Fiskarna fÅr hÅr Å sen dÖr!!

#1 - 9 oktober 2009 05:48
HEJ! DOM SENASTE 4-5 DAGARNA HAR VART TRISTA, 5 FISKAR HAR DÖTT!! Dom blir mörka på huvvudet som m dom ska få hår på huvvet men sen så dör dom:S Plz, vad e de för sjukdom? Den dödar typ 1 fisk åt dagen. Jag e rädd:((( Och om ni vet. Snälla sej hur man botar! För mina fiskar dör en efter en. Snart får vår toa stopp!
#2 - 9 oktober 2009 06:04
Hår?
Eller är det sår som ser ut som en krater är det troligen HIH, Hål I Huvudet sjukan som går att medicinera. Läs om den här: http://zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
#3 - 9 oktober 2009 08:30
"Hår" låter som svampangrepp. Det är inte så svårt att bota, bara man gör det i tid. Ös salt i akvariet, dos 1dl/100 liter. Vänta ett par dagar. Blir det inte bättre, använd medicin, som tex Tetra Fungistop eller Dessamor. Den senare funkar också mot bakterieinfektioner.
#4 - 9 oktober 2009 09:35
Ser det ut så här?
http://www.sera.de/index.php?id=738
eller kanske så här?
http://www.flippersandfins.net/Images/Flex2.jpg

Columnaris är en mycket allvarlig bakteriesjukdom, vissa stammar dödar fisk på under 24 timmar. Om man kan se synliga symptom är det INTE den extremt virulenta formen, och döden inträffar inte förrän efter minst än ett par dagar till ett par veckor, när bakterien ätit sig in till de interna organen.

Behandling är med "svampmedicin", medicin mot utvärtes bakteriesjukdom, eller antibiotika.
#5 - 9 oktober 2009 12:13
Azur

Azur, det ser exakt ut som den första bilden... förutom att det är svart å inte vitt. Kan det fortfarande va samma sak. Det kan oxå va svamp, som en sa.
#6 - 9 oktober 2009 13:00
??????

Jens A. skrev:
"Hår" låter som svampangrepp. Det är inte så svårt att bota, bara man gör det i tid. Ös salt i akvariet, dos 1dl/100 liter. Vänta ett par dagar. Blir det inte bättre, använd medicin, som tex Tetra Fungistop eller Dessamor. Den senare funkar också mot bakterieinfektioner.

När jag sökte så stog det att man skulle ha 1ml/100 liter... skrev du fel elr e den faktan fel elr:S
#7 - 9 oktober 2009 14:40
carr77 skrev:
När jag sökte så stog det att man skulle ha 1ml/100 liter... skrev du fel elr e den faktan fel elr:S

Doseringen vid svampangrepp är 1dl/100 liter. Var stod det 1 ml?
#8 - 9 oktober 2009 15:05
Nej, det kan inte vara columnaris om det är svart beläggning. Känner inte till något som ger en svart beläggning på fisken.
#9 - 9 oktober 2009 21:58
Azur skrev:
Ser det ut så här?

http://www.sera.de/index.php?id=738

eller kanske så här?

http://www.flippersandfins.net/Images/Flex2.jpg

Columnaris är en mycket allvarlig bakteriesjukdom, vissa stammar dödar fisk på under 24 timmar. Om man kan se synliga symptom är det INTE den extremt virulenta formen, och döden inträffar inte förrän efter minst än ett par dagar till ett par veckor, när bakterien ätit sig in till de interna organen.

Behandling är med "svampmedicin", medicin mot utvärtes bakteriesjukdom, eller antibiotika.

Väldigt intressant inlägg Azur! Har själv några problem med en sjukdom som liknar columnaris http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134419
där en neontetra började få något vitt på fenan. Fenan är även den lite skadad vit det vita. Det märkliga är ju att det var vitt säkert 1-2 veckor innan det började bli något mer av det. Är nån prick nu tex.

Neontetran går nu i ett karantänskar tillsammans med en pansarmal som blev biten på fenan.Efter en vecka med bitmärket hade inga stora framsteg gjorts och det bildades något vitt istället för ny fena. Efter baktopur och salt så läker fenan igen. (Vet ju inte vilket av det som är lösningen till problemet)
Dock har inte mycket hänt med tetran, dock får han inte i sig så mycket mat heller i det lilla karet. Pansarmalen kör ju runt så han suger ju upp den mat som hinner falla till botten.

Som du skriver kan det ta lång tid innan fisken dör om man ser ytliga symtom men hur snabbt sprids det vita om det verkligen är Columnaris? Finns ju både parasit, svamp och bakteriesjukdom som är lik columnaris! Det jag undrar mest med detta inlägget är då mest händelseförloppet men som vanligt kommer det ut lite mycket info.

För att inte gå helt ontopic

Är verkligen den beläggningen som fisken har svart carr77? Ljust att den svart låter lite märkligt då om huden försvunnit brukar det vara ljust.
#10 - 9 oktober 2009 23:06
janson skrev:

Det är lite ovanlig placering för columnaris. Det är nån form av infektion i såret efter det att fenan skadats, antagligen bakterier men kanske svamp. Eller bägge.

Bör vara hyfsat lättbekämpad när den sitter oskyddad ute på en fena så där, metylenblått eller kaliumpermanganat eller peroxid kunde nog ta den, antagligen också antibakteriell medicin som General Tonic, men å andra sidan kan det vara läge att fundera på hur mycket ork och pengar du ska lägga ner på att rädda en fisk som kostar under tian. Ibland är det rationellare att avliva och ersätta.
#11 - 10 oktober 2009 23:03
Azur skrev:
Det är lite ovanlig placering för columnaris. Det är nån form av infektion i såret efter det att fenan skadats, antagligen bakterier men kanske svamp. Eller bägge.

Bör vara hyfsat lättbekämpad när den sitter oskyddad ute på en fena så där, metylenblått eller kaliumpermanganat eller peroxid kunde nog ta den, antagligen också antibakteriell medicin som General Tonic, men å andra sidan kan det vara läge att fundera på hur mycket ork och pengar du ska lägga ner på att rädda en fisk som kostar under tian. Ibland är det rationellare att avliva och ersätta.

Ännu mer intressant! Varför tycker du det är ovanlig placering för att vara culmnaris? Den ska ju också sitta på fenan. Men som du säger tycker jag det är lite tveksamt då förloppet skulle gå mycket snabbare. Ändå ljuger lite bilden jag har tagit med färgerna så det ser faktiskt vitare ut i verkligheten.
(Gillar när det kommer argument. :) )

Men om det hade varit columnaris så kan vi väl dra slutsatsen att det hade väl iaf spridit sig ner på kroppen på mer än en vecka? Då är det ju mer logiskt att det är någon mindre hemskt bakterievariant. (Har läst att columnaris är en av de värsta bakterieinfektionerna)

Som du säger så är inte en neontetra så värst dyr men ändå vill man ju försöka rädda dem om dem om det går. Man lär sig av sina misstag och framsteg. :) Han får iaf gå kvar i karantänkar ett tag. Pansarmalens fena är som sagt nästan helt läkt igen så jag vet inte hur länge till jag ska vänta innan han få gå ner det riktiga karet. Är rädd för att det ska bli fel vid övergången också. Så att det kommer tillbaka eller något liknande.

MVH Janson
#12 - 11 oktober 2009 07:19
Jag har personligen aldrig sett columnaris ute på en fena; det brukar synas som vitt slem vid munnen, längs ryggen, eller i basen av en fena, innan bakterierna börjar äta sig in. Dvs fenan ruttnar bort från basen, inte från toppen.
Men en fena är levande vävnad, så skador kan bli infekterade. Många bakterier och svampar angriper gärna öppna sår på fisk.
#13 - 11 oktober 2009 12:07
Azur skrev:
Jag har personligen aldrig sett columnaris ute på en fena; det brukar synas som vitt slem vid munnen, längs ryggen, eller i basen av en fena, innan bakterierna börjar äta sig in. Dvs fenan ruttnar bort från basen, inte från toppen.

Men en fena är levande vävnad, så skador kan bli infekterade. Många bakterier och svampar angriper gärna öppna sår på fisk.

Ja då får väl columnaris vara ganska uteslutet.

Det ända jag kan tänka på förutom bakterie/svamp är Lymphocystis fast det ska bli mer böldliknande prickar. Sen så ska den vad jag förstått vara ganska ovanlig sjukdom. Synpunkter på det?
#14 - 17 oktober 2009 13:14
:o

Vi tog medicin för både utvertes å invertes, medicinen hette aqua floxin och skulle bl a vara bra för columnaris(?) och bakterier...står det på asken. Men så fortsatte dom bara dö.. OCH! Nu blir dom inte så svarta längre... dom svullnar i buken å får ryck i fenan m.m.
Samtidigt så blir en av växterna bruna i bladen, är vattne syrefattit?

Annons