Fiskarna uppe vid ytan och vita partiklar på ytan - vad är fel?

#1 - 29 november 2005 18:05
Mitt 375l akvarie med Malawi ciklider verkar det vara ngt skumt med. Kan någon hjälpa mig? Det är så att fiskarna ca 7st av de 25-30 jag har är uppe vid ytan o snippar luft hela tiden. Jag trodde att det berodde på räkmixen, som tydligen inte blivit tillräckligt mald och det blev bitar kvar efter måltiderna. Jag har gjort ett test (m 5 tester i), som visar nitrit, nitrat, hårdhet och ph. FÖr det första stod det inte ngt om hur man ska tolka hårdhet resultaten. Vet inte vad som är bra till mina fiskar riktigt. Det fanns inget nitrit i vattnet men nitrathalten var lite hög.
Men efter att jag köpt växter verkade den ha sjunkit igen till ett hyfsat värde. Men fortfarande är fiskarna uppe vid ytan. Satt i en syrepump och fiskarna blev lite bättre, men är fortfarande vid ytan.
På ytan är det som små små vita partiklar som inte verkar försvinna. Tror att de kom i samband med räkmixen efter att jag matat dem ev. Men vet inte vad det kan vara.
EN fisk var död i morse, jag såg inga synliga fel på den och den var pigg dagen innan. Vet någon vad problemet kan vara??
/Helen
#2 - 29 november 2005 18:13
När gjorde du ett vattenbyte?
#3 - 29 november 2005 18:33
Kan vara NITRIT

Hej Helen!

Har du testat vattnet för nitrit? I så fall bör du göra det så snart som du bara kan. Som du säkert vet är nitrit väldigt giftigt för fiskarna.

För att vara på den säkra sidan borde du göra ett vattenbyte redan i kväll.
#4 - 29 november 2005 18:35
Jag köpte akvariet för 2 veckor sedan. Sedan dess bytte jag vatten i lördags (ca 10cm) och i söndags lika mkt för att de verkade vara dåliga och för att få upp maten som var kvar. Det är fullt med jätte små vita partiklar på ytan som jag inte vet vart de kommer ifrån!
#5 - 29 november 2005 18:37
Hej! Ja jag testade det. Det visade ingenting på detta. Bara på Nitrat som inte är giftig men som i hög dos kan ha ihjäl fisken om den överstiger 100. Jag hade 50 i går och det ska vara 20-25 vilket testet visar på idag. Funderar på vad de vita partiklarna över hela ytan kommer ifrån. Ifall de kan ha ngt att göra med det.
#6 - 29 november 2005 18:38
helen vad har du för sorts filter? hur ser ytrörelsen ut? Syrepump? menar du en luftpump?
#7 - 29 november 2005 18:44
Verkar ytan lite oljig också?
Du har troligen matat för mycket! Och då är det vita rester från räkmixen!
#8 - 29 november 2005 18:48
[QUOTE=helen_wigh]Hej! Ja jag testade det. Det visade ingenting på detta. Bara på Nitrat som inte är giftig men som i hög dos kan ha ihjäl fisken om den överstiger 100. Jag hade 50 i går och det ska vara 20-25 vilket testet visar på idag. Funderar på vad de vita partiklarna över hela ytan kommer ifrån. Ifall de kan ha ngt att göra med det.[/QUOTE]

Med tanke på att akvariet är nystartat undrar jag hur många fiskar du började med?

Jag tycker det är lite märkligt att du redan fått nitrat fast du inte haft nitrit... 50 nitrat är iaf för mycket. Det kan vara anledningen till att de kippar efter syre. Själv har jag läst att nitrat ska ligga vid 10-20 och det är i fall man har växter i akvariet, vilket jag antar att du inte har, med tanke på att det är ett malawi-kar. Annars behöver du ingen nitrat alls.

Har inte en aning om vad de vita partiklar kan vara...
#9 - 29 november 2005 18:54
[QUOTE=helen_wigh]Jag köpte akvariet för 2 veckor sedan. Sedan dess bytte jag vatten i lördags (ca 10cm)

Räcker inte byt hälften!!
#10 - 29 november 2005 19:01
[QUOTE=danturion][QUOTE=helen_wigh]Jag köpte akvariet för 2 veckor sedan. Sedan dess bytte jag vatten i lördags (ca 10cm)

Räcker inte byt hälften!![/QUOTE]
och gjör så 1-2 ggr dagligen ett par 3 dagar
mvh janne
#11 - 29 november 2005 19:03
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=danturion][QUOTE=helen_wigh]Jag köpte akvariet för 2 veckor sedan. Sedan dess bytte jag vatten i lördags (ca 10cm)

Räcker inte byt hälften!![/QUOTE]
och gjör så 1-2 ggr dagligen ett par 3 dagar
mvh janne[/QUOTE]
Kanske det till och med ja!!
#12 - 29 november 2005 19:23
Jag är inte helt säker på vad för sorts filter det är. Men det är en Eheim pump, fristående med filter plus kalksten och andra cylindrar. Med syrepump menar jag en luftpump som man har en syresten längst ut på slangen. Själva ytrörelsen utan syrepumpen - bara Eheim - ser hyfsat stilla ut, men det syns väl att det rör sig, men slangen som för ut vattnet tillbaka/luften är ca 4cm under ytan så det blir ingen stor rörelse på just ytan. Normalrörelse som jag hade i mitt förra 375l.
Ytan har jätte små vita partiklar som flyter runt. Antog att det var fr räkmixen men visste inte riktigt. Problemet är att jag matade dem m mindre mat än vad jag brukar ge dem. Jag gav dessa lika mkt mat som jag gav fiskarna i mitt förra akvarium och de var då 15 st, nu har jag 30 st i akvariet men de lämnade stora bitar av mixen ändå - som de sedan efter 10-15min hade ätit upp. Det brukar gå på 10 sek annars. Kanske är ngt fel på just denna räkmixomgång?!
#13 - 29 november 2005 19:26
Jag började med att inte ha ngr växter alls. Hade inte det i mitt förra akvarie m 15 malawi som jag sedan slog ihop m de andra fiskarna jag fick vilket tillsammans blir 30st i det nya nu. Jag läste om nitrat och att det var slutklämmen efter att ha haft för hög halt nitrit vilket testet inte visade alls på. Man kunde antingen ha för mkt fisk, död växt i akvariet el liknande. Man kunde hindra nitrat genom att sätta in växter och byta vatten som nödlösning. Så nu har jag köpt 3 växter till mina Malawi....
#14 - 29 november 2005 19:28
alltså måste jag byta halva vattnet redan i akvariet efter 2 v. nu. Vågade inte göra det först eftersom fiskarna inte hade ngn bakteriekultur kvar i akvariet. Väntade med o göra ren pumpen i en vecka efter att de hade fått så mycket rent vatten. Om jag förstod er rätt: ska jag alltså byta halva vattnet i 3 dagar?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 november 2005 19:31
Kan vara både syrebrist och nitrit. Startar man upp så snabbt med så många fiskar och ovanpå det matar med ett foder som skitar ner väldigt mycket så och dessutom har dålig ytvattencirkulation så kommer garanterat problemen lika säkert som ett brev på posten (ja idag ännu säkrare med dagens postgång).

Utblåset skall ligga vid vattenytan, eller vara riktat uppåt mot vattenytan - hur man får bukt med nitritproblem kan ses i Zoopetavdelingen Akvarievatten.
Dom vita partiklarna är i sig sannolikt ofarliga.
#16 - 29 november 2005 19:38
Tack för ditt svar! Jag testade om det var nitrit i akvariet med det visade inte på det. Om jag förstod testet rätt. Däremot visade det på nitrat, halten låg på 50 och borde vara nere på 20, nu ligger den på 25. Får kolla igen så att det verkligen inte är nitrit, men rutan på stickan var helvit och i bruksanvisningen betyder vit ruta OK. Men jag vet inte ja...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 29 november 2005 19:41
Det är nog inte första gången ett test visar fel.
#18 - 29 november 2005 19:42
[QUOTE=helen_wigh]Tack för ditt svar! Jag testade om det var nitrit i akvariet med det visade inte på det. Om jag förstod testet rätt. Däremot visade det på nitrat, halten låg på 50 och borde vara nere på 20, nu ligger den på 25. Får kolla igen så att det verkligen inte är nitrit, men rutan på stickan var helvit och i bruksanvisningen betyder vit ruta OK. Men jag vet inte ja...[/QUOTE]
om du andvändar stickor ,bör du ta resultartet med en nypa salt,dom är inte speciet exekte
mvh janne
#19 - 29 november 2005 19:48
Nej de är klart. Men då måste de vara fel på alla stickor, har testat 12 ggr (köpte en ask m 120st i). Hur ska jag agera då kan man undra. Har medicin för nitrit, men vill ju inte hälla i ngt som är fel.
#20 - 29 november 2005 19:50
Nehej! De kan vara bra o veta. Vad ska man använda istället? Har tagit 12st stickor nu....
#21 - 29 november 2005 20:07
[QUOTE=helen_wigh]Nej de är klart. Men då måste de vara fel på alla stickor, har testat 12 ggr (köpte en ask m 120st i). Hur ska jag agera då kan man undra. Har medicin för nitrit, men vill ju inte hälla i ngt som är fel.[/QUOTE]

Teststickor är tyvärr ganska opålitliga. Köp ett dropptest istället. JBL är ett bra märke. Medicin för nitrit? Jag antar att du menar Nitivec eller likande bakteriekultur. I så fall är det inte medicin, utan innehåller just de nyttobakterierna som saknas i akvariet. Det är inte farligt att tillsätta bakteriekultur även om man inte har nitrit.

Nyttobakterierna etablerar sig främst i filtret och även på sand, rötter och annan inredning. Så att byta vatten är ingen fara, utan tvärt om bör man göra det innan bakteriefloran som bryter ner ammoniak och nitrit har hunnit etablera sig i akvariet. När du har bytt vatten några gånger och fått ner nitrit och nitrat till lämpliga nivåer (nitrit=0, nitrat=10-20) får du tillsätta Nitrivec. Fortsätt sen att kolla vattnet tills du inte har några nitriter alls. Då är akvariet färdigcyklat och du kan dra ner antalet och frekvensen vattenbyten till det vanliga.
#22 - 29 november 2005 20:08
[QUOTE=helen_wigh]Nehej! De kan vara bra o veta. Vad ska man använda istället? Har tagit 12st stickor nu....[/QUOTE]
köp dropp test hälst jbl funkar bäst
har själv seras dom funkar hyfsat
mvh janne
#23 - 29 november 2005 20:35
Jag köpte nitrivec av märket Sera, en biostarter. Så alltså ska jag byta vatten så mitt nitrat är nere till 10-20 (ligger på 25 nu), men innan jag tillsätter biostartern så måste jag alltså köpa ett dropptest så att jag garanterat vet nitrithalten med, eftersom testerna jag har inte visar på det. Jag kan alltså inte tillsätta nitrivec direkt.?
#24 - 29 november 2005 20:41
Kanske borde tillägga att när det var som värst med fiskarna så var 7-8st id vattenytan o snippade luft o de reagerade inte när jag kom nära akvariet som de brukar. Alltså samla ihop sig o titta tillbaka - nyfikna. Men nu när jag bytt endel vatten, rensat pumpen och tillsatt 3 växter plus syrepump så är kanske ngr vid ytan gång på gång, men alla kommer fram till mig vid glaset o är som de brukar - nyfikna, fast jag märker ju att 3st av dem fortfarande är vid ytan vilket de inte brukar.
Dessutom har jag ett litet yngel på 0.8cm, tänkte om den tar skada. En goldenhona hade ägg men jag tror inte det blev ngr yngel av dem eftersom hon inte har dem i munnen än. Tänkte att de borde ta lättast skada...
#25 - 29 november 2005 21:12
du kan inte rensa filter,samtid som du bytar vatten.jag har väl 35-40 nitrat ,så dett tror jag inte är problemet,men tillsät nitriväck,det gör ingen skada,....det är alltid lätt att råda andra när man inte själv har nogot sådant problem...kör på vattenbyte,+nitritväck

mvh janne
#26 - 29 november 2005 21:16
"syrepumpen"gör ingen nytta ,gör som kjelle sa,rikta utblåset mot ytan+nitrit väck så tror jag att dett lösar sig

mvh janne
#27 - 29 november 2005 21:29
Syrepumpen satt jag inte ifall syret i vattnet inte räckte till dem. De verkar ha blivit piggare sen den, men det kanske beror på annat jag gjort tidigare med som inte verkat förrän nu. Jag riktade utblåset nyss mot ytan så de blev småkrusningar på ytan åt dem. Kan man använda nitrivec även om man inte kollat vad som är felet. I så fall hur mkt ska jag ha i för ett 375liters?
Att rensa pumpen var en nödlösning just då, därför bytte jag endast ca 10cm 2 gånger under 2 dagar. Visste inte vad felet var.
#28 - 29 november 2005 21:31
[QUOTE=helen_wigh] Har medicin för nitrit, men vill ju inte hälla i ngt som är fel.[/QUOTE]
Vad är det för något?
Menar du nitrivec, denitrol eller toxivec? Om det är nitrivec eller denitrol så kan du hälla i bra mycket i akvariet dom hjälper till med bakteriekulturen! Är det toxivec kan du göra samma för att få bort ev gifter och få akvarievattnet ok för fiskarna!
#29 - 29 november 2005 21:34
Det finns mer exakta tester men stickorna duger tycker jag dem ger en god idikation om nåt skulle vara fel... typ ett malawikar utan växter är nog inte det lättaste för den oinvigde, det är bra att ha mycket växter i början så att man får ordning på värdena!
#30 - 29 november 2005 21:35
[QUOTE=helen_wigh] Kan man använda nitrivec även om man inte kollat vad som är felet. I så fall hur mkt ska jag ha i för ett 375liters?
[/QUOTE]
Ja det skall du göra häll i minst 100 ml!
#31 - 29 november 2005 21:39
du skrivar inte vad pumpen "pumpar l minut"osv ,det är viktigt att der blivar mycket krusningar vid ytan,samt ,jag,tror inte att man kan överdoserar nitriväck

mvh janne
#32 - 29 november 2005 21:41
[QUOTE=janne dansk]jag,tror inte att man kan överdoserar nitriväck

mvh janne[/QUOTE]
Nej det kan man inte!
#33 - 29 november 2005 21:41
Pumpen pumpar 1200liter/min.
#34 - 29 november 2005 21:44
[QUOTE=laerni][QUOTE=helen_wigh] Har medicin för nitrit, men vill ju inte hälla i ngt som är fel.[/QUOTE]
Vad är det för något?
Menar du nitrivec, denitrol eller toxivec? Om det är nitrivec eller denitrol så kan du hälla i bra mycket i akvariet dom hjälper till med bakteriekulturen! Är det toxivec kan du göra samma för att få bort ev gifter och få akvarievattnet ok för fiskarna![/QUOTE]

Jag använder mig av Nitrivec. Så då kan jag hälla i nu när som helst då ca 100ml, utan att det skadar ngt? Oavsett vad/om ngt är fel?
#35 - 29 november 2005 21:44
[QUOTE=helen_wigh]Pumpen pumpar 1200liter/min.[/QUOTE]
ok se till att den riktas mot ytan
mvh janne
#36 - 29 november 2005 21:45
[QUOTE=sunkan aspidoras]Det finns mer exakta tester men stickorna duger tycker jag dem ger en god idikation om nåt skulle vara fel... typ ett malawikar utan växter är nog inte det lättaste för den oinvigde, det är bra att ha mycket växter i början så att man får ordning på värdena![/QUOTE]

Ja, jag är inte helt oinvigd i Malawi, men har kört med växter ända tills förra året då jag skaffade mig ett större, hade inga växter i det akvariet jag köpte nyligen heller, men har nu satt i 3st eftersom det skulle vara ett sätt att minska nitrathalten.
#37 - 29 november 2005 21:47
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=helen_wigh]Pumpen pumpar 1200liter/min.[/QUOTE]
ok se till att den riktas mot ytan
mvh janne[/QUOTE]

Jag tror att den ska göra det tillräckligt nu. Den ligger vid ytan nu så det krusas, lite ovanför. Det är ju ett rör som sitter längs kortsidan så jag kan inte rikta det snett så bra om det skulle vara så att det är helt under vattnet tyvärr. Tack!
#38 - 29 november 2005 21:47
[QUOTE=helen_wigh]
Jag använder mig av Nitrivec. Så då kan jag hälla i nu när som helst då ca 100ml, utan att det skadar ngt? Oavsett vad/om ngt är fel?[/QUOTE]

Ja det kan du! Det kan bara göra gott!:D
#39 - 29 november 2005 21:48
[QUOTE=laerni][QUOTE=helen_wigh]
Jag använder mig av Nitrivec. Så då kan jag hälla i nu när som helst då ca 100ml, utan att det skadar ngt? Oavsett vad/om ngt är fel?[/QUOTE]

Ja det kan du! Det kan bara göra gott!:D[/QUOTE]

Åh vad bra! Då ska jag göra det i morgon då. Tack tack
#40 - 29 november 2005 23:34
[QUOTE=helen_wigh]Jag köpte nitrivec av märket Sera, en biostarter. Så alltså ska jag byta vatten så mitt nitrat är nere till 10-20 (ligger på 25 nu), men innan jag tillsätter biostartern så måste jag alltså köpa ett dropptest så att jag garanterat vet nitrithalten med, eftersom testerna jag har inte visar på det. Jag kan alltså inte tillsätta nitrivec direkt.?[/QUOTE]

Du behöver inte vänta på nitrittestet. Byt vatten upprepade gånger i några dagar och börja tillsätta Nitrivec nu (efter varje vattenbyte). Det kommer att gå åt en del Nitrivec, men du har ju startat ett akvarium med ett stort antal fiskar, så det behövs och det kan inte skada.

[QUOTE=helen_wigh]Men nu när jag bytt endel vatten, rensat pumpen[/QUOTE]

Man ska absolut INTE rensa pumpen. För då "rensar" du bort just de bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit och gör det hela bara värre. Låt filtret vara så nyttobakterierna får en chans att etablera sig. Filtret ska fö rengöras så sällan som möjligt. Bara när genomströmningen har avtagit. Jag har haft mitt akvarium i gång i lite drygt ett år nu och har bara behövt rengöra filtret en gång hittills. När det väl blir dags att rengöra filtret ska man göra det i en hink med akvarievatten (alternativt under kranen med ungefär samma temperatur som man har i akvariet). Man måste vara rädd om nyttobakterierna.
#41 - 30 november 2005 07:36
Skaffa en ordentlig cirkulationspump, i ett Malawikar ska man ha 5-8 ggr akvariets storlek i cirkulation. En syresten är bara dekoration inget som påverkar syrehalten i vattnet.

Mata inte på ett tag innan bakterierna kommit igång ordentligt. Du kan utan problem sluta mata i en vecka. Jag matade inte på 3 veckor när jag startade mitt senaste kar.

Hoppas det ordnar sig!

Mvh Erik
#42 - 30 november 2005 07:41
[QUOTE=Erik Österlund]Mata inte på ett tag innan bakterierna kommit igång ordentligt. Du kan utan problem sluta mata i en vecka. Jag matade inte på 3 veckor när jag startade mitt senaste kar.[/QUOTE]

Hmm, en fundering bara. Hur ska bakterierna kunna komma igång i fall man inte matar något alls?
#43 - 30 november 2005 07:42
Hon har ju redan matat...
#44 - 30 november 2005 07:58
Du tog orden ur mun på mig Erik :)
#45 - 30 november 2005 07:58
[QUOTE=Erik Österlund]Hon har ju redan matat...[/QUOTE]

Jo men hur länge kan bakterierna leva utan fiskbajs? Är det inte bäst att mata sparsamt?
#46 - 30 november 2005 08:31
[QUOTE=batski][QUOTE=Erik Österlund]Hon har ju redan matat...[/QUOTE]

Jo men hur länge kan bakterierna leva utan fiskbajs? Är det inte bäst att mata sparsamt?[/QUOTE]

Självklart är det de! Och det har jag gjort. Problemet var att räkmixen hade stora bitar av ärtor o räkor i sig som fiskarna inte åt då, och blev liggandes på botten. Jag kör alltid med att inte mata dem mer än vad de äter upp på 2 min. Tyvärr skräpar räkmix ner mkt med små partiklar, men jag tycker att de är en nyttig o bra mat åt dem som gör dem fina i färgerna.
Använder även pellets ibland, men nu kör jag med flingor istället för räkmix tills allt blivit bättre.
#47 - 30 november 2005 08:37
[QUOTE=Erik Österlund]Skaffa en ordentlig cirkulationspump, i ett Malawikar ska man ha 5-8 ggr akvariets storlek i cirkulation. En syresten är bara dekoration inget som påverkar syrehalten i vattnet.

Mata inte på ett tag innan bakterierna kommit igång ordentligt. Du kan utan problem sluta mata i en vecka. Jag matade inte på 3 veckor när jag startade mitt senaste kar.
[/QUOTE]

Jag trodde att Eheim pumpen på 1200l/min skulle räcka i mitt 375l. Hade en mindre en i mitt andra., men jag vet att Malawi vill ha det strömt. Syresten satt jag i så att det skulle bli mer cirkulation i vattnet, visste inte vad som var fel.
Jag har läst att man ska mata väldigt sparsamt när man kört igång ett akvarie.
#48 - 30 november 2005 09:12
En syresten gör vågrörelser på ytan och tillför ny luft under täckglasen, driver även ut koldoxid.
Koldioxid uppstår vid fiskars och andra vattenorganismers andning.
För varje förbrukat gram syre bildas 1,4 gram koldioxid.

Fisk*skit förorenar och bryts ner av heterotrofa bakterier/svampar som tar plats i filtret för nitrosomonas och nitrobakterbakterierna.
De förbrukar dessutom syre i onödan.
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 30 november 2005 09:25
Jag trodde att Eheim pumpen på 1200l/min skulle räcka i mitt 375l

Jodå det skall räcka om pumpens utblås är riktad mot vattenytan. Pumpen har två funktioner -rengörande och syresättande. Syresätter gör den när man får vattenytan att röra sig.
Vissa fiskar behöver inte speciellt syrerikt vatten medan andra som malawi vill ha det och då är det viktigt att vattenytan rör sig rejält - dock räcker en 1200L pump till för detta i ett 375liters malawiakvarium.
#50 - 30 november 2005 09:36
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Jag trodde att Eheim pumpen på 1200l/min skulle räcka i mitt 375l

Jodå det skall räcka om pumpens utblås är riktad mot vattenytan. Pumpen har två funktioner -rengörande och syresättande. Syresätter gör den när man får vattenytan att röra sig.
Vissa fiskar behöver inte speciellt syrerikt vatten medan andra som malawi vill ha det och då är det viktigt att vattenytan rör sig rejält - dock räcker en 1200L pump till för detta i ett 375liters malawiakvarium.[/QUOTE]

Vad bra. Ja nu rör det sig hyfsat mycket, har utblåset jämnt med vattenytan, några millimeter ovanför... Frågan är om fiskarna fortfarande kommer att vara vid ytan, då cirkulationen är bra och då jag tillsatt nitrivec. En/ett par fisk är vid ytan nu, men inte hela tiden som förut då de inte ens kom fram till akvariet då jag var vid det som de alltid gjort.
#51 - 30 november 2005 10:12
Jag hade ändå kompletterat med en cirkulationspump för att få lite mer fart på ytan. 375 literskar och ett filter som pumpar 1200 l/h är ju bara 3,2 ggr cirkulationen jämnfört med karets storlek. Köp en som pumpar typ 1000 l/h så får du en bra ytcirkulation.

Men det är bara vad jag tycker...

Mvh Erik
#52 - 30 november 2005 10:45
[QUOTE=helen_wigh]En/ett par fisk är vid ytan nu, men inte hela tiden som förut då de inte ens kom fram till akvariet då jag var vid det som de alltid gjort.[/QUOTE]

Vad bra! Det låter som om det går åt rätt håll :)

[QUOTE=helen_wigh]Använder även pellets ibland, men nu kör jag med flingor istället för räkmix tills allt blivit bättre.[/QUOTE]

Det låter klokt. Om jag vore du skulle jag nog vänta nån månad innan jag började ge dem räkmix igen.

Lycka till!
#53 - 30 november 2005 15:15
[QUOTE=batski]

Det låter klokt. Om jag vore du skulle jag nog vänta nån månad innan jag började ge dem räkmix igen.

Lycka till![/QUOTE]

Ja de får jag nog göra! Tack för allt!

Annons