Fiskarna stimmar upp.

#1 - 17 januari 2009 17:50
Vet ej om det är rätt avdelning men jag chansar på att ngn vet vad det kan vara.

har ett stort akvarium som vi sakta håller på att tömma på fisk för att göra oss av med. Nu finns där 9 regnbågsfiskar i tre olika arter och några ancistrus. Allt har varit som vanligt tills för någon timme sen. Då simmade alla regnbågar ner i ett hörn och håller sig tätt tillsammans där. Ca 1/10 av akvariet är de på, resten gapar tomt. vad tusan kan det vara? Inget onormalt finns i akvariet, inget nytt. Bara två små ancistrusungar mindre som vi flyttade på tidgare i dag (i morse),

Någon idé om vad de håller på med?
#2 - 17 januari 2009 18:06
Oro, stress och rädsla är nog ett starkt tips:).
#3 - 17 januari 2009 18:17
ansjo skrev:
Oro, stress och rädsla är nog ett starkt tips:).

Håller med Anders han verkar ett akvarie expert lyssna på honom så blir det nog bra :)
#4 - 17 januari 2009 18:50
Jo, jag brukar lyssna på honom :D det märkliga är bara att det inte finns något som borde skrämma dem. Inget onormalt alls. Tänkte om det kunde vara ngt fel på vattnet? De ser lite bleka ut också och senast mitt på dagen var de helt galna och viasde upp sig för varandra som bara regnbågar kan ;)
#5 - 17 januari 2009 18:58
Har du provat att mata dem?
#6 - 17 januari 2009 18:59
inte i dag och nu håller jag på att byta vatten åt dem ...
#7 - 17 januari 2009 19:00
Testa att ge dem lite favvomat när allt lugnat ner sig ikväll, äter de inte så är det kanske något som är galet...
#8 - 17 januari 2009 19:11
ansjo skrev:
Testa att ge dem lite favvomat när allt lugnat ner sig ikväll, äter de inte så är det kanske något som är galet...

testar det när nya vattnet är i och de lugnat sig. De är ju inte direkt kända för att matvägra!!! :D:D:D
#9 - 17 januari 2009 19:12
Nej, det var det jag misstänkte:D!
#10 - 17 januari 2009 19:48
Så fort vattnet var bytt var de som vanligt igen, färgerna kom tillbaka och nu letar de mat (som vanligt).

Kan ha varit ngt skumt med vattenkemin då.
#11 - 17 januari 2009 20:35
Visst kan det ha varit det, men det är skönt att det ordnade upp sig till slut, om det nu var något:).
#12 - 18 januari 2009 09:56
ansjo skrev:
Visst kan det ha varit det, men det är skönt att det ordnade upp sig till slut, om det nu var något:).

Ja det är huvudsaken! de är mina favoriter!!
#13 - 18 januari 2009 19:47
Nu är de sådär konstiga igen! Håller sig inte i ena hörnet men nästan på botten och stilla. det här är jättekonstigt! De har inte ätit upp all mat heller (har aldrig hänt förr...)

jag mätte temperaturen och den är 28-29 vilket den inte brukar. Den ligger vanligen runt 26. Men enligt artbeskrivningarna ska de kunna ha upp till 30.
#14 - 18 januari 2009 19:55
Kanske du skulle stänga av doppisen så det inte är den som håller på att skena?
#15 - 18 januari 2009 20:10
ansjo skrev:
Kanske du skulle stänga av doppisen så det inte är den som håller på att skena?

ja det kan vara en idé. den är inte direkt ny. Och det kan bli riktigt otrevliga historier har jag förstått :(
#16 - 18 januari 2009 20:16
Ja, något måste det vara som får upp tempen.
Ju högre temp i vattnet desto svårare har vattnet att hålla syre, så gör du då ett vattenbyte så får du ner lite kallare vatten som är mer syreberikat och nu när vattnet blivit varmt igen så är du tillbaka på ruta ett.
Detta är bara en hypotes av orsak då det kan vara precis vad som helst annars...
#17 - 18 januari 2009 20:19
ja det är just det. ska nog prova det i natt och se hur de mår i morgon. jag såg att en av hanarna har som munsvamp ovanför munnen också. Skit!

Jag har tabletter som man kan bada fiskar med fenröta i (ja, eller lösningen av dem) är det läge för det nu eller????
#18 - 18 januari 2009 20:21
Eller prova att salta i karet först med 0,5 dl salt/100 liter vatten...
#19 - 18 januari 2009 20:23
ansjo skrev:
Eller prova att salta i karet först med 0,5 dl salt/100 liter vatten...

ancistrus och amanoräkor klarar salt????
#20 - 18 januari 2009 20:26
Jadå, det är inga problem.
Vill du vara på den säkra sidan så plocka upp hannen och medicinera honom i ett separat kar, men prova med en saltbehandling först:).
#21 - 18 januari 2009 20:26
kom just på att amanos gillar bräckt vatten :)

Jozo mineralsalt med jod? det är vad jag har.
#22 - 18 januari 2009 20:27
Det funkar lika bra det med:).
#23 - 18 januari 2009 20:28
ansjo skrev:
Det funkar lika bra det med:).

Tack snälla för alla tips!!! :)
#24 - 18 januari 2009 23:47
linda.n skrev:
kom just på att amanos gillar bräckt vatten :)

Jozo mineralsalt med jod? det är vad jag har.

Det är amanoräkornas yngel som kräver salt/bräckt vatten. De vuxna räkorna tål inte salt och kan till och med dö av det, enligt vad jag läst. Vet inte om det stämmer dock, vågar inte prova.[:o]
#25 - 18 januari 2009 23:58
Då är det kanske bäst att inte chansa, men jag har saltat i ett kar där några ungfödare gick tillsammans med räkor, både Amano och körsbär utan att det hände något.
Men det kanske bara var tur[:o]...
#26 - 19 januari 2009 18:41
Det är amanoräkornas yngel som kräver salt/bräckt vatten. De vuxna räkorna tål inte salt och kan till och med dö av det, enligt vad jag läst. Vet inte om det stämmer dock, vågar inte prova.[:o]

Logiskt sett så borde då Amanoräkor leva i vatten med tilltagande eller avtagnade salthalt, eftersom räklingarna vill ha lite olika salthalter beroende på steg i utvecklingen. Kläcks räklingarna då långt från sina föräldrar kan man fråga sig? Annars borde de klara salt/bräckt vatten allihop :)

Mina Amano lever hur som helst och regnbågarna verkar piggare idag igen.
#27 - 19 januari 2009 22:00
linda.n skrev:
Logiskt sett så borde då Amanoräkor leva i vatten med tilltagande eller avtagnade salthalt, eftersom räklingarna vill ha lite olika salthalter beroende på steg i utvecklingen. Kläcks räklingarna då långt från sina föräldrar kan man fråga sig? Annars borde de klara salt/bräckt vatten allihop :)

Mina Amano lever hur som helst och regnbågarna verkar piggare idag igen.

Räklingarna kläcks i sötvattnet och spolas ut mot havet till de når saltare vatten.

Jag har som sagt läst detta på ett par ställen, men inte haft vare sig lust eller anledning att salta hos mina räkor. Tyckte bara det var säkrast att påpeka utifall att.

Skönt att det gick bra!:)
#28 - 20 januari 2009 18:27
Räklingarna kläcks i sötvattnet och spolas ut mot havet till de når saltare vatten.

Jag har som sagt läst detta på ett par ställen, men inte haft vare sig lust eller anledning att salta hos mina räkor. Tyckte bara det var säkrast att påpeka utifall att.

Skönt att det gick bra!:)

Det var snällt :) tack. Skönt att fiskarna ser piggare ut! Nu är det inte många dagar innan de får flytta till annat akvarium. ska bli kul.

Annons