Fiskarna dör av okänd anledning, behöver hjälp!

#1 - 20 november 2013 10:27
Hejsan!

Jag ock min sambo skaffade för drygt 1½ månad sedan ett Juwel Rio 180L akvarium.
Vi skaffade sedan kardinaltetror, drottningrasboros, 2st golden nugget L177 malar, amanoräkor och guppys.

Nu till problemet.
Vi har nu haft, under en kortare period fiskar som dött. Det började med att malarna dog helt utan förvarning förra veckan, hade då haft dom i ca 2-3v. Dom blev lite bleka sen dog dom. De luktade även ruttet när vi fiskade upp dom direkt efter de dött.
Sen efter vi gjorde vårat vattenbyte förra veckan så har drottningrasbororna dött en efter en. Alla värdena ligger bra så det borde inte vara problem med vattnet.
Våra värden;
PH 7.5
KH 5
GH 8
No2 0.5

Idag, 20/11, så hittade vi yttligare en rasbora död samt en amanoräka. så utav 20 rasboror så har vi nu 9st kvar.

Guppysarna och kardinaltetrorna är hur pigga och glada som helst och äter som vanligt. Det är inga utav dom som har dött. Vi har även sett yngel i akvariet.

Vi har letat på fiskarna, malarna och räkorna ifall om man kan se någon sjukdom, svamp eller dylikt men de är helt "rena". Inga vita prickar eller något.

Någon som vill hjälpa oss att hitta problemet? :confused:
#2 - 20 november 2013 10:33
Sv: Fiskarna dör av okänd anledning, behöver hjälp!

Tråkigt att höra.
Har ni plast dekorationer i karet?
Vilken typ av inredning, grus, stenar osv. ?
#3 - 20 november 2013 10:35
Sv: Fiskarna dör av okänd anledning, behöver hjälp!

För högt ph?
#4 - 20 november 2013 10:57
Vi har en vulkan och ett skeppsvrak i akvariet.
Sen har vi 4 större stenar, 5 snäckor, en rot, levande växter och två mossbollar.
Det är svart akvariegrus.

Enligt testerna vi har tagit så är det 7.5 i ph.

Bild på akvariet:
http://i193.photobucket.com/albums/z213/sirtodion/IMG_3835_zpse23987c1.jpg
#5 - 20 november 2013 11:00

Köpte ni alla fiskarna på en gång? Kollat klor? Nitrat?

/Jens
#6 - 20 november 2013 11:08
Nej vi köpte inte alla fiskar på en gång.
Vi började med 6st kardinaltetror i en vecka och ökade sedan successivt.
Klor och nitrat har vi ej kollat då vi inte har de testerna.
#7 - 20 november 2013 11:11

Vänta nu svart sand. Har inte det varit uppe på tapeten tidigare? Testa att söka på det här på forumet.

/Jens
#8 - 20 november 2013 11:14
Kan mycket väl vara den svarta sanden

Sent from my C6903 using Tapatalk
#9 - 20 november 2013 11:16
Jens79 skrev:
Vänta nu svart sand. Har inte det varit uppe på tapeten tidigare? Testa att söka på det här på forumet.

/Jens

Jo det har varit en återkommande gemensam nämnare vid oförklarlig fiskdöd. Dock har vi väl inte riktigt fått ordning på fabrikaten vid dessa tillfällen...
#10 - 20 november 2013 11:25
Det är ingen svart finkorning sand utan svart grus 2-4mm.
#11 - 20 november 2013 11:53

Sök här på forumet efter: "Nystartat akvarium - fiskarna dog direkt"
Där finns bilder på ett svart grus. Kolla och se om det kan vara samma.

/Jens
#12 - 20 november 2013 12:53
Har kollat bilden på hans grus och nej det är inte sådan grus. våran är "glittrig" och lite kantig.

vänta 2 min så ska jag fixa en bild.

edit

här är bild på gruset.
http://i193.photobucket.com/albums/z213/sirtodion/IMG_3939_zps48bb0868.jpg
#13 - 20 november 2013 12:57
Randorah skrev:
Har kollat bilden på hans grus och nej det är inte sådan grus. våran är "glittrig" och lite kantig.

Nästan bättre om du talar om vilket fabrikat det är...
#14 - 20 november 2013 16:11
Som jag ser det så är det inte gruset som är boven.
Ni har inte kollat nitriten alls i karet.
Så ni har ingen koll om spiken är på väg eller om det var den som tog död på fiskarna.
1,5 månad med ett 180 liters kar så tror inte jag att bakteriefloran fungerar till 100%.

Som det ser ut på bilden så har ni några snabbväxande plantor och det är bra.
Men öka på med växter helt klart så kan ni sålla bort dom i ett senare skede när karet gått ett tag.

Är utblåset riktat så det skapar krusninger och rörelse på ytan i karet??
#15 - 20 november 2013 17:17
jag instämmer med ecco. eller så har ni extremt höga nivåer av nitrat som överbelastar systemet. köp även nitrat test.
#16 - 20 november 2013 18:32
Gör man delvattenbyten varje vecka eller 1g mån. så får man ju ner nitrAthalten och då ingen mening att hålla på att mäta det! Håll koll på ammonium/ammoniak och nitrIt istället. Tänk över matregimen om den är för frikostig då karet ändå är nystartat och fortfarande inte full kapacitet.
#17 - 20 november 2013 21:01

Han skriver I sitt första inlägg att NO2 är 0,5.

Du skriver att gruset glittrar. Är det inte så att man försöker undvika stenar i karet som glittrar. Hur är det med grus?
Försöker bara hjälpa till...

/Jens
#18 - 20 november 2013 21:23
ecco:
Nitriten ligger på 0.5 innan låg den på 0 men höjts pga att en del fiskar har dött.
Vad är krusninger?
utblåset är riktat som på bilden här:
http://i193.photobucket.com/albums/z213/sirtodion/IMG_3835_zpse23987c1.jpg

Vattenbyte görs varje vecka.
Matar 2 gånger om dagen i små mängder så det är inget som sjunker till botten utan allt äts upp.
#19 - 20 november 2013 22:00

Mata varannan dag max, så länge, tills du vet vad som är fel.
#20 - 21 november 2013 10:14
Tar ni ljummet vatten från kranen? Har ni varmvattenberedare gjord av koppar?

Det absolut vanligaste problemet är att filtekapaciteten är för liten speciellt när ett kar är så nystartat som ert.

Munstycket på filtret behöver som sagt riktas upp lite. Har ni haft samma disighet i vattnet hela tiden? Om den har ökat tyder det på att filtert inte orkar rena ordentligt, inget extramatande av någon?
Själv kompletterar jag alltid juwel innerfilterna med ett ytterfilter för jag tycker inte de räcker till.

Hur luktar vattnet? (ska lukta svagt av fuktig jord)

Glömde en fråga, temp i karet (tänkte på om doppvärmaren står för högt) , själv kör jag alltid med det bakre locket borttaget eftersom jag har sett att det fungerar bättre, min teori är att karet behöver kunna andas.
#21 - 21 november 2013 18:36
Tjena, hoppar in här och skriver då jag är sambo med Randorah.

Ja vi tar knappt finger varmt vatten från kranen och slänger i beredningsmedel med det vid vattenbyte. Våran varmvattenberedare kan mycket väl vara kopparklädd då den är från 1993. Har bergvärme från samma tid. IVT är märket.

Vi har Juwel Bioflow 3.0 som innefilter... Ja jag vill med ha ytterfilter men detta följde med akvariet därav fick det bli detta. Kanske blir ett ytterfilter i framtiden. Vet ej.

Ja vi läste att ytrörelsen var extremt viktig för syretillförseln till vattnet och vi har nu ändrat riktningen så att det bli bra med flöde på ytan.
Vattnet är inte disigt utan klart. Dock blir det lite disigt när vi slagit i bakterie/beredningsmedel.

Vattnet luktar precis som du säger. Typiskt akvarievatten.

Temperaturen ligger nu kring 25 - 27 beroende på när lampan är tänd. Vi ska prova köra utan den ena luckan för att se om det blir bättre med syretillförseln. Vi misstänker att det kan vara dåligt med syre i vattnet då vi haft riktningen fel på utblåset, luckorna stängda samt mycket lite flöde från syrestenen i vulkanen.

Jag har också gjort lite "rookie" misstag får jag lov att erkänna och det är att jag tvättat filterna vid vattenbyte dock i akvarievattnet och inte under kranen men jag har nu läst att så ska man inte göra så ändring ska ske. hehe

Edit**
Angående den svarta grusen så är det en ny grus enligt akvarieaffären. Jag vet inte namnet på tillverkaren men varför skulle en svart färg krångla mer än en annan färg. Är väl mest ifall fisken inte trivs med det bottenmaterialet men det är ju en annan sak. Knappast grusens fel. :P Vi kommer iallafall köra vidare på den svarta då vi tycker den är fin och ett akvarium är ju trots allt till 50% en möbel som ska se snygg och trevlig ut i huset. Puss puss
#22 - 21 november 2013 18:45
Har ni koll på koppar, tar ert vattenberedningsmedel kopparen om det finns i vattnet?
Syrestenen gör i princip inget bra, ventilerar ut CO2 och gör så det stänker på lysrören så de ger mindre ljus.
Två filter är bra för då kan man växla rengöringen utan att tappa filtreringen helt.

Tvätta i akvarievatten är inte fel så länge som det inte är i akvariet...

Ska lägga till, byter själv alltid med bara kallt vatten 25% och häller inte i något annat förutom PMDD.
#23 - 21 november 2013 18:48
Jens79 skrev:
Han skriver I sitt första inlägg att NO2 är 0,5.

Du skriver att gruset glittrar. Är det inte så att man försöker undvika stenar i karet som glittrar. Hur är det med grus?

Försöker bara hjälpa till...

/Jens

Skulle vilja säga att den är mer glansig. Som om det vore klarlack på stenen. Inte matt. Som en smulad granitbänkskiva i köket ungefär.
#24 - 21 november 2013 18:52
flygrc skrev:
Har ni koll på koppar, tar ert vattenberedningsmedel kopparen om det finns i vattnet?

Syrestenen gör i princip inget bra, ventilerar ut CO2 och gör så det stänker på lysrören så de ger mindre ljus.

Två filter är bra för då kan man växla rengöringen utan att tappa filtreringen helt.

Tvätta i akvarievatten är inte fel så länge som det inte är i akvariet...

Ska lägga till, byter själv alltid med bara kallt vatten 25% och häller inte i något annat förutom PMDD.

Vi har inga tester som kollar koppar i dagsläget. Jag har beställt ett stort vattentest paket idag. Vet ej om det tar koppar dock. Kanske får komplettera med ett sådant test.

Rekommenderar du att vi har mindre flöde på våran syresten då till vulkanen?

Jag kommer bara tvätta filterna i akvarievatten men kanske inte ska ske så ofta som jag gjort det. Dock inte i akvariet utan i en spann. ;)

Kanske vi med ska börja med kallt vatten och beredningsmedel. Då tar jag ju inget vatten från varmvattenberedaren. Ska prova det imorgon då det är dags för vattenbyte. Kommer ta ca 20% av vattnet imorgon.
#25 - 21 november 2013 20:41
Jag har likadant kar och har enbart juwels eget filter. Fungerar jättebra. Det medföljande kolet har jag aldrig använt. Det gröna är sen länge utbytt. Har två fina svampar längst ner + burken med de där makaronerna.. I övrigt bara de grova blå. Vadden använder jag dock fortfarande. Tycker att det är bra att det tar bort det grövsta. Byter den samtidigt med vattenbytet var vecka. Dock så delar jag på en vadd (den där vita översta) så att det blir tre tunnare. Då sätts de inte igen lika mycket som den där tjocka. Lite pilligt att dela men det går om man drar försiktigt.

Jag undrar också lite om gruset. Är ju flera som haft problem med just det svarta gruset, att det är giftigt.

Men undrar också om maten. Kan det kanske bli lite mycket där? De ser ju så hungriga ut...

Utblåset ska riktas snett uppåt så att det blir krusningar, som små vågor på ytan. Annars blir inte vattnet ordentligt syresatt. Tänk dig som att det blir vågor ute på sjön.
#26 - 21 november 2013 20:51
ToDi skrev:

Jag kommer bara tvätta filterna i akvarievatten men kanske inte ska ske så ofta som jag gjort det. Dock inte i akvariet utan i en spann. ;)

.

Filtren ska du inte behöva skölja ur alls i starten. Där ska alla de goda bakterierna bo och ha det mysigt. De som hjälper till att bryta ner och omvandla onyttiga saker till nyttiga. Var rädd om dom.
#27 - 21 november 2013 22:15
MonkanS skrev:
Jag har likadant kar och har enbart juwels eget filter. Fungerar jättebra. Det medföljande kolet har jag aldrig använt. Det gröna är sen länge utbytt. Har två fina svampar längst ner + burken med de där makaronerna.. I övrigt bara de grova blå. Vadden använder jag dock fortfarande. Tycker att det är bra att det tar bort det grövsta. Byter den samtidigt med vattenbytet var vecka. Dock så delar jag på en vadd (den där vita översta) så att det blir tre tunnare. Då sätts de inte igen lika mycket som den där tjocka. Lite pilligt att dela men det går om man drar försiktigt.

Jag undrar också lite om gruset. Är ju flera som haft problem med just det svarta gruset, att det är giftigt.

Men undrar också om maten. Kan det kanske bli lite mycket där? De ser ju så hungriga ut...

Utblåset ska riktas snett uppåt så att det blir krusningar, som små vågor på ytan. Annars blir inte vattnet ordentligt syresatt. Tänk dig som att det blir vågor ute på sjön.

Jag kör på allt som kom med paketet. Plus att vi köpte Cirax filter. De vita makaronerna. Typ BIO-filter. De vita padsen kostar ju ingenting. En årsförbrukning på ebay för tack ska du ha ungefär. Bara o handla. ;)

Jag tror inte det är gruset för fiskarna började ta skada veckor efter igångsättningen. Borde märkts direkt tycker jag.

Mycket möjligt att vi matat lite mycket. Den lokala affären ville att vi skulle slänga in en flinga och vanligt "krossat" foder varje dag. Men flingan blev aldrig uppäten så vi slutade med det efter 3 dagar. Nu ger vi endast den krossade varianten av foder. Blandat kött och vegetariskt. Pyttemängder 2gånger om dagen. Ska dock ha ett uppehåll nu på 1 - 2dagar.

Ja vi har nu ändrat riktning på utblåset så att det blir precis som du säger. Vi har tidigare haft det nedåt så vi kanske har syrebrist i akvariet. Det står nu med öppna luckor för att så mycket luft ska komma till som möjligt. En del av fiskarna har blivit piggare men inte alla.

MonkanS skrev:
Filtren ska du inte behöva skölja ur alls i starten. Där ska alla de goda bakterierna bo och ha det mysigt. De som hjälper till att bryta ner och omvandla onyttiga saker till nyttiga. Var rädd om dom.

Detta har jag läst på internet och tänkte jag skulle prova det. Är en månad för lång tid? Kommer endast byta det vita filtret varje vecka.

Jag har läst lite om Chilodonella, guppysarna beter sig ungefär så men de är inte missfärgade och endast ett par andas lite häftigare men svullna gälar. Dock inte extremt svullna. Tycker ni att man ska medicinera mot det? Kardinaltetrorna mår hur bra som helst. Likaså guppys pojkarna.

Jag är extremt tacksam för all hjälp, ge mig gärna mer då jag lär mig mycket här. =)
#28 - 21 november 2013 22:37
Uppdatering: Nu dog en av våra nya guppy. Denna kom också från samma affär som de övriga som har dött. En mycket pigg guppy hanne som vi aldrig misstänkte som dog.
Vi granskade denna fisk mycket noggrant och det visade sig att han hade vit avföring. Ingen hinna eller förändring i färg. Möjligtvis något lite lite vit undertill. Men jag kan inte avgöra om det var där tidigare eller inte.

Vad tror ni nu att det kan vara? =/
#29 - 22 november 2013 08:13
Läste om att en del säger att svart grus kan vara giftigt. Jag har svart grus i 6 akvarium och har inte upplevt att några fiskar dör utan anledning. Då är gruset från Hornbach och en mer glittrig variant från Arken zoo.
#30 - 22 november 2013 12:59
Finfiltret på toppen behöver bytas/tvättas var vecka oavsett nystartat eller gammalt kar för att hålla igång flödet i resten av filtret.
#31 - 23 november 2013 22:09
Nu har det skett lite saker här med akvariet samt lite nybörjare misstag.

Angående guppys som dör så har alla haft den så kallade "bomberangsjukan" Dvs att de haft krökt rygg. Samt att de verkar sjuka en del av dem. Dock har inga andra fiskar visat denna symptom.

Andra fiskar som dött har varit känsliga mot just de värden i vattnet som har påverkats hos oss.

Sedan till det mest pinsamma men faktiskt inte lätt att uppmärksamma då djuraffärerna är sjukt dåliga på att upplysa som dessa enkla saker. Bakteriefloran och beredningsmedlet man ska skicka i vattnet till akvariet hade skiktat enormt för oss. Dvs trots att vi skakat flaskan så hade det inte blandats.... det hittade jag vid senaste vattenbytet då jag fick två färger i mätglaset. Då skakades flaskan för kung och fosterland så länge jag orkade och vips så hade medlet en annan färg...........

Så tips till nybörjare. SKAKA FLASKAN utav bara F*N. hehe

Aja vi får se hur det går nu, återkommer med resultat om en vecka ungefär.
#32 - 24 november 2013 01:42
Har läst igenom hela tråden.

Jag sitter nu med ett helt nytt kar, med svart grus (både den glansiga finare) och en lite grövre typ. Jag har i två rötter och ett ytterfilter.
Frågan är nu - jag ska sätta in växter och fiskar nu i veckan, borde man vara orolig för att de ska gå och dö?

Låter ju lite långsökt. Eller?
#33 - 24 november 2013 05:19
När det gäller detta med svart grus så verkar det vara så att vissa typer av svart grus innehåller restprodukter, metaller och annat medan annat svart grus är helt ok för akvariebruk. En del av det som är giftigt för fiskar och räkor tar ett tag på sig att lösa ut i vattnet. Så därför kan det fungera bra i början och sedan successivt bli allt sämre. För min son så dog alla räkor efter ca 2 månader med perfekta värden i vattnet i övrigt. Vad jag förstår är det metaller som löser ut i vattnet efter ett tag och räkor är då känsligare än fisk för detta. Efter grusbyte till räksoil är det inget problem i sonens kar längre. Allt svart grus kastades.
Kan tillägga att jag själv har svart grus i räkakvariet. Och det fungerar bra där. Men skaffade det innan jag visste om det problem vissa haft med gruset. Idag skulle jag aldrig valt svart grus pga riskerna. Ser det mer som jag haft tur där.
#34 - 24 november 2013 08:50
ToDi skrev:
Nu har det skett lite saker här med akvariet samt lite nybörjare misstag.

Angående guppys som dör så har alla haft den så kallade "bomberangsjukan" Dvs att de haft krökt rygg. Samt att de verkar sjuka en del av dem. Dock har inga andra fiskar visat denna symptom.

Andra fiskar som dött har varit känsliga mot just de värden i vattnet som har påverkats hos oss.

Sedan till det mest pinsamma men faktiskt inte lätt att uppmärksamma då djuraffärerna är sjukt dåliga på att upplysa som dessa enkla saker. Bakteriefloran och beredningsmedlet man ska skicka i vattnet till akvariet hade skiktat enormt för oss. Dvs trots att vi skakat flaskan så hade det inte blandats.... det hittade jag vid senaste vattenbytet då jag fick två färger i mätglaset. Då skakades flaskan för kung och fosterland så länge jag orkade och vips så hade medlet en annan färg...........

Så tips till nybörjare. SKAKA FLASKAN utav bara F*N. hehe

Aja vi får se hur det går nu, återkommer med resultat om en vecka ungefär.

De flesta gör sina misstag i början. Som tröst kan man säga att.. Man lär sig rätt mycket på det...[:o]

Guppys ska visst vara lite knepiga pga den hårda avlingen av dessa. Det där med fina slöjor och speciella färgvarianter..
#35 - 24 november 2013 09:41
Randorah skrev:

edit

här är bild på gruset.

http://i193.photobucket.com/albums/z213/sirtodion/IMG_3939_zps48bb0868.jpg

Tjenare! Det var jag som skapade den andra tråden angående fiskar som dog direkt ([COLOR=#333333]Nystartat akvarium - fiskarna dog direkt)
[/COLOR]tycker att din grus ser ut att vara samma som den jag har. Jag fick rätt på mitt (efter många om och men) genom att tillsätta
Medimor som skulle ta bort alla bakterier och annat som inte hör hemma i vattnet.
#36 - 24 november 2013 10:24
Men... om man tar bort alla bakterier så blir det som en nystart. För att om man dödar ALLA bakterier så dör även de goda bakterier som ska vara i karet. Och nu var det väl inte frågan om att ta bort bakterier utan de giftiga ämnen som kan finnas i det där svarta gruset.
#37 - 24 november 2013 10:33
Tror också på att det är gruset som ställer till det. Låter som förgiftning. Syrebrist uppstår för övrigt i princip aldrig i akvarier även om filtret skulle stanna, utom möjligen ifall man har alldeles för mycket fisk (alt. större fiskar). Luftsten och för mycket ytrörelse gynnar definitivt inte växterna, syresätter inte vattnet nämnvärt men vädrar effektivt ut ev. CO2. Snarare kan man tänka sig att utvädring av CO2 minskar syrehalten i vattnet genom att växterna som kan tillföra syre via fotosyntes inte klarar detta pga. just brist på CO2.
Så kallad "syresten" och luftpump medför enbart nackdelar i ett normalt akvarium.
#38 - 24 november 2013 13:09
Sleaper skrev:
Tror också på att det är gruset som ställer till det. Låter som förgiftning. Syrebrist uppstår för övrigt i princip aldrig i akvarier även om filtret skulle stanna, utom möjligen ifall man har alldeles för mycket fisk (alt. större fiskar). Luftsten och för mycket ytrörelse gynnar definitivt inte växterna, syresätter inte vattnet nämnvärt men vädrar effektivt ut ev. CO2. Snarare kan man tänka sig att utvädring av CO2 minskar syrehalten i vattnet genom att växterna som kan tillföra syre via fotosyntes inte klarar detta pga. just brist på CO2.

Så kallad "syresten" och luftpump medför enbart nackdelar i ett normalt akvarium.

Då jag är nybörjare så vill jag inte brösta mig för mycket men det du säger verkar helt ologiskt. Att man vädrar ut CO2, ja det gör man säkert fast man behöver bra med syre till fiskarna iaf. Sedan producerar ju de CO2 och man kan tillsätta CO2 själv. Känns som det är bättre att hellre vädra ut en sju hellskotta CO2 än att riskera syrebrist.

Du får gärna förklara mer detaljerat hur du menar. Jag tror just nu mer på vad denna säger: http://freshaquarium.about.com/od/waterparameters/tp/Aquarium-Water-Movement.htm

Annons