Fiskarna kliar sig?

#1 - 3 februari 2011 17:54
Jag har lagt märke till att fiskarna verkar klia sig en del. Speciellt palettcikliderna och pansarmalarna.

De lixom simmar med sidan mot gruset/stenar.

Ær det tecken på sjukdom eller brukar fiskarna kila sig ibland bara?
#2 - 3 februari 2011 18:19
vad har du för värden på vattnet? lite kliande är normalt men om de gör det ofta så kan det vara ett tecken på nitrit
#3 - 3 februari 2011 19:20
Har inget svar att ge men är intresserad av erfarenheter på området. Har alltid undrat vad folk menar med klia sig när det gäller fiskar, dom har ju lite taskiga armar för det...
Hursom, mina fiskar kliar sig också då och då. Jag tolkar det som att de piskar upp mat (från växter och botten). Jag matar mycket smått (cyklops) så det skulle kunna vara en förklaring i mitt akvarium. Eller så är de sjuka, men det tror jag inte. Brukar oftast vara en eller några fiskar som gör det och andra är inte sena att följa efter och snappa upp eventuell föda som kommer upp. Det är så jag tolkar det....
#4 - 3 februari 2011 21:47
Ingen nitrit alls, en del nitrat dock.
Bilagor:
#5 - 3 februari 2011 21:54
Hur mäter ni nitrathalten?
#6 - 4 februari 2011 08:59
med vattentester
#7 - 4 februari 2011 09:06
Japp, vattentester.

Men ser att paletthonan ofta har en bajsstræng hængades, kanske førsøker hon bli av med den?
#8 - 4 februari 2011 09:10
Har inget svar att ge men är intresserad av erfarenheter på området. Har alltid undrat vad folk menar med klia sig när det gäller fiskar, dom har ju lite taskiga armar för det...

Hursom, mina fiskar kliar sig också då och då. Jag tolkar det som att de piskar upp mat (från växter och botten). Jag matar mycket smått (cyklops) så det skulle kunna vara en förklaring i mitt akvarium. Eller så är de sjuka, men det tror jag inte. Brukar oftast vara en eller några fiskar som gör det och andra är inte sena att följa efter och snappa upp eventuell föda som kommer upp. Det är så jag tolkar det....

Jag tycker jag ser bra skillnad på när fiskarna försöker vispa upp mat och när de kliar sig. När de letar mat ställer de sig liksom ovanför botten och slår ut med alla fenorna så att det som finns på botten virvlar upp. När de kliar sig tar de liksom sikte på ett blad eller en rot eller något och snärtar till med sidan mot vad de nu kliar sig mot.
#9 - 4 februari 2011 09:14
Miliimli skrev:
Jag tycker jag ser bra skillnad på när fiskarna försöker vispa upp mat och när de kliar sig. När de letar mat ställer de sig liksom ovanför botten och slår ut med alla fenorna så att det som finns på botten virvlar upp. När de kliar sig tar de liksom sikte på ett blad eller en rot eller något och snärtar till med sidan mot vad de nu kliar sig mot.

Precis, de tar verkligen sikte och sen simmar och vrider sig :P
Bilagor:
#10 - 4 februari 2011 09:19
Hur ofta gör de det då?
#11 - 4 februari 2011 09:20
Just paletthonan gør det vældigt ofta tycker jag, de andra kan man se någon gång ibland.

Dvs pansarmalarna, en scalar och paletterna.
#12 - 4 februari 2011 09:21
Det syns inte något på dem? Vita prickar eller något? Har för mig att just vita prick kan göra så de kliar sig!
#13 - 4 februari 2011 09:25
Oj, nu blir jag ännu mer osäker...Mina fiskar tar ofta sats och snärtar till ett blad, eller botten, så att det dammar upp mat? För att klia sig? För att det kul? För att visa sin sympati med demonstranter i Egypten?
Får fortsätta att hålla lite koll märker jag/Lasse
#14 - 4 februari 2011 09:26
det är för att visa sympati med demonstranterna i Egypten. utan tvekan!
#15 - 4 februari 2011 09:27
absolut! :p
#16 - 4 februari 2011 09:35
..då håller jag sympatiorsaken som mest trolig för tillfället. Tycker förövrigt att en av mina garror påminner rejält mycket om Mubarak...
#17 - 4 februari 2011 11:35
Miliimli skrev:
Det syns inte något på dem? Vita prickar eller något? Har för mig att just vita prick kan göra så de kliar sig!

Ser inget alls faktiskt, inga prickar eller så, førutom paletthonans "slæp" dock.
#18 - 5 februari 2011 07:33
Oj, nu blir jag ännu mer osäker...Mina fiskar tar ofta sats och snärtar till ett blad, eller botten, så att det dammar upp mat? För att klia sig? För att det kul? För att visa sin sympati med demonstranter i Egypten?

Får fortsätta att hålla lite koll märker jag/Lasse

Sympati med egyptens demostranter :) bra kommunikation i det karet... mina firrar verkar inte bry sig om vad som händer utanför burken ;)
Bilagor:
#19 - 18 februari 2011 09:50
Kan tempraturen ha med kliandet att göra? Har nu ca 26 grader
#20 - 18 februari 2011 10:21
Jag har 21, dom kliar sig endå :/
#21 - 18 februari 2011 11:10
Mina kliar sig också med jämna mellanrum fortfarande fast Mubarak har avgått...
Allvarligt: Är det verkligen ett tecken på att någonting är fel? Kan det inte vara helt normalt?
Jag tycker förövrigt att mina fiskars sjukdomstillstånd står i direkt proportion till hur mycket jag tittar på dom. Idag hade dom t.ex (när jag är hemma med sjuk son) varit direkt dödligt sjuka om jag hade studerat dom hela dagen. Eftersom jag istället har bakat muffins och inte brytt mig nämvärt har dom klarat sig bra. Det är iallafall min teori för tillfället. Måste ju finnas en stor erfarenhet av kliande fiskar kan man tycka. Vill veta mer! / Lasse
#22 - 18 februari 2011 11:33
Tänkte om man skulle ha varmare kanske?

Annons