Fiskdöd

#1 - 12 mars 2006 12:01
Jag har haft ett 120 liters akvarium i ungefär fyra år. Allt gick bra ända fram till stormen Gudrun drog fram. Vi var strömlösa i 10 dagar varav hälften (cirka 15 fiskar dog). Sedan dess har jag inte lyckats med någon fisk förutom eldstjärt, sorgmantel och malarna. Alla andra fiskar dör, bl a molly, silverhaj, barber etc. Jag har testat vattnet och det var inget fel på det. Jag gör vattenbyte var-varannan vecka. Har någon något tips?
#2 - 12 mars 2006 12:04
Har du egen brunn.
#3 - 12 mars 2006 12:08
Ja, jag har egen brunn, djupborrad.
#4 - 12 mars 2006 12:11
Ditt akvarium är förlitet för silverhaj. Du kanske lägger i fiskarna innan en bakterie kultur har skapats. Men om det inte är fel på vattnet så kan det kanske vara nått giftigt i akvariet. Hur dog fiskarna? Det är större chans att få hjälp om man berättar lite om akvariet. Ändrades fiskarnas betende innan dom dog?
#5 - 12 mars 2006 12:19
Jag frågade i affären om det var ok att ha silverhaj och det sa de att det var, skall visst inte lita på dem. Fiskarna dör långsamt, blir slöare och ligger på botten och när man skall plocka upp dem, då man tror att de är döda, rör de på sig. Jag kan inte se att de har några prickar, magrat eller ändrat sig på annat sätt.
#6 - 12 mars 2006 12:22
Låter som förgiftning! Vilken typ av filter har du? Då det var strömlöst då stormen gick fram dog alla dina bakterier i filtret! Har du testat vattnet från er djupborrade källa?
#7 - 12 mars 2006 12:28
Inget jag vet, men har hör att föroreningar tex terpentin kan ha lakats ut till grundvattnet.

Annons