Fiskarna magrar ur och dör!?

#1 - 2 mars 2008 17:29
Kan det vara någon parasit eller? fiskarna som är drabbade äter och beter sig normalt, men blir bara magrare och magrare, flera har redan dött.

Bör jag ta bort dom fiskarna som är drabbade så att inte fler blir smittade?

Mvh Johan
#2 - 2 mars 2008 22:31
det låter som flagellatangrepp! fiskar har ofta flagellater i tarmen men vid utfodring av ett felaktigt foder eller om de är allmänt försvagade av någon anledning så kan flagellaterna föröka sig explosionsartat i tarmen och de stjäl då näring från fisken som då blir kraftigt undernärd och till slut kan dö! vilka arter är drabbade och vad utfodrar du dem med?
#3 - 3 mars 2008 08:44
Tre guppys och en Platy har dött hittills, nu är en Guppy och en Platy smittade:(

Jag utfodrar med Best Friend Flakes.

Kan alla fiskarna vara smittade?

Mvh Johan
#4 - 3 mars 2008 11:13
alg_oa1 skrev:
Tre guppys och en Platy har dött hittills, nu är en Guppy och en Platy smittade:(

Jag utfodrar med Best Friend Flakes.

Kan alla fiskarna vara smittade?

Mvh Johan
bara försvagade fiskar drabbas... sluta att mata med "best friend" (Köpt på ica?) och köp ett "riktigt foder te.x sera vipan eller sera flora (sera flora är vegetabiliska flingor) och köp även algtabletter som är ett viktigt tillskott för dem! Du kan också försöka få upp deras immunförsvar genom att tillsätta fishtamin (vitamin på flaska) du kan droppa det på fodret eller direkt i karet precis innan ljuset släcks, dosering står på flaskan!
#5 - 3 mars 2008 12:12
och behandla mot flagellater för säkerhets skull....
#6 - 3 mars 2008 12:14
Eller fisktuberkulos.
#7 - 3 mars 2008 12:15
om dina fiskar

Jag har havt lika dant problem jag provade siera jag vet inte om det hjälpte men det var bara några guppi som dog
#8 - 3 mars 2008 12:17
Azur skrev:
Eller fisktuberkulos.

oxå tänkbart...
#9 - 3 mars 2008 17:26
Tack för svaren!
Ska så snart som möjligt byta fiskfoder.
Best Friend var köpt på ICA:p

Vad är Fisktuberkulos, något ännu farligare?

Annons