Jag läste även det som du skrivit på http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3477
Temperaturen har betydelse för hur kort fiskarna lever, för de arter som inte är anpassade till hög temperatur så sliter det hårt på kroppen att leva i varmt vatten. Just fjärilciklider tycker dock om varmt vatten, så i det fallet var det bra att ha varmt vatten.
Guppy och fjärilciklider har relativt kort medellivslängd, ca 2-3 år, och du visste förmodligen inte hur gamla fiskarna var när du köpte dem, men de flesta tetror brukar leva några år längre och malar brukar leva ännu längre så att inga fiskar överlevt mer än ett halvår tyder på att det är något som inte stämmer.
Jag rekommenderar att göra rent filtermaterialet i en hink med akvarievatten istället för under vattenkranen. Kolla att du har akvariepumpar etc igång dygnet runt, eftersom det är ett vanligt fel att folk stänger av dem på natten.
Du har redan berättat mycket, men försök berätta ännu mer om akvariet, inredningen, filtreringen, vilka arter du har haft och hur du gör rent och sköter akvariet, så kanske vi kan komma på vad som orsakar fiskdöden.
Det kan också vara bra att kolla så det inte är något giftigt i akvariet, t.ex. något i akvarieinredningen (t.ex. kopparhaltiga stenar) eller i luften (t.ex. lösningsmedel), eller om du brukar hålla på med något som du har kvar på händerna när du sköter akvariet (t.ex. olja, diskmedel etc).
Har du gjort någon total nystart av akvariet under de här åren? Annars skulle det ju även kunna vara någon sjukdomsalstrare som finns i akvariet som du inte blivit av med, men det är inte särskilt troligt, för då hade fiskarna förmodligen dött ännu tidigare.
Matar du med något annat förutom hikari pellets?
Vattenbytes frekvensen, 30% varje vecka är utmärkt, så det tycker jag att du bör fortsätta med.
~~~ Max Photo ~~~