas, behöver särskild bottenbeskaffenhet.. och ett otal andra parametrar som gäller specifika arter.

Man behöver läsa på innan man skaffar en ny fisk (eller växt för den delen). Men jag vet hur det är, där i butiken finns det där jättefina sista paret av den där jättevackra, trevliga arten (gäller fortfarande både fiskar och växter) och man vill ju så gärna ha den. Tro då inte på att man alltid kan lita på vad personalen säger, det gäller att själv vara påläst! Lyssna på vad personalen säger, fråga sedan om de kan "hålla" på fisken för din räkning några timmar tills du tagit reda på mer fakta. Samtidigt lär man sig om man nästa gång kan lita på de besked man får - själv har jag bara varit med om det i en enda butik men inte i min hemstad.
#34 - 11 maj 2007 22:04
Är det sant eller inte?
#35 - 15 maj 2007 00:46
gladys skrev:
Är det sant eller inte?

jo det är faktiskt sant, jag har kollat, fup betyder skoj på danska.

Annons