fiskdöd...

#1 - 22 november 2006 07:47
Med två veckors mellanrum har två av mina neontetror dött oförklarligt. Färgerna har liksom bleknat och där de annars är mörkt grå är de mycket ljusare, nästan vita. De har ett par dagar innan dragit sig undan mott bottnen och tryckt där men fortfarande ätit ganska bra vid matningar. Den ena fisken såg nästan lite uppsväld ut när jag hittade honom död på bottnen. Nu har en tredje fisk börjat visa upp samma symptom vad det gäller att blekna i färgerna..
Någon som har nån ide på vad det kan vara? Om det är något som går att medecinera mot så att inte alla mina små neontetror strycker med. :(
Alla vattenvärderna är bra.

Hälsningar Louise
#2 - 22 november 2006 08:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du berättar lite mer om akvariet kanske det är lättare att hitta en förklaring. Hur länge har du haft akvariet igång? Hur ofta byter du vatten? Har du tagit prover på vattnet? Tänker på pH, nitrit, nitrat eller annat som kan vara värdefullt att veta.[/COLOR][/FONT]
#3 - 22 november 2006 08:16
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du berättar lite mer om akvariet kanske det är lättare att hitta en förklaring. Hur länge har du haft akvariet igång? Hur ofta byter du vatten? Har du tagit prover på vattnet? Tänker på pH, nitrit, nitrat eller annat som kan vara värdefullt att veta.[/COLOR][/FONT]

Akvariet har varit igång sen i början av september. Jag byter vatten en gång i veckan. Alla vattenvärden har legat stabilt sen oktober ungefär Nitrit 0, Nitrat 12,5 mg/ml
#4 - 23 november 2006 07:56
ingen som har någon aning? En tetra börjar ju dra sig undan likt de andra två gjorde innan de dog. Jag förstår inte vad som har drabbat dem..
#5 - 24 november 2006 09:25
Nu har den tredje tetran dött..
Kollade noga på den och den hade inga yttre tecken på sjukdom alls.. inga utstående fjäll, prickar, fenröta.. ingenting! den såg ut som en helt vanlig frisk tetra fast den var död.
Är det ingen som vet vad detta kan vara??
Bör jag medicinera med ngt?
#6 - 24 november 2006 09:27
vad matar du med? har du rengjort filtret? Har du förändrat något i akvariumet, tillförtnågot?
#7 - 24 november 2006 09:38
_Lena_ skrev:
vad matar du med? har du rengjort filtret? Har du förändrat något i akvariumet, tillförtnågot?

Jag matar med tetra rubin flingfoder och squach till mina slöa malar. :p
Jag har rengjort filtret som vanligt vid vattenbytena, senast igår. Det enda jag kan komma på som förändrats var att filtret var avstängt av misstag en natt för ca 2 veckor sedan, men jag rengjorde det innan det startades igen.. men det borde väl inte kunna påverka de senaste fiskarnas död. Men vid tidpunkten för den första tetrans död såg alla de andra i stimmet friska och krya ut, det var likadant när den andra blev dålig. Nu ser också alla kvarvarande tetror friska ut. Men är orolig att det ska bli som de andra gångerna och att ytterliggare en är död om en vecka.. De har dött med ca 1 veckas mellanrum.
#8 - 24 november 2006 09:41
Du ska INTE rengöra filtret vid vattenbyten. Du ska bara göra rent det om det kloggar igen så att cirkulationen försämras mycket.
#9 - 24 november 2006 10:01
_Lena_ skrev:
Du ska INTE rengöra filtret vid vattenbyten. Du ska bara göra rent det om det kloggar igen så att cirkulationen försämras mycket.

Jag gör bara rent filtret när det behövs. ofta är det lagom att göra det vid vattenbyten.. dessutom är det väl ingen fara att rengöra filtret om det inte påverkar vattnevärdena? Alla mina värden är bra.
#10 - 24 november 2006 10:05
Testerna är inte så säkra att man inte missar något och dessutom testar man itne konstant. Och även om värdena inte blir giftigt höga kan de försvaga fiskarnas imunförsvar.

Om du behövere rengöra vid varje vattenbyte är det något som är fel. Du ska abra behöva göra rent det några gånger per år. Det låter som fiskarna är övermatade eller akvariumet är underdimensionerat.
#11 - 24 november 2006 10:52
_Lena_ skrev:
Testerna är inte så säkra att man inte missar något och dessutom testar man itne konstant. Och även om värdena inte blir giftigt höga kan de försvaga fiskarnas imunförsvar.

Om du behövere rengöra vid varje vattenbyte är det något som är fel. Du ska abra behöva göra rent det några gånger per år. Det låter som fiskarna är övermatade eller akvariumet är underdimensionerat.

Sant, testerna är inte 100% säkra.. Men dropptesterna kommer ändå ganska nära sanningen. de kan inte slå så fel att jag engentligen har giftiga värden fast de visar på nitrit fritt. Så om alla tester visar bra värden kan det inte slå så stor skillnad att fiskarna påverkas. Då ska ju nitrit värdet upp i ca 0,3.. och då hade testet gett utslag.

Jag kan prova med att inte sköja filtret på ett tag, men det fastnar ju växtdelar och liknande i det. Dessutom tillsätter jag alltid bakteriekultur när jag har pillat på filtret.

Men jag förstår inte hur detta påverkar mina döda tetror. om vattenvärdena var dåliga borde ju alla fiskar påverkas ungefär samtidigt. inte bara tetrorna och med en veckas mellanrum.
#12 - 24 november 2006 11:51
Tetror kan vara känsligare för något ämne än de andra fiskarna. Dör fiskarna på samma ställe i vattenbytescykeln (tex 2 dagar efter vattenbyte eller 1 dag innan). Erat kranvatten kan oxå innehålla något onyttigt.

Har du itne ett galler eller så på som stänger ute växtdelarna från själva filtret? Skräp på utsidan av filtret kan du ju plocka bort när som helst.
#13 - 24 november 2006 12:05
akvariet har ju inte varit igång så länge och då kan såna här oförklarliga dödsfall uppstå... man det låter som nån smitta som går från fisk till fisk, det jag tcker du ska göra är att genast ta bort den fisk du misstänker är sjuk för att försöka hindra smittan från att föras vidare...
#14 - 24 november 2006 12:15
läste dina tidigare inlägg och dina vattenvärden är/har inte varit så bra eftersom du haft nitrit... nitrit kan ge bestående skador på fiskens gälmembran som leder till försämrad syreupptagning bla. du har gjort täta filterrengöringar och stora vattenbyten så där har du nog förklaringen till att fiskarna dör en efter en...
#15 - 24 november 2006 13:27
åheim skrev:
läste dina tidigare inlägg och dina vattenvärden är/har inte varit så bra eftersom du haft nitrit... nitrit kan ge bestående skador på fiskens gälmembran som leder till försämrad syreupptagning bla. du har gjort täta filterrengöringar och stora vattenbyten så där har du nog förklaringen till att fiskarna dör en efter en...

Ok. men om du har läst mina tidigare inlägg så har du väl också sett att jag inte haft något spår av nitrit sedan runt 20 September.. det är alltså två månader nitrit fritt.. det var också endast under den tiden jag gjorde stora vattenbyten.. de senaste två månaderna har jag bytt sa 25& av vattnet varje vecka.

Menar du att det kan påverka dem så lång tid efteråt.. borde de inte ha dött under de gångna två månaderna då?
#16 - 24 november 2006 13:36
Om de var med vid nitrittrasslet kan de ha fått skador då och av det blivit försvagade rent allmänt - fastän de hängt med. Då behövs det inte så mycket för att de ska trilla bort.. Om det nu är detta det hela beror på är ju däremot jättesvårt att säga!!

Du kan kanske variera kosten lite mer så får firrarna bättre allmäntillstånd och motståndskraft. Varför inte ge dem lite räkmix el. dyl. ett par ggr/vecka eller så?? Alltid värt att testa iallafall ...

Annons