Jag har likadant kar och har enbart juwels eget filter. Fungerar jättebra. Det medföljande kolet har jag aldrig använt. Det gröna är sen länge utbytt. Har två fina svampar längst ner + burken med de där makaronerna.. I övrigt bara de grova blå. Vadden använder jag dock fortfarande. Tycker att det är bra att det tar bort det grövsta. Byter den samtidigt med vattenbytet var vecka. Dock så delar jag på en vadd (den där vita översta) så att det blir tre tunnare. Då sätts de inte igen lika mycket som den där tjocka. Lite pilligt att dela men det går om man drar försiktigt.
Jag undrar också lite om gruset. Är ju flera som haft problem med just det svarta gruset, att det är giftigt.
Men undrar också om maten. Kan det kanske bli lite mycket där? De ser ju så hungriga ut...
Utblåset ska riktas snett uppåt så att det blir krusningar, som små vågor på ytan. Annars blir inte vattnet ordentligt syresatt. Tänk dig som att det blir vågor ute på sjön.
Jag kör på allt som kom med paketet. Plus att vi köpte Cirax filter. De vita makaronerna. Typ BIO-filter. De vita padsen kostar ju ingenting. En årsförbrukning på ebay för tack ska du ha ungefär. Bara o handla. ;)
Jag tror inte det är gruset för fiskarna började ta skada veckor efter igångsättningen. Borde märkts direkt tycker jag.
Mycket möjligt att vi matat lite mycket. Den lokala affären ville att vi skulle slänga in en flinga och vanligt "krossat" foder varje dag. Men flingan blev aldrig uppäten så vi slutade med det efter 3 dagar. Nu ger vi endast den krossade varianten av foder. Blandat kött och vegetariskt. Pyttemängder 2gånger om dagen. Ska dock ha ett uppehåll nu på 1 - 2dagar.
Ja vi har nu ändrat riktning på utblåset så att det blir precis som du säger. Vi har tidigare haft det nedåt så vi kanske har syrebrist i akvariet. Det står nu med öppna luckor för att så mycket luft ska komma till som möjligt. En del av fiskarna har blivit piggare men inte alla.
Filtren ska du inte behöva skölja ur alls i starten. Där ska alla de goda bakterierna bo och ha det mysigt. De som hjälper till att bryta ner och omvandla onyttiga saker till nyttiga. Var rädd om dom.
Detta har jag läst på internet och tänkte jag skulle prova det. Är en månad för lång tid? Kommer endast byta det vita filtret varje vecka.
Jag har läst lite om Chilodonella, guppysarna beter sig ungefär så men de är inte missfärgade och endast ett par andas lite häftigare men svullna gälar. Dock inte extremt svullna. Tycker ni att man ska medicinera mot det? Kardinaltetrorna mår hur bra som helst. Likaså guppys pojkarna.
Jag är extremt tacksam för all hjälp, ge mig gärna mer då jag lär mig mycket här. =)