Fiskdöd och vitt

#1 - 18 mars 2006 14:11
Jag är en akvarienybörjare. Startade upp ett akvarium får någon vecka sedan och allt har sett bra ut.
I onsdags dog en av malarna, han såg fin ut det var bara det att han inte orkade hålla sig kvar på botten... Placerade honom i ett ensamt kar då de andra fiskarna började bli elaka mot honom när han låg och flöt på sidan. Men han klarade inte sig.
Imorse när jag kom hem från jobb hittade jag en död sunset platy, min sambo tog bort den och han tänkte inte på att titta hur den såg ut.
Kikade in i akvariet nu och såg att den andra sunset platysen har något vitt på fenorna... Kollade bland sjukdomar här och jag kan inte säga om det är röta eller vitaprick, det lutar nästan år röta.... Vad ska jag göra?
De andra fiskarna ser inte ut att vara drabbade.... än. Jag ska kika lite mer noga på dem nu.
Hjälp en amatör!
#2 - 18 mars 2006 14:43
Hur har du med vattnet, kvalité, byten.
#3 - 18 mars 2006 14:53
Jag vet inte hur vattnet är, där vi köpte fiskarna sa de att vi skulle avvakta med vattenbyten och allt sånt i två veckor... Sen skulle vi ta med ett vattenprov till affären så skulle de analysera det. Detta hade vi tänkt göra på onsdag ca.
#4 - 18 mars 2006 15:05
Det känns som man man blir lite "lurad" av djuraffärerna.
Allt som de sagt till mig (och som jag har gjort) verkar fel när man sen läser här.
Liksom, som total nybörjare så litar man ju på vad de säger åt en i affären.
#5 - 18 mars 2006 15:12
Byt till en början 30 % vatten.
Att ta vatten till butiken för analys anser jag vara rätt menings löst då det ställer krav på att du har vattnet i ett kärl som är rent, jag har testat mycket vatten till dom som kommit med vatten i coca cola flaskor som inte varit rena.
Köp hellre egna dropp tester, åtminstone pH och nitrit.
Är du nybörjare så läs inte bara forumet utan det viktiga står på Zoopet första sida.
#6 - 18 mars 2006 15:14
Hur går det med dina fiskar?:confused: :)
#7 - 18 mars 2006 15:22
Alla utom sunset platysen verkar friska just nu iaf. Jag satte sunseten i karantän (vilket jag sen läste var fel, ska jag släppa ut henne igen?) och höjde temperaturen på vattnet.
Jag läser allt vad jag kan här på sidan, det är mycket information att mata in i huvudet. :)
#8 - 18 mars 2006 16:23
En djungel av råd och rådgivare

[quote=Didido]Alla utom sunset platysen verkar friska just nu iaf. Jag satte sunseten i karantän (vilket jag sen läste var fel, ska jag släppa ut henne igen?) och höjde temperaturen på vattnet.
Jag läser allt vad jag kan här på sidan, det är mycket information att mata in i huvudet. :)[/quote]

Vad man kan tänka på är att både akvarievatten, utrustning och fiskar innehåller ett visst mått av individualism, det som passar mina fiskar fungerar kanske inte på dina och tvärtom.
Vad man kan göra är att studera sitt eget akvarium och dra slutsatser, med rådgivningen som komplement.
:)
#9 - 18 mars 2006 16:28
[quote=Didido]Alla utom sunset platysen verkar friska just nu iaf. Jag satte sunseten i karantän (vilket jag sen läste var fel, ska jag släppa ut henne igen?) och höjde temperaturen på vattnet.
Jag läser allt vad jag kan här på sidan, det är mycket information att mata in i huvudet. :)[/quote]

Kan det vara svamp som din Platy har? Isf ska du tillsätta salt i vattnet, UTAN jod. hur mycket är jag lite osäker på, men finns massor av trådar, om du söker på salt elller svamp.

ja det är inte lätt när man är nybörjare och vill göra allt rätt, och så blir det bara fel. Vet själv hur det är :( Men är väldigt tacksam för allt kunnande på Zoopets forum.:D
Lycka till med firrarna :)
#10 - 18 mars 2006 17:36
Salt hjälper normalt inte mot svamp än att det kan i någon mån minska risken för bakterier i såret som svampen gör.
Svamp drabbar fisk som har skadat sig eller har sår efter parasiter.
#11 - 18 mars 2006 17:55
[quote=Kramfors]Salt hjälper normalt inte mot svamp än att det kan i någon mån minska risken för bakterier i såret som svampen gör.
Svamp drabbar fisk som har skadat sig eller har sår efter parasiter.[/quote]

Lördag em och zooaffären stängt, så är väl salt den bästa av lösningar om det är svamp? Eller vad det nu är för fel på hans fisk.
#12 - 18 mars 2006 18:59
Javisst.
Men citat: "I onsdags dog en av malarna"
Det fattar jag att det kan finnas fler malar och malar som inte tål salt.
#13 - 18 mars 2006 20:05
[quote=Kramfors]Javisst.
Men citat: "I onsdags dog en av malarna"
Det fattar jag att det kan finnas fler malar och malar som inte tål salt.[/quote]

Ahh. det missade jag [:o]
#14 - 18 mars 2006 21:55
Än så länge lever alla fiskarna, men vi tog ut den sjuka fisken ur karantänen då hon blev väldigt stressad av det... Och om jag fattat det rätt så är smittan (eller vad det nu är) redan i hela akvariet så skulle de andra bli sjuka så blir de det. Imorgon blir det ett 30%-igt byte av vattnet och ev. en tur till en djuraffär som har öppet imorgon.
Fisken har vita prickar, ser ev lite "mögliga" (lite luddiga) ut. Hon har väldigt mycket energi, eller kanske panik, då hon simmar som en galning i akvariet.
Det stämmer att jag har en överlevnade mal samt två algätare, ingen idé att hälla i salt då va?
Den platysen som dog imorse kom från samma affär och akvarium som den som nu är drabbad...
Tack för er hjälp och tålamod! //Diana
#15 - 18 mars 2006 21:59
Låter som vita prick. Finns bra medicin att köpa. Lycka till! :)
#16 - 19 mars 2006 13:19
Idag var jag i djuraffären, köpte en medicin som de tipsade om. "Medi Mor" som tydligen hjälper mot både svamp och vita prick (och lite annat). Låter ju bra! Har pytsat i det i akvariet, så nu lever firrarna i en grön värld. :)
En av fiskarna dog i morse, inte den med prickar utan en annan som inte hade någon synlig sjukdom... Men om jag förstått det rätt så kan vita prick döda utan att synas.
Skulle vänta med vatten bytet tills dag tre i medicineringen. Skulle dessutom ta ut filtret i pumpen, men pumpen verkar inte riktigt fungera utan filter...

Annons