Fiskdöd och vitt

#1 - 18 mars 2006 14:11
Jag är en akvarienybörjare. Startade upp ett akvarium får någon vecka sedan och allt har sett bra ut.
I onsdags dog en av malarna, han såg fin ut det var bara det att han inte orkade hålla sig kvar på botten... Placerade honom i ett ensamt kar då de andra fiskarna började bli elaka mot honom när han låg och flöt på sidan. Men han klarade inte sig.
Imorse när jag kom hem från jobb hittade jag en död sunset platy, min sambo tog bort den och han tänkte inte på att titta hur den såg ut.
Kikade in i akvariet nu och såg att den andra sunset platysen har något vitt på fenorna... Kollade bland sjukdomar här och jag kan inte säga om det är röta eller vitaprick, det lutar nästan år röta.... Vad ska jag göra?
De andra fiskarna ser inte ut att vara drabbade.... än. Jag ska kika lite mer noga på dem nu.
Hjälp en amatör!
#2 - 18 mars 2006 14:43
Hur har du med vattnet, kvalité, byten.
#3 - 18 mars 2006 14:53
Jag vet inte hur vattnet är, där vi köpte fiskarna sa de att vi skulle avvakta med vattenbyten och allt sånt i två veckor... Sen skulle vi ta med ett vattenprov till affären så skulle de analysera det. Detta hade vi tänkt göra på onsdag ca.
#4 - 18 mars 2006 15:05
Det känns som man man blir lite "lurad" av djuraffärerna.
Allt som de sagt till mig (och som jag har gjort) verkar fel när man sen läser här.
Liksom, som total nybörjare så litar man ju på vad de säger åt en i affären.
#5 - 18 mars 2006 15:12
Byt till en början 30 % vatten.
Att ta vatten till butiken för analys anser jag vara rätt menings löst då det ställer krav på att du har vattnet i ett kärl som är rent, jag har testat mycket vatten till dom som kommit med vatten i coca cola flaskor som inte varit rena.
Köp hellre egna dropp tester, åtminstone pH och nitrit.
Är du nybörjare så läs inte bara forumet utan det viktiga står på Zoopet första sida.
#6 - 18 mars 2006 15:14
Hur går det med dina fiskar?:confused: :)
#7 - 18 mars 2006 15:22