Fiskarna "kliar" sig??

#1 - 15 mars 2006 10:58
Hejsan. En del av mina malawis åker ibland och skrapar bredsidan mot sandbotten. Någon som vet vad det beror på? Har haft karet igång ca 2-3 veckor. Annars ser de för övrigt pigga och friska ut.
#2 - 15 mars 2006 11:00
hur ofta gör dom de?
är det inte så ofta är det normalt men är det ofta så kan det vara gälparasiter.. har du salt i vattnet?
#3 - 15 mars 2006 11:11
Våra botior kliade sig mot stock och sten och dom hade pricksjukan,fast dom kliade sig hela tiden
#4 - 15 mars 2006 11:52
Kan även bero på för hög Nitrithalt i vattnet! Har du kollat?
#5 - 15 mars 2006 12:30
Jag har för mig att de kan vara klor också. Det brukade hända mig då jag bytte vatten..
#6 - 15 mars 2006 13:14
Hej. Tack för alla svar. Det är inte alla firrar som gör det.
Jag ser att dom gör det lite då och då.......bör nog göra ett nitrittest då jag inte har gjort det. Kanske min olackade frigolitbakgrund med husfix inte har "lakat" ur tillräckligt.

PS Måste man var guldmedlem för att lägga ut bilder på sitt akvarium??

Tack igen för alla svar.
#7 - 15 mars 2006 13:14
Ja jag har salt i vattnet............
Bilagor:
#8 - 16 mars 2006 20:37
Det var nitrit!

Testet visade tokrött! Konstigt att fiskarna verkar så pigga o glada:confused:

Har iaf gjort delvattenbyte. Bör nog köpa nitrivec eller vad det heter..
#9 - 16 mars 2006 20:42
nitrivec är väl bra men om ja minns rätt så tar de inte bort nitrit. det finns andra saker som tar bort nitrit, vet inte va dom heter.
men ofta räcker de med vattenbyten. kasnke två 3 gånger om dagen i ett par dar.
#10 - 16 mars 2006 20:56
Toxivec!
#11 - 16 mars 2006 20:59
[quote=andreassofus]nitrivec är väl bra men om ja minns rätt så tar de inte bort nitrit. det finns andra saker som tar bort nitrit, vet inte va dom heter.
men ofta räcker de med vattenbyten. kasnke två 3 gånger om dagen i ett par dar.[/quote]

När jag hade "tokrött" nitrittest så gick det till slut över med Sera Toxivec och JBL Denitrol (liknande Nitrivec, men effektivare tyckte jag).
Annars så kör med vattenbyten för att spä ut nitriten så länge.
Och försök komma på varför du fått nitrit...
#12 - 16 mars 2006 21:02
[quote=Birgitta W]När jag hade "tokrött" nitrittest så gick det till slut över med Sera Toxivec och JBL Denitrol (liknande Nitrivec, men effektivare tyckte jag).
Annars så kör med vattenbyten för att spä ut nitriten så länge.
Och försök komma på varför du fått nitrit...[/quote]

nitrivec förebygger väl bara och toxivec tar väl bort? har ja fel?

vattenbyten är väl det bästa tycker ja så slipper man hälla i massa medel
#13 - 16 mars 2006 21:06
Vi kör med nitrit killer det är kanon,har fått nitrit toppar och det gick fort att få ner med detta.
#14 - 16 mars 2006 21:07
Nitrivec och Denitrol är bakteriekulturstarter! Toxivec tar bort gifter ur vattnet bl.a. Nitrit! Men givetvis skall man samtidigt ta reda på orsaken till Nitrittoppen!
Är det ett nystartat akvarium?
Rengöres filter och akvarium för noga?
OBS! Mata inget förrän du fått ned Nitriten till 0!!!!!!!!!!
#15 - 17 mars 2006 07:48
Akvariumet är nystartat........ca 3 veckor sedan.
Jag har en frigolitbakgrund med husfix. Den är ej lackad för jag läste här på forumet att det inte behövdes då man har malawi. De gillar ju högt ph...
När jag körde igång karet så köpte jag 5 st platy som fick vara "testpiloter" då jag var osäker på om bakgrunden skulle förgifta vattnet.
Hade platyna i 3 dagar och de verkade må fint så jag köpte 4 st kanonfina malawi - stuartgranti chilumba. De levde ca 12 timmar och sedan var alla döda!! Alla platy överlevde............
Körde ett flertal delvattenbyten under 2-3 dagar och köpte sedan några nya malawi..........och sedan flera.
Har nu tot 10 st malawi i mitt 190l trigonkar. Har haft dessa i ca 2 veckor nu och de verkar må bra förutom att vissa av sig kliar sig mot sanden.......
Ska göra några till delvattenbyten och göra ett nytt vattentest sedan.
Är det fortfarande tokrött så antar jag att jag bör köpa toxivec??
Jag tror att felet är att min bakgrund måste "laka ur".

Ännu en fråga. Måste man bli guldmedlem för att kunna lägga ut bilder på sitt akvarium och firrar??

Tack för alla svar
#16 - 17 mars 2006 09:35
[quote=Kallekalas]Akvariumet är nystartat........ca 3 veckor sedan.
Är det fortfarande tokrött så antar jag att jag bör köpa toxivec??
Jag tror att felet är att min bakgrund måste "laka ur".
Ännu en fråga. Måste man bli guldmedlem för att kunna lägga ut bilder på sitt akvarium och firrar??Tack för alla svar[/quote]§

Är akvariet så pass nystartat så har nog inte bakteriekulturen kommit igång riktigt än. I så fall är det bra att hjälpa den på traven med Denitrol eller Nitrivec (bakteriekultur på burk).

Enligt min mening tycker jag du haft lite bråttom med att sätta till nya fiskar, då hinner inte bakteriefloran med.

Om dina fiskar tål salt så kan du ha i lite salt i vattnet så klarar fiskarna nitriten bättre. 1 tsk/50 l vatten. Men ta reda på först om dom tål salt.

Och ja, man måste vara guldmedlem för att lägga ut bilder.

Lycka till! :) Jag vet hur det är att ha nitirit - länge! [:o] Du kanske kan titta i min tråd "Nitriteländet". Där fick jag många bra tips från såna som vet mycket om ämnet!
#17 - 17 mars 2006 10:00
Hej Birgitta.

Jo jag vet att jag har haft lite bråttom... men det är svårt att vänta!!
Jag tänkte också att det var bra att få i lite fisk så de kunde bajsa igång akvariet.

Tack för din hjälp
#18 - 17 mars 2006 10:13
Största problemet är att man lägger i för mycket fisk i början,det gjorde vi och fick en nitrit topp.Det gäller att lägga i lite fisk åtgången,men det är sånt man lär sig det gjorde vi.
#19 - 17 mars 2006 10:20
[quote=Kallekalas]Hej Birgitta.Jo jag vet att jag har haft lite bråttom... men det är svårt att vänta!!
Jag tänkte också att det var bra att få i lite fisk så de kunde bajsa igång akvariet.
Tack för din hjälp[/quote]

Det är ju inget att göra åt nu. Och det är väldigt vanligt!!!:)
Men det var inte därför jag fick nitrit. Vet faktiskt fortfarande inte varför...
#20 - 17 mars 2006 10:34
Det var tråkigt att höra att du inte har hittat felet bara att hoppas att det inte händer igen.Vi hade ju tur/otur att veta vad felet var.
#21 - 17 mars 2006 10:45
Jag hade ett speciellt salt till mina malawis. Det hette till och med malawisalt och man hade i 1dl/100l. Malawis vill ha det saltare än vanliga sällskapsfiskar. Jag hade oxå några som kliade sig och fick tipset om att ha i mer salt. Men i ditt fall har du även nitrit. Öka saltdosen lite, byt en del vatten, i med valt preparat mot nitrit och mata inte på några dagar. Nitrit kan ibland vara envist att få bort. Ibland kan det bli så att efter nitritspik kan du även få nitrat. Så du får nog hålla ett öga på ditt akvarium ett par veckor fram över. Lycka till!

//Camilla
#22 - 17 mars 2006 23:15
Fiskarna har inte varit i akvariet så länge och du har förmodligen ett pH uppåt 9 (med tanke på bakgrundetn), så det är säkert en hel del ammoniak i vattnet också. Byt vatten, byt, byt, byt. Det skadar inte den bakterieflora som håller på att etablera sig, eftersom bakterierna inte lever fritt i vattnet.

Mvh Cecilia

Annons