Fiskblandning?

#1 - 23 januari 2008 08:38
Hej har ett 250 liters akvarium som jag startat och har en fundering angående fiskval. Jag har tänkt att ha malawi ciklider och de jag tänkt ha är: Lombardio, Johani, och kanske auratus... Min fundering är om det går att ha de sorterna ihop eller är det en dålig blandning? Tacksam för svar!:D
#2 - 23 januari 2008 12:23
Visst går de att ha ihop. Jag är däremot inte helt säker på att jag skulle rekomendera det i ett kar på 250 liter. Både Auratus och Lombardoi är ökänt aggresiva, och har gärna ihjäl andra fiskar.

Mvh Peter
#3 - 23 januari 2008 23:01
Johanni och auratus påminner dessutom rätt mycket om varandra, så det är stor risk för hårda fighter, framförallt i 250 liter. Jag förslår att du väljer en av dom - johanni eller den närbesläktade Mainganon (cyanorhabdos).
Sedan kan du kombinera dom med någon firre som inte har likadan teckning, som t ex Golden, Acei eller Rödzebra. Det finns många flera, men de är de jag just nu kommer på. :)
Köp gärna fem-sex stycken av varje art, det gör att eventulla aggressioner sprids ut mera.

Och, välkommen till Malawi-träsket! :D
#4 - 23 januari 2008 23:33
jaa den passar dom ihop så ta bara en av dom auratus el johanni så hålla den för en art av melanochhromis så klart den är ganska tufft fisk mest på auratus så passar med metria. lombardoi gärna så finns många tufft typ ps.crabro el andra där finns oxå tex ps.elongtus o kan oxåå ps.socolofi så specialt där gömmer fisk i stenar.. eller finns bra oxåå lab.hongi .. du får välja sig själv den vilka vill ha fiskar där så godkänd för tre arter för din 250 karet.. lycka till..
#5 - 26 januari 2008 18:54
Har både auratus o maingano i ett 250 kar,8 av varje, går ganska bra, dom e mest ilskna inom arten. sällan mina maingano o auratus bråkar med varandra, men du bör ha MINST 5 av varje ang. melanochromisarna.. som tidigare har skrivit, dom är väldigt tuffa firrar, men inga monster anser jag:P har inte haft ett enda dödsfall:P enda allvarliga skadan har en av mina auratushannar fått, o det e ett småsår som har blitt infekterat,ren otur alltså;P har ingen erfarenhet av johannii dock. om du skaffar dessa firrar får du iaf räkna med ganska mkt slagsmål till o från:P

Annons