fiskarna dör.

#1 - 4 maj 2009 17:02
hej, jag har ett akvarium där jag hade 3 metall pansarmal, 4 guppys, 4 kopparbarber, jag har haft det i snart 2 månader och för 2v dog en guppyhane, han var hängig och ganska mörk i färgen, men blev frisk, det hände 2ggr innan han dog :( nu har min andra guppyhanne börjat göra samma sak, först trodde vi att det var fenröta, men de andra fiskarna har inga symptom, den ena metallpansarmalen har också varit hängig, och nu har han dött, vet ngn vad det är? har även ca 50 guppy yngel i akvariet, vad tycker ni att jag ska göra? och vet någon vad det är för sjukdom, har behandlat med parasitdödande medel, men han blev bara sämre, alla yngel mår bra.
#2 - 4 maj 2009 19:31
Oj... 50 st.. Hur stort är karet?? Hur mycket vatten byter du och hur ofta??? Man kan ta med vattenprov till zooaffären och så kan de tala om ifall några värden inte är bra..
Om du har medicinerat så ska du försöka byta vatten nu. Ofta står det på bruksanvisningen hur man bäst gör efteråt. Byt hellre lite ofta än mycket och sällan..
Har du vågor på ytan i karet?? ;) Nitrit är väl det man gissar på..
#3 - 5 maj 2009 08:54
Katharina skrev:
Oj... 50 st.. Hur stort är karet?? Hur mycket vatten byter du och hur ofta??? Man kan ta med vattenprov till zooaffären och så kan de tala om ifall några värden inte är bra..

Om du har medicinerat så ska du försöka byta vatten nu. Ofta står det på bruksanvisningen hur man bäst gör efteråt. Byt hellre lite ofta än mycket och sällan..

Har du vågor på ytan i karet?? ;) Nitrit är väl det man gissar på..

vågor på ytan? från pumpen menade du? lite.

har varit på zoobutiken och de testade nitrit har jag för mig, och det var inget, kan nog vara inavel kanske, läste att det ofta är det när man köper guppymix, jag medicinerade i lördags. hur ska jag göra med att tömma karet på medicin? har inget filter, bara bottenfilter/grusfilter...
#4 - 6 maj 2009 20:40
daikai1 skrev:
vågor på ytan? från pumpen menade du? lite.

har varit på zoobutiken och de testade nitrit har jag för mig, och det var inget, kan nog vara inavel kanske, läste att det ofta är det när man köper guppymix, jag medicinerade i lördags. hur ska jag göra med att tömma karet på medicin? har inget filter, bara bottenfilter/grusfilter...

Oj, sorry.. Har inte varit här.. Konstigt att ingen annan svarade.. :confused:

Ja, försök att dra på bottenfiltret så vattenytan rör mer på sig.

Hur stort var karet?

Det finns ju möjligheten att det är nitrat också. Hur länge har karet varit igång då?

Hur mycket vatten byter du och hur ofta? ;)

Annons