Fiskarna dör ### HJÄLP ###

#1 - 10 september 2006 11:24
:confused: Nu måste jag få hjälp, för jag förstår inte varför mina fiskar dör????

Jag har kollat alla värden på vattnet, allt OK
Inget Nitrit.
Jag byter 1/3 vatten varje vecka.
Tillsätter vattenberednings medel.
Matar sparsamt. Jag har bra vattenrörelse men ändå så dör det fiskar?????

Trodde först att det bara var mina "gamla" invånare som hade blivit för gamla men nu har även 1-2 månaders yngel dött.
Ingen fisk har sätt sjuk ut utan helt plötslig så hittar jag dom döda.

Vad ska jag göra???????
#2 - 10 september 2006 11:40
Hur stor akvarium och vilka fiskar?

/Hans
#3 - 10 september 2006 12:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Battalions frågor är viktiga att få svar på först och främst. Jag har annars använt en medicin som heter ektolcristal från JBL mot oförklarlig fiskdöd med gott resultat.[/COLOR][/FONT]
#4 - 10 september 2006 12:37
hehe man måste vara bra smart för att få fram en medicin mot oföklarlig fiskdöd;)

/Hans
#5 - 10 september 2006 12:40
Standardförfarandet mot oförklarliga dödsfall är tätare & större vattenbyten; 9 gånger av 10 beror döden på dåligt vatten, oavsett vad testet säger.
#6 - 10 september 2006 15:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast jag det att det i mitt fall inte var fråga om dåligt vatten. Azur: Detta provade jag och det hjälpte inte... Jag har snarare en teori om att det bildades "oönskade" bakterier och att de tog överhanden. Med detta medlet så lyckades jag i alla fall minimera kilfläckrasborernas död. Det är väl främst verksamt mot bakterier, det verksamma medlet kan jag inte komma ihåg och jag har ingen förpackning kvar tyvärr. För den driftige så finns säkert info natt hämta på google. Sedan får ni som vet bättre säga vad ni vill. Tig min mun får jag socker...:([/COLOR][/FONT]
#7 - 10 september 2006 16:19
battalionP skrev:
Hur stor akvarium och vilka fiskar?

/Hans

63 L

2 Blå Gurami
2 Platy
4 guppy
2 svärdbärare
+ 8 yngel i yngel kasse
#8 - 10 september 2006 16:39
Vilka av dom är det som har dött?

Testa som Azur säger, tätare och större vattenbyten!

/Hans
#9 - 10 september 2006 17:10
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Battalions frågor är viktiga att få svar på först och främst. Jag har annars använt en medicin som heter ektolcristal från JBL mot oförklarlig fiskdöd med gott resultat.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag måste också tillägga att jag sköter mina vattenbyten prickfritt och hade testat med stora, tätare vattenbyten; dagliga mindre vattenbyten och det mesta annat man kan testa sig fram på innan jag provade medicinen. Medicin är inte absolut inte att sätta in som första åtgärd utan som sista utväg. [/COLOR][/FONT]
#10 - 10 september 2006 18:11
battalionP skrev:
Vilka av dom är det som har dött?

Testa som Azur säger, tätare och större vattenbyten!

/Hans

Flest guppy, ynglen som dog var guppy...:(

Glömde att nämna att jag har neontetror också, 2 st har dött.:(
Ska testa med fler vatten byten och se om det blir nån skillnad.

Annons