Fiskarna har landat...men så var det käket!

#1 - 16 juli 2004 22:27
Då har hyresgästerna trillat in, och ligger och vilar under första natten i sitt nya hem. Som nybliven Malawi-ägare så ställs det helt plötsligt mycket högre krav på ALLT!!

Jag läser så mycket jag kommer över, och frågar hur mycket som hellst här (tack för alla svar), men när man är ute på nätet och kollar....så blir man "lite" konfunderad!

HAr köpt mat till fisken i affärn som sålde dessa till mig, men går man in och läser på andra ställen, så börjas det snackas om "Räkmix"?!?!?...gör den själv, i din mixer...nåt annat ska dom inte ha!!!....ok, ska man börja laga maten oxå....eller är det overkill???[:-5]

Självklart är detta inget problem - men vad gör man??

I karet bor nu:
2 par av Saulos Ciklid
2 par av Golden Labidochromis
2 par Pandin
2 par Kameleont-malawi

om nu dom har lyckats med att hitta vilka som är honor och hannar....

Någon som kan ge mig lite tips om maten till dessa...eller så

Hungriga fiskar väntar!
#2 - 16 juli 2004 22:44
En välkomponerad räkmix ämnad för de behov dina arter har är i det närmaste perfekt för dina Malawi. Enkelt och väldigt bra foder...

Kolla på olika trådar om räkmix. Det finns en hel del goda tips.

Jag skulle föreslå en mix bestående av 50% animaliskt och 50% vegetabiliskt. Bindemedel, Gelatin.

Läs detta så får du en bra start på din räkmix...

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=202

Istället för att tillsätta spirulina via inköp från hälsokostaffären så kan du köpa relativt billigt flingfoder av märket Tropical Super Forte 36% Spirulina och blanda i mixen. Det kan även vara bra att tillsätta betakaroten eller Astaxanthin (dyrare) tabletter som är färghöjande.
#3 - 16 juli 2004 22:54
ok.....jag hänger med på att detta förmodligen hör till det bästa du kan ge din fisk, men kan man ge detta som ett "komplement" till vanligt foder (köpt) eller bara detta???

Finns det annat lämpligt foder (fryst) eller inga genvägar *S*

Mvh och tack....

Stefan
#4 - 16 juli 2004 22:57
Jag använder (liksom de flesta) räkmix som huvudföda. Jag alternerar med flingfoder mest, men även pellets samt fryst foder såsom cyclops vid tillfällen.

Cyclops, smulat flingfoder och smulad räkmix är bra föda till yngel också.
#5 - 16 juli 2004 22:59
såg i fiskaffären att det finns sånt frystfoder av märket "finafisken" eller nått, som även finns med räkor. Funkar inte det istället? Det är ju iaf färdigt att slänga i o man slipper en massa krabb. Observera att det var en fråga =)
#6 - 16 juli 2004 23:05
Då var det klart *S*
Vanliga "frysta" räkor????
Men en notis var att man inte skulle ge fiskarna detta i ett nystartat kar.....mina fiskar hoppad i idag (lördag), och ingen
bakteriekultur att tala om...så jag bör vänta???

Tack iallafall - bara kila ner och skaffa grejer för att göra en "gaspacho" till mina cicklider!

Tack för hjälpen!!!!
#7 - 16 juli 2004 23:18
Du bör mata sparsamt i början pga att akvariet inte är inkört ännu. Det kan hända en fruktansvärt massa saker om man inte är försiktig och noggrann.

Spijer: Fodret bör vara anpassat till respektive arts behov. Om du har fiskar som är herbivora (algätande) så går det inte att enbart mata med räkor eller "fina fisken" produkter som inte är ämnade för herbivora fiskar. Jag använder "Fina fiskens" produkter, men jag har även sett att en del personer har dåliga erfarenheter på hur bra kvalitet det är på fodret...
Dessa produkter alternerar jag bara med räkmixen och då använder jag endast produkterna "Cyclops" och "Moina" (sällan) till mina Malawi.

Vanliga "frysta" räkor????

Jepp. Förut använda jag oskalade, men jag har gått över till skalade. För det första har jag upplevt det som svårt att mala ned skalen med mixern och för det andra så försvinner en hel del vikt av räkorna via skalen...jag tycker det känns bättre att ge fisken kött än skal. En stor del av räkornas karoten (färghöjande) utvinns ur skalen, men jag har kompenserat detta med att använda Astaxin (kapslar). Dessa kapslar köper jag på hälsokostbutiken och som jag bryter sönder för att ha pulvret i mixen. Denna produkt är ganska dyr, men man kan använda den i ca 4 räkmix omgångar. En del använder betakaroten tabletter som vi människor använder för t ex "brun utan sol"...och får bra resultat via dessa. Jag har inte provat detta ännu.
#8 - 22 juli 2004 15:35
hej. när jag frågade i affären om räkmix (till vanliga sällskapsfiskar..) hänvisade hon till något fryst foder. Nu undrar jag; är räkmixen bra att ge till mina fiskar?

akvarie 1)
praktbotior
eldstjärt
platys
svarta neontetror
fläckliga pansarmalar

akvarie 2)
sebrafiskar
rödmunstetror
ancistrus
platys
black mollys