Fiskbesättning?

#1 - 27 mars 2007 21:39
Nu har jag bestämt mej! Ska köpa akvarium nu :D Men så till fiskarna ja ska ha... har funderat och pusslat med arter... Fått fram de här fiskarna:

6 platy
10 zebrafiskar
2 scalarer
1 kamphane
1 skäggmunsmal

Är det här en heltokig kombination eller? Överlever zebrafiskarna eller blir dom ett skrovmål? Kom gärna med nån förändring av arterna... eller nån mer art... har väl lite mer plats? eller vill scalarerna kanske ha lite mer? :confused: (har räknat till 130 cm fisk)

Allt är väldigt förvirrande...

(Det akvarium jag har tittat på är ett Juwel vision 180 liters)
#2 - 28 mars 2007 00:07
Det är bara att gratulera till ditt val att skaffa akvarium. Men du ska inte tro att det stoppar där, du kommer snart att vilja ha fler och större, sanna mina ord!
Angående ditt fiskval, så finns det många olika sätt att se det på. Vill du biotop eller vill du ha fisk som får yngel eller bara fisk att titta på.
Sebrafiskar gillar snabbt strömmande vatten, och då är det inte riktigt samma betingelser för de andra arter du vill ha. Sedan är risken att de blir en god lunch för Skalarerna när de vuxit till sig.
Då kanske du skulle välja någon tetra istället, och där finns det många olika arter att välja mellan. Om du låter skalarerna och tetrorna växa upp tillsammans så kan du nästan välja vilken sort som helst, men ska du sedan komplettera tetrorna sedan när skalarerna är stora så kan det bli lite bekymmer, så därför ska du kanske kolla in de sorter som blir lite högre i kroppsformen.
Det viktigaste för skalarer är att akvariet är högt nog, de vill gärna ha minst 45 cm högt kar för att kunna utvecklas så bra som möjligt.
2 st skalarer är annars kanske i minsta laget, då är det bättre att köpa tex 4 och låta de para ut sig för att sedan sälja av så du vet att du har ett par när de blivit större.
Några platyyngel kommer du nog inte att få se, de kommer att bli mat åt både skalarer, tetror och eventuellt platyna själva.
Kampfisken kan även den få lite stryk från skalarerna när de bildar par, och den gillar när det är lite lugnare runt den.
Sedan kan du gott ha ett par Ancistrus, alltid kul om de får lite yngel.
Ett stim med pansarmalar är heller inte fel, och då 5-6 st som hjälper dig att städa rent botten från överbliven mat. Nu kommer du förhoppningsvis få fler svar, men det är bara att läsa på om olika arter som du gjort och sedan göra ett bra val. Tänk bara på att det är du som ska ha akvariet och gilla invånarna, och gillar man sina fiskar så är det mycket lättare att ta väl hand om dem.
#3 - 28 mars 2007 04:14
Tackar...

Jag vill "bara" ha fina fiskar att titta på inga biotoper eller så... Tror du att det går att ha zebrafiskar tillsammas med om dem får växa upp? och att dem inte biter på kampens fenor? Vill så gärna ha små zebror i min burk...;)

Akvariet är precis 45 cm i höjd... men om man ska ha fler än 2 scalarer, e de inte lite för litet med 180l?:confused:

Platysarna vill ja inte ha så många av så de va nästan en plan från min sida...;)

Kan man ha acistrus med nån slags räka? (typ amano eller körsbärsräka)Dem äter väl lite matrester å så?

Va min fisksammansättning helt knas eller?

Många frågor blir de... men frågar inget så får man inget veta...:D
#4 - 28 mars 2007 12:33
Om du låter sebrafiskarna växa upp med skalarerna så går det nog, men inga garantier från min sida;).
Räkor kan du glömma om du ska ha skalarer och sebrafiskar. De kommer att bli jagade av fiskarna och räkor är gott tycker de med, men då utan vin.
Att du ska ha fler skalarer är för att du kan se när de parar ut sig när de har växt till sig, och då säljer du av de som du inte vill ha kvar. Alltså har du kvar ett par sedan.
Kampfisken skulle jag nog hoppa över om jag var du, då det är risk att fenorna kommer att bli naggade av de övriga fiskarna.
Och fråga på du, det är därför forumet finns till:p !
#5 - 29 mars 2007 07:24
Mitt tips är att titta på ett större akvarium så att skalarerna kommer ännu mer till sin rätt och då kan du ha ett mycket större stim och kanske ha strömt vatten i en liten del av akvariumet till sebrafiskarnas glädje.

sebrafiskar+platy+kampfisk+ansistrus går bra det har vi testat.
skalarer+platy går bra det har vi testat.
#6 - 29 mars 2007 10:29
akvariet är för litet för scalarer.. minst 60 cm högt vill de ha

däremot tycker jag sebrafiskar är ett bra val! :D de är underskattade. Själv har jag ett gäng, ca 30 st, som jag odlat själv. De går visserligen i 450 l, så det kanske inte är så många i så stort akvarie men jag har tänkt försöka dra upp ett gäng till.
Tyvärr verkar de i affären var av av dålig kvalité.. men det går ju inte att göra så mycket åt. Även platys (och många ungfödare) är av dålig kvalite så de blir nog inte så långlivade.
Jag tycker du ska satsa på 20-30 sebrafiskar och 2 ancistrus(skäggmunsmalar) alltså en hona och en hane för då får du strax akvariet fullt med yngel. Och scalarerna tycker nog nykläcka ancistrusdar är jättegott. Sebrafiskar är för små för att äta upp mini-malarna.
#7 - 29 mars 2007 11:05
Störe kar än 180 liter går nor inte få in i min lilla etta... tycker ja redan överdimensionerat...[:o] Men om ja hoppar över scalarerna och har platy, zebrafiskar, ancistrus och kampen, vad skulle jag kunna ha för fisk då...? Gärna större tetra eller barb... (eller äter dom på kampen?:confused: ) Eller annan lite större fisk...
#8 - 29 mars 2007 11:12
Jag kan hålla med om att ett 160 liters kar kanske är på gränsen att ha skalarer i, men att de måste ha 60 cm högt kar är inget måste, men är naturligtvis det bästa för fisken.
Att skalarerna ofta är usla i affärerna kan jag skriva under på, det är inte många gånger man ser fina ex. då de ofta är ihoptryckta, små fenor och magra.

Vad du annars kan ha i karet är tex någon dvärgciklid, det finns många olika sorters Apistogramma att välja bland. Hur dessa funkar med din kampfisk har jag inte en aning om, har själv aldrig haft dessa tillsammans.
#9 - 29 mars 2007 11:17
(Karet är 180 liter men iaf...;) )

Kan inte kampen tro att de e andra hanar då... eller kanske inte... dem har ju en annan kroppsförm än kampen men de kanske han inte bryr sej om...:confused:
#10 - 29 mars 2007 11:42
Platysarna vill väl ha lite högre pH(?), så det kanske inte är alla dvärgciklider som går bra då många av dem gärna har lite lägre, men håller du pH runt 7 så finns det så klart en del du kan ha ;). En fördel med dvärgciklider är ju att de håller till nära botten medans de andra fiskarna du valt håller till högre upp. Själv tycker jag boliviansk fjärilsciklid är väldigt trevlig, annars är kakaduacikliden populär men jag tycker inte själv den är så rolig. :) Även ett litet stim med pansarmalar gör att det inte ser så tomt ut längs botten.

Annars kanske du kan ha någon gurami, de är labyrintfiskar precis som kampfisken. Det finns en del sorter som blir 10-15 cm som du kan ha i ditt kar så de är ju inte så små. T.ex. denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243.

Eller kanske någon regnbågsfisk. Jag har själv denna som är trevlig http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=251. De är tåliga och också lite större (ca 13 cm på den här sorten).
#11 - 29 mars 2007 11:48
Har också tittat lite på dem olika gurami sorterna men de ja undrar är om kampen ser dem som en rival pga deras färg och fenor...
#12 - 29 mars 2007 13:00
Vi kunde inte ha kampfiskar tillsammans med våra dvärgmunruvare (dvärgciklider) han (framförallt) blev totalt mobbad.

Guramisar har ju en helt annan kroppsbyggnad jämfört med kampfisken och inga sjöljfenor så det har jag svårt att se att det skulle avra något problem.
#13 - 29 mars 2007 20:41
nån mindre guramisort borde funka, iofs större också eftesrom du har 180 l. Mosaikguramis är fina, typ 1 hane och 3 honor skulle nog bli fint och då kanske du får se att de leker och bygger skumbo också (häftigt!!) fast iofs vill sebrafiskar ha strömt vatten o guramis stilla. Fast även ancistrusar, malarna alltså, vill ha strömt så guramis kanske inte är den bästa mixen. Men jag har tänkt skaffa flera olika guramisorter till mitt 450 l, även fast det är ganska strömt där.
#14 - 29 mars 2007 20:51
får klura lite till... tror jag hoppar över scalarerna... Satsar nog på guramisarna... Hur många vill dem vara tillsammans? 2 honor på en hane?
#15 - 30 mars 2007 05:44
Lysmask skrev:
Hur många vill dem vara tillsammans? 2 honor på en hane?

Jag tror det är bra om man har mer än en hona, men har du flera så behöver du inte ha 2 honor på 1 hane. Jag skulle nog ha valt 4 st till ditt kar (2 honor+2 hanar) och sen även haft 4-5 pansarmalar. Väljer du någon av de vackrare (men lite svårare?) dvärgguramisarna så kan du säkert ha 3 par.

När det gäller det här med strömt vatten, så tror jag inte det är några problem, även om jag inte riktigt vet hur det är med sebrafiskarna. Annars så är ju regnbågsfiskarna jag nämnde tidigare ett alternativ, då jag tror att de också vill ha lite fart på vattnet.
#16 - 30 mars 2007 08:35
eftersom du förmodligen kommer ha åtminstone lite strömt vatten kanske du ska satsa på större guramis, de borde ju tåla sånt bättre. Mosaiker är fina och fredliga, jag ska ha 3 honor på en hane, det är lagom.

Annons