Fiskars ålder

#1 - 2 februari 2007 15:35
Hej på er alla. Jag har varit passivt aktiv på zoopet en längre tid men tycker att det är dags att delta aktivare i forum.

Jag hade ända till i går 2 st sorgmantel tetra men då dog den ena i "ålderdoms svaghet". Jag tyckte att jag har haft dessa fiskar i evigheter, och när jag kollade dokumentatioen kunde jag konstatera att jag köpte ett stim på sex exemplar 20.1.1997 dvs. över 10 år sedan. Jag kunde samtidigt konstatera att jag hade blå gurami på 70- 80-talet som uppnådde samma ansenliga ålder.

Är det vanligt att fiskar blir så gamla? Inverkar fiskarnas storlek på åldern? Själv har jag alltid föredragit akvariefiskar av mindre storlek.

Hälsningar. Johan
HazelCR
#2 - 3 februari 2007 04:07
http://www.fischaltersliste.de/

Det var en gång en tysk sida med uppgifter om ålder på en hel mängd akvariefiskar, tror jag.
Nu verkar det vara någon som köpt domännamnet och vill sälja det? Tittar man på förfrågan om domänen, så får man tips om att den går att köpa.

Kan någon tipsa om var den tyska ålderslänken finns numera?

Här är en fungerande länk iaf.

http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
#3 - 14 februari 2007 16:26
Hubbe - 19 år?????

JLi skrev:
Hej på er alla. Jag har varit passivt aktiv på zoopet en längre tid men tycker att det är dags att delta aktivare i forum.

Jag hade ända till i går 2 st sorgmantel tetra men då dog den ena i "ålderdoms svaghet". Jag tyckte att jag har haft dessa fiskar i evigheter, och när jag kollade dokumentatioen kunde jag konstatera att jag köpte ett stim på sex exemplar 20.1.1997 dvs. över 10 år sedan. Jag kunde samtidigt konstatera att jag hade blå gurami på 70- 80-talet som uppnådde samma ansenliga ålder.

Är det vanligt att fiskar blir så gamla? Inverkar fiskarnas storlek på åldern? Själv har jag alltid föredragit akvariefiskar av mindre storlek.

Hälsningar. Johan

:confused: Då jag köpte mina räkor idag fick jag tidningen Land nr 8-07 med hem. Hittade en insändarbild på en akvariefisk som ägaren köpte 1988???:confused: De vet inte sorten, ev. typ algätare tror de. Hubbe bor ensam i ett 200 liters kar, fiskstorlek saknas. De frågar om någon har en äldre??????:D
#4 - 16 april 2007 16:34
En bekant till min pojkväns föreäldrar har tydligen en firre som han har haft i runt 30 år :eek: Vet dock inte vad det var för ras.. Men ballt är det iaf!
#5 - 18 april 2007 18:02
Har en mal på 32 år.
Det är malen i min avtar
#6 - 18 april 2007 21:10
hur gammal kan en fisk bli egentligen,om man sköter den rätt?
#7 - 19 april 2007 09:21
Det beror på art. Se länken till fischaltersliste som postades tidigare.
#8 - 19 april 2007 09:56
Det är väldigt olika beroende på art. Vissa arter som t ex vanliga fjärilsciklider eller guppy är väldigt kortlivade (2 år) medans andra som t ex guldfiskar kan bli äldre än 30 år. Det finns historier om guldfiskar och koi som har blivit mycket äldre än så.

Det vanligaste tror jag är mellan 10-15 år. Kardinaltetror t ex kan bli 10-12 år. En del guramis kan bli äldre. Ja det bror som sagt på art precis som bland däggdjur, fåglar och reptiler.
#9 - 19 april 2007 10:56
ojdå,kan Kardinaltetran bli ca 10-12 år,de trodde jag inte...:) men varför ha dom andra ett sånt kort liv ca 2-3år?
#10 - 19 april 2007 11:08
Tja, det är bara så. Olika arter har olika livslängder. Kan tänka mig att det bl a har med ämnesomsättningen att göra. Det är ju samma sak bland däggdjuren. Råttor t ex lever bara ca 2,5 år, elefanter kan bli 70 och människor ännu äldre. Sen finns det fåglar och reptiler som kan leva ännu längre än människor. Vissa sköldpaddor kan bli över 200 år.
#11 - 19 april 2007 11:24
Seriöst,200år? i vilket land då? Hur gammal tro du svärdbärare bli?
#12 - 19 april 2007 11:51
Om jag inte minns fel så är det stora havssköldpaddor. Men även en del landssköldpaddor kan bli mycket gamla.

Svärdbärare kan nog inte bli 200 år ;) :D Vet faktiskt inte hur gamla de kan bli, men jag tror att de blir äldre än guppy.

Sen är det inte alla människor som blir 97 år gamla. Och så är det med andra arter också. En del individer lever kortare tid än andra, även om de inte blir dödade.
#13 - 19 april 2007 12:19
Okej,tack så mkt för den informationen:)
#14 - 19 april 2007 13:50
Endlers...

... är det någon som vet hur gamla de brukar bli... som Guppy eller??? ;)

Annons