Fiskarna dör!!!!!

#1 - 11 september 2008 15:12
Mina fiskar dör.... för tre dagar sedan så började mina neontetror dö 1 efter 1. Är nu uppe i 5 st. 1 svärdbärare & 1 guppy är oxå döda.

Startade akvariet i april å dom första fiskarna vi köpte var neontetror & svärdbärarna, men guppisen köpte vi för ca 1 månad sedan.

Har gjort rent akvariet med ca 1,5 veckas mellan rum & då ca 2/3 av vattnet. "Dammsuger" lite då & då men då försvinner inte så mycket vatten, som då måste bytas ut. Droppar sedan i -nitrivec-bio cultures-för filter & akavrie.

Vad kan det vara för fel? :confused:
#2 - 11 september 2008 15:17
Kattis75 skrev:
Mina fiskar dör.... för tre dagar sedan så började mina neontetror dö 1 efter 1. Är nu uppe i 5 st. 1 svärdbärare & 1 guppy är oxå döda.

Startade akvariet i april å dom första fiskarna vi köpte var neontetror & svärdbärarna, men guppisen köpte vi för ca 1 månad sedan.

Har gjort rent akvariet med ca 1,5 veckas mellan rum & då ca 2/3 av vattnet. "Dammsuger" lite då & då men då försvinner inte så mycket vatten, som då måste bytas ut. Droppar sedan i -nitrivec-bio cultures-för filter & akavrie.

Vad kan det vara för fel? :confused:

Har du kollat alla värden i vattnet?
Har du nå form av dropptest? (har du inte det, så är det värt att införskaffa. Teststickor inget att rekomendera då det inte blir samma bra resultat som dropptest) eller så tar du med dig ett vattenprov till din affär, dom brukar ta vattenprover.

Hur ofta matar du?
vad matar du med?

Jag är ingen expert så någon annan kommer säkert in och ger dig bättre svar än mig :) Men jag kan ju börja att ställa dom frågorna :)
#3 - 11 september 2008 15:25
Katti75: Hej
samma sak har hänt med våra neontetror, men vi märkte felet. Bleknar dom till i den röda färgen (neontetrorna) det gorde våra och dom dog två efter två, bara 3st överlevde och vi fick skaffa nya. Jag vet själv inte vad det är för sjukdom men jag kan försöka hjälpa dig om det är samma som hänt oss, vet du om dom bleknade??
#4 - 11 september 2008 15:27
Visste inte att det fanns nått som hette dropptest ens eller att man kan kolla vattnet.....

Matar dom ca 3-5 gånger/dag men inte så mycket varje gång, utan dom får äta upp allt. Dumt att maten lägger sig på botten + det blir så skitigt.

Maten heter -Sera- Vipan Helfoder
#5 - 11 september 2008 15:30
Katti75: Hej

samma sak har hänt med våra neontetror, men vi märkte felet. Bleknar dom till i den röda färgen (neontetrorna) det gorde våra och dom dog två efter två, bara 3st överlevde och vi fick skaffa nya. Jag vet själv inte vad det är för sjukdom men jag kan försöka hjälpa dig om det är samma som hänt oss, vet du om dom bleknade??

Ja dom bleknar i färgen.....
#6 - 11 september 2008 15:48
[:(!]:(
Kattis75 skrev:
Ja dom bleknar i färgen.....

Ojjdå!!! :confused::mad: Detta ska jag fixa snart, så jag måste logga ut.. nej! jag startar ett nytt internet och söker på "Neontetran bleknar" så kanske jag hittar något bra, jag kommer snart!!
#7 - 11 september 2008 15:51
[:(!]:(

Ojjdå!!! :confused::mad: Detta ska jag fixa snart, så jag måste logga ut.. nej! jag startar ett nytt internet och söker på "Neontetran bleknar" så kanske jag hittar något bra, jag kommer snart!!

Detta hittade och jag har kopierat texten, har bara läst lite, men jag ska läsa mer sen, så.. då är nog sjukdomen "Neonsjukan"
Här är det jag kopierade (allt):
Neonsjukan

Från Wikipedia

Hoppa till: [COLOR=#0000ff]navigering[/COLOR], [COLOR=#0000ff]sök[/COLOR]
Neonsjuka eller Pleistophorasjukan
Pleistophora är en sporbildande bakterie som orsakar en muskelsjukdom. Pleistophora drabbar flera arter av "lysande tetror" alltså [COLOR=#0000ff]neontetra[/COLOR], [COLOR=#0000ff]kardinaltetra[/COLOR], [COLOR=#0000ff]blå neontetra[/COLOR], glödbandstetra och liknande arter. Den kan kan även drabba andra fiskar, såväl [COLOR=#0000ff]tetror[/COLOR] som andra [COLOR=#0000ff]akvariefiskar[/COLOR] och även vilt levande fiskar.

Symptom [SIZE=1][[/SIZE][SIZE=1][COLOR=#0000ff]redigera[/COLOR][/SIZE][SIZE=1]][/SIZE]

Drabbar speciellt [COLOR=#0000ff]neon-[/COLOR],[COLOR=#0000ff]kardinaltetror[/COLOR] samt linande arter. Sjukdomen är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort. Sedan fisken bleknat i färgprakten börjar den få svårt att simma. Drabbade fiskar kan också anta en avvikande kroppsställning. Drabbade fiskar dör ganska snabbt, oftast inom ett till tre dygn.

Behandling [SIZE=1][[/SIZE][SIZE=1][COLOR=#0000ff]redigera[/COLOR][/SIZE][SIZE=1]][/SIZE]

Svår eller omöjlig att bota, evakuera genast sjuka exemplar, neonsjukan är mycket smittsam, om du har tur har sjukdomen inte spridit sig till övriga individer. Medicinering med [COLOR=#0000ff]Nifurpirinol[/COLOR] har ibland gett positivt resultat. Men ofta dör drabbade fiskar. Var mycket uppmärksam på kvarvarande fiskar i akvariet under några veckor framåt, då nya sjukdomsutbrott kan komma.

Extern länk [SIZE=1][[/SIZE][SIZE=1][COLOR=#0000ff]redigera[/COLOR][/SIZE][SIZE=1]][/SIZE]

[COLOR=#0000ff]http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123[/COLOR] Olika akvariefisksjukdomar hos Zoopet.
Denna artikel om en [COLOR=#0000ff]akvariefisk[/COLOR] är bara [COLOR=#0000ff]påbörjad[/COLOR]. Hjälp till genom att [COLOR=#0000ff]fylla i mer[/COLOR]!
Den här artikeln är hämtad från [COLOR=#810081]http://sv.wikipedia.org/wiki/Neonsjukan[/COLOR]
Bilagor:
#8 - 11 september 2008 16:00
Tack för hjälpen.

Det står att man ska ta bort dom döda så fort som möjligt, så att min rödstjärt nästan har ätit upp en kanske inte är så bra....
#9 - 11 september 2008 16:03
Kattis75 skrev:
Tack för hjälpen.

Det står att man ska ta bort dom döda så fort som möjligt, så att min rödstjärt nästan har ätit upp en kanske inte är så bra....

Nej då kanske det inte är så bra... ja, det är sant! Man ska ta bort, men eftersom vi inte visste det då gjorde vi det inte. Men allt har gått bra hitils, ingen orsak! Jag gjorde det ju bara för dej och mej. :P Lägg till mig som kompis så jag kan besöka dig oftare! :P
#10 - 11 september 2008 17:17
Om du matar 3-5 gånger om dagen så blir vattnet väldigt lätt förorenat och dåligt, även om det ser ut som de äter upp allt så hamnar nog väldigt mycket på botten gissar jag.Dra ner på matningen till 1-2 ggr/dag det räcker.
#11 - 11 september 2008 18:10
gizmogirl skrev:
Om du matar 3-5 gånger om dagen så blir vattnet väldigt lätt förorenat och dåligt, även om det ser ut som de äter upp allt så hamnar nog väldigt mycket på botten gissar jag.Dra ner på matningen till 1-2 ggr/dag det räcker.

Ok tack!

Det är bara lite konstigt att dom på zoo affären som jag köpte fiskarna av sa att man hellre skulle mata så många gånger & lite mat/ matning. Än få gånger & mera mat/gång.
#12 - 11 september 2008 18:43
Djuraffärer ljuger mycket, du kan ju tänka dig vad mycket dom tjänar på om alla matar hela tiden så mer mat går åt?

Och att andra fiskar än tetrorna skulle drabbas av neonsjukan och dö, anser jag väldigt konstigt. :O
#13 - 11 september 2008 18:46
Det är väl absolut inget fel att mata en 5-7 ggr per dag? Bara man matar i mängd lika mycket som om man skulle mata 1-2 gånger. Vad är då skillnaden? Det borde ju vara så att mindre mat ramlar ner och blir dålig, eller?
#14 - 11 september 2008 20:34
Jag har ju också drabbats av att mina kardinaltetror och svarta neoner har dött i stort antal. Kardinaltetrorna tappade ingen färg och visade inga direkta symptom heller men de dog en efter en. Av mina ursprungliga 20 så klarade sig en!

De svarta neonerna däremot tappade färg och blev vad jag skulle kalla "vitfläckiga". De var också märkbart påverkade när detta hände. Av mina ursprungliga 10 klarade sig två!

Även två endlersguppy och två apistogramma strök med i denna veva.

Vet fortfarande inte riktigt vad som orsakade fiskdöden.

Nu har det gått en och en halv vecka utan att någon ytterligare har dött, så jag hyser förhoppning för framtiden.
#15 - 11 september 2008 21:27
Kattis75 skrev:
Visste inte att det fanns nått som hette dropptest ens eller att man kan kolla vattnet.....

Matar dom ca 3-5 gånger/dag men inte så mycket varje gång, utan dom får äta upp allt. Dumt att maten lägger sig på botten + det blir så skitigt.

Maten heter -Sera- Vipan Helfoder

Detär bra att du kan införskaffa dig ett test, eller ta med vattenprov till affären :) Som domskriver dra ner på matningen. Jag matar mina fiskar 1 gång om dan, och varrierad kost. Ibland frysfoder, för färg . Och sedan har jag en liten burkflingfoder. Tänk att fodret är en färskvara, och köpa små burkar istället för en stor.

Testa att göra ett vattenbyte. låt bli att mata på kanske 1 dag eller två dagar, och se hur det blir :)
#16 - 11 september 2008 21:29
TinaM skrev:
Jag har ju också drabbats av att mina kardinaltetror och svarta neoner har dött i stort antal. Kardinaltetrorna tappade ingen färg och visade inga direkta symptom heller men de dog en efter en. Av mina ursprungliga 20 så klarade sig en!

De svarta neonerna däremot tappade färg och blev vad jag skulle kalla "vitfläckiga". De var också märkbart påverkade när detta hände. Av mina ursprungliga 10 klarade sig två!

Även två endlersguppy och två apistogramma strök med i denna veva.

Vet fortfarande inte riktigt vad som orsakade fiskdöden.

Nu har det gått en och en halv vecka utan att någon ytterligare har dött, så jag hyser förhoppning för framtiden.

Om dom fått vita prickar, så kan det vara vita pricksjukan
#17 - 11 september 2008 22:04
streezz88 skrev:
Om dom fått vita prickar, så kan det vara vita pricksjukan

Nej, det var inga vita prickar. De svarta neonerna tappade pigmentet vid musklerna (om man nu kan beskriva det så när det gäller fiskar). De visade enligt mig alla symptom på neonsjukan, medans kardinaltetrorna inte hade några yttre symptom alls. De bara dog.
#18 - 12 september 2008 06:04
TinaM skrev:
Nej, det var inga vita prickar. De svarta neonerna tappade pigmentet vid musklerna (om man nu kan beskriva det så när det gäller fiskar). De visade enligt mig alla symptom på neonsjukan, medans kardinaltetrorna inte hade några yttre symptom alls. De bara dog.

jaha okay :) tyckte det stod att dom fått små vita prickar :) var därför jag skrev det. Ja men då kan det ha varit neonsjukan
#19 - 12 september 2008 07:57
streezz88 skrev:
Detär bra att du kan införskaffa dig ett test, eller ta med vattenprov till affären :) Som domskriver dra ner på matningen. Jag matar mina fiskar 1 gång om dan, och varrierad kost. Ibland frysfoder, för färg . Och sedan har jag en liten burkflingfoder. Tänk att fodret är en färskvara, och köpa små burkar istället för en stor.

Testa att göra ett vattenbyte. låt bli att mata på kanske 1 dag eller två dagar, och se hur det blir :)

Har bara köpt små burkar för att maten blir gammal. Men att kanske ha olika foder har jag ej tänkt på.

Verkar så taskigt[:o] att bara mata en gång per dag då dom är sååå hungriga. Speciellt black Molly.;)
#20 - 12 september 2008 08:00
JojjeN skrev:
Djuraffärer ljuger mycket, du kan ju tänka dig vad mycket dom tjänar på om alla matar hela tiden så mer mat går åt?

Och att andra fiskar än tetrorna skulle drabbas av neonsjukan och dö, anser jag väldigt konstigt. :O

Jovisst det klart att affären kanske säger så för att vi ska köpa mera mat & flera fiskar (när dom dör av över matning), men det finns ju fler djuraffärer än deras.:D + att det är ju taskigt att säga nått som är fel så fiskarna dör i onödan, (djurplågeri nästan ju).[:(!]
Bilagor:
#21 - 12 september 2008 10:46
Kattis75 skrev:
Har bara köpt små burkar för att maten blir gammal. Men att kanske ha olika foder har jag ej tänkt på.

Verkar så taskigt[:o] att bara mata en gång per dag då dom är sååå hungriga. Speciellt black Molly.;)

Kan säga dig att fiskarna klarar sig 1 vecka utan mat, ifall det skulle vara så.
Men mata en gång per dag, så ska du se att det nog blir bättre.
Har du tagit med dig ett vattenprov till affären? :)

Annons