Fiskarna låg upp och ner

#1 - 10 juli 2008 15:59
Idag när vi kom hem låg de flesta av våra fiskar upp och ned och kippade efter andan i vårat akvarium. Imorse mådde alla bra. Vi hade dessutom varit och köpt några extra pansarmalar när vi kom hem och fick se detta! Vi plockade snabbt ur dom till en spann när dom kvicknade till efter nån timma under tiden tömde vi ut 75% av vattnet och fyllde på nytt. Efter ca 2 timmar va fiskarna pigga igen och vi släppte ner dom tillsammans med dom nya pansarmalarna, då simmar nästan alla vid ytan och dom nya pansarmalarna lägger sig upp och ned på botten till och från hela tiden! :confused: Så jag undrar vad sjutton är det som hänt? Undrar om jag pumpat i för mkt co2 tro? Men har ju aldrig varit några problem innan! Det enda jag märkt senaste veckan är att jag fått vita prickar på min btn bakgrund...dock ej på fiskarna. Och alla mina "mät" prover e slut så kan inte kolla vattnet heller men har ju som saght bytt ut nästan allt. Vad e det som händer?!? :(:(:(
#2 - 10 juli 2008 16:06
Har du i vattenberedningsmedel? Annars är det kanske en bra idé till du får rätt på vattenvärdena, för jag antar att det är där det spökar.
#3 - 10 juli 2008 16:17
Inte just nu nej. Men det har jag inte använt senaste halvåret heller. Och det har inte varit några problems. :confused:
#4 - 10 juli 2008 17:09
Kan ju vara nåt tillfälligt i vattnet som inte vi märker men fiskarna reagerar på. Antingen om man precis bytat rör eller om något hänt på reningsverket eller liknande.
#5 - 10 juli 2008 17:13
Ska prova...fast funderar på om det är co2n. Eller dom där vita prickarna på väggen.
#6 - 10 juli 2008 17:17
Kan ju självklart ha med co2 att göra men då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Hoppas du får svar av någon som kan ;)

Lycka till :)
Bilagor:
#7 - 10 juli 2008 17:39
ta bort co2.n och öka ytcirkulationen rejält och tillsätt ett par msk salt upplöst i vatten! det är nog den bästa åtgärden i denna stund!
#8 - 10 juli 2008 17:55
Stäng av co2 som åheim skriver, gör ett vattenbyte på ca 50% för att snabbt få upp syrenivån i burken, och safta på med pumpen mot ytvattnet så du får bra ytcirkulation och syresätter vattnet bättre.

Och jag anar att du har Zebrasnäckor i ditt kar;)?
De vita prickarna är då ägg från dessa.
#9 - 10 juli 2008 18:26
Japp stängde av co2n gjorde jag ju givetvis direkt! Innan jag bytte vattnet! Men dom verkar må bättre nu, alla utom en scalar som ligger mycket på sidan. :( Även inhandlat lite vattenberedningsmedel och easy balance som jag precis hällt i.

Aha det är ägg, undrar just om det kunde vara nåt sånt ja! :D

Annons