Fiskarna flämtar - syrebrist eller nitrat?

#1 - 17 januari 2005 11:36
Jag såg förra veckan tendenser till att fiskarna "flämtar", men det har gett med sig vid vattenbyte, men sedan har jag inte sett det mer. Nitrit=0.

Nu i morse var tetrorna vid ytan, och ancistrusarna simmade upp till densamma med jämna mellanrum. Nitrit=0

Håller på med ett 50%-vattenbyte nu, men jag undrar vad det kan bero på.

Jag tror att det förmodligen beror på syrebrist pga lysrörslådan jag har - det är dock öppet på baksidan...

Annars göder jag med pmdd - skulle det kunna vara nitrat?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 januari 2005 12:04
[QUOTE=ICEBOX]Jag såg förra veckan tendenser till att fiskarna "flämtar", men det har gett med sig vid vattenbyte, men sedan har jag inte sett det mer. Nitrit=0.

Nu i morse var tetrorna vid ytan, och ancistrusarna simmade upp till densamma med jämna mellanrum. Nitrit=0

Jag tror att det förmodligen beror på syrebrist pga lysrörslådan jag har - det är dock öppet på baksidan...

Annars göder jag med pmdd - skulle det kunna vara nitrat?[/QUOTE]

Jag har ju alltid hävdat (vet att en del här i forumet inte håller med) om att fiskarna står vid ytan och flämtar vid syrebrist och en bit ner om det är nitrit.
Så det låter ju sannolikare med syrebrist eller någon form av förgiftning i akvariet (ny rot eller nåt sånt).
För att fiskarna skulle må dåligt av en för hög nitrathalt så skulle det krävas extremt höga halter så det tror jag inte heller på.
#3 - 17 januari 2005 12:18
Ammoniak värdet blir ofta bort glömt, du kan ha höga värden av ammonik men 0 nitrit om du saknar nitrosomas bakterien.

En luftpump med syresten är bra, det minskar risken för syrebrist om det blir för tätt med ljusramp och täckglas.
#4 - 17 januari 2005 17:35
Tack för svaren!

Ok, så nitrat stryker jag... Har inte heller haft i något mer än ett gäng svärdsplantor på sistone.

Skulle kunna vara ammoniak - slangarna till ytterfiltret slammade igen för nån vecka sen, så jag blev tvungen att ha filtret avstängt kanske 15-20 min. Tog tillfället i akt att sortera upp ehfisubstratet och makaronerna som låg blandade, möjligen strök de där bakterierna med...

Bör jag ta bort täckglasen om det beror på syrebrist?
#5 - 17 januari 2005 21:03
prova att att rikta utblåset mot ytan om du inte redan har gjort det:p
#6 - 18 januari 2005 17:12
[QUOTE=ICEBOX]Jag såg förra veckan tendenser till att fiskarna "flämtar", men det har gett med sig vid vattenbyte, men sedan har jag inte sett det mer. Nitrit=0.

Annars göder jag med pmdd - skulle det kunna vara nitrat?[/QUOTE]
Det kan ju iof röra sig om gälparasiter också. Jag blir bara lite osäker på
att firrarna just står vid ytan och flämtar då(jag har inte för mej det).
En "klassisk orsak till att fiskarna står vid ytan och flämtar är just syrebrist.
Vad sedan syrebristen beror på är ju svårare för mej att gissa. En vanlig orsak är att den organiska nedbrytningen plötsligt blivit för stor; t.ex föruttnelse/
övermatning. -Öka syresättningen i Akv. och byt vatten-
Hälsn. Geezer
#7 - 18 januari 2005 19:24
Nog är utblåset riktat mot ytan - det var åtgärd ett =)

Övermatning är jag tveksam till att det skulle kunna vara - men ska mata lite mer sparasamt...

Om det beror på gälparasiter, då borde väl symptomen rimligtvis inte försvinna vid vattenbyte?

För övrigt har jag inte sett något "flämtande" efter vattenbytet igår...
#8 - 19 januari 2005 20:13
"Om det beror på gälparasiter, då borde väl symptomen rimligtvis inte försvinna vid vattenbyte? "

Nej ,då försvinner inte symptomen med enbart vatten byte.
Men det skulle verkligen förvåna mej om det rör sig om gälparasiter. Om det emellertid skulle fortsätta ,så går det bra att bota gälparasiter med "Sterazin" (att fråga efter i din lokala zoo-butik) Hälsn. Geezer

Annons