Fiskarna dör

#1 - 10 juli 2009 08:40
Hej

Våra fiskar har börjat dött. För någon vecka sen så dog en molly, tänkte inte så mycket mer på det då. Men för tre dagar sen såg jag att en annan molly var full av vitt ludd och simmade konstigt, den tog jag bort därifrån för hon mådde inte alls bra. Och imorse när vi vaknade var en tredje molly död, hon verkade det inte alls vara något fel på igår kväll, hon var precis som vanligt.

Funderar om det skulle kunna vara vita pricksjukan? Den första mollyn var vit så varken såg eller tänkte så mycket på om hon hade vita prickar. Den andra mollyn var ju full av vitt ludd och läste att det skulle kunna vara vita pricksjukan. Hon som dog imorse var svart och vit så var inte lätt att se om det var fler vita prickar. Men nästan all hennes svarta färg var borta imorse.

Om det är vita pricksjukan, smittar den mellan dom olika sorterna? Har två molly kvar nu och platy och zebrafiskar. Platy och zebrafiskarna verkar må bra och ser inga vita prickar på dom men tror jag kan se vita prickar på mollysarna.
#2 - 10 juli 2009 10:40
Hur har du det med vattenvärdena? Hur stort akvarie? Hur mkt fisk?
#3 - 10 juli 2009 11:26
"Ludd" tycker jag låter som svamp?

/Alex
#4 - 10 juli 2009 11:55
alexndr skrev:
"Ludd" tycker jag låter som svamp?

/Alex
Säkert så.
#5 - 10 juli 2009 12:06
Vattenvärde har i inte testat så det vet jag tyvär inte.

Det är 63 liters akvarium, med fyra zebrafiskar, fyra platy nu bara två molly kvar, en mal, tre räkor och en snäcka.

Smittar svamp till dom andra fiskarna?
Men den som dag imorse hade inget ludd på sig.
#6 - 10 juli 2009 12:12
Nja, så tillvida att det sannolikt beror på att det är för mkt avfall i akvariet. Du inte mätt nitrit? Köp dropptest. Hur ofta byt vatten? Om du inte byt vatten på sistone byt 50% omedelbart. Vad har du för filter/pump?
#7 - 10 juli 2009 12:53
vi byter 30% av vattnet en gång i veckan och gjorde det senast i söndags och dan efter det dog den ena fisken som hade en massa ludd.

Nä har inte mätt någon nitrit får kanske köpa det och testa.

Vet inte riktigt vad det är för filter/pump är från märket Aquael i alla fall.

Om det är svamp, hur får man bort det?
#8 - 10 juli 2009 13:07
pjodrov skrev:
vi byter 30% av vattnet en gång i veckan och gjorde det senast i söndags och dan efter det dog den ena fisken som hade en massa ludd.

Fortsätt med 20-30 % byte med 7-14 dagars mellanrum. Eventuellt skulle du göra ett ordentligt byte (50%) om sjukdomssymptomen fortsätter. Är ett paket du köpt så filtret var med? "Svampen" undviker du på sikt genom att vattnet är friskt, men har fiskarna sjukdomssymtom finns det medicin mot det. Tillsätt ev salt, det löser inget problem, men fiskarna mår bättre om de är sjuka, några mg/ml. Höj tillfälligt temp, i dag har du 25 grader, kör någon dag på 28gr.
#9 - 10 juli 2009 13:21
Ja det är ett paket vi köpte så allt var med där.

Okej får testa med lite salt och höja då, för mollysarna verkar lite slö och stressade.

Men om det skulle vara vita pricken. syns prickarna väl då?
Jag vet inte om jag inbillar mig prickar eller om det faktiskt kanske är så att dom har vita prickar.
#10 - 10 juli 2009 13:24
Har de vita prick så syns det tydligt, är det svamp så syns även detta då det blir som bomullstussar. Ofta går ett lindrigare svampanfrepp att bota med salt, 1 dl/100 liter vatten men är angreppet stort är det medicin som gäller:).
Bilagor:
#11 - 10 juli 2009 13:25
pjodrov skrev:

Gör ett delvattenbyte och tillsätt ½dl upplöst salt, det kan göra underverk ibland, motverkar också svamp;) Veckan därpå byter du vatten som vanligt, utan salt! Sen tycker jag du ska investera i ett ytterligare filter för att säkerställa den biologiska reningen! Ditt kar är kanske nystrat och då bör du mata väääldigt sparsamt första veckorna!
#12 - 10 juli 2009 13:36
åheim skrev:
Sen tycker jag du ska investera i ett ytterligare filter för att säkerställa den biologiska reningen!
Ofta är det som kommer med i paketen lite underdimensionerat, men beror ju också på hur mkt fisk du har i. Sedan hur mkt växter, de hjälper ju till med att hålla vattnet ok.
#13 - 10 juli 2009 13:39
ansjo skrev:
Har de vita prick så syns det tydligt, är det svamp så syns även detta då det blir som bomullstussar. Ofta går ett lindrigare svampanfrepp att bota med salt, 1 dl/100 liter vatten men är angreppet stort är det medicin som gäller:).

Den ena fisken som dog för någon dag sen hade ju massa "ludd" på sig. men den som dog imorse och för någon vecka sen hade inte det?!

Får kanske testa med salt och samtidigt hålla utkik efter vita prickar.
#14 - 10 juli 2009 13:42
åheim skrev:
Gör ett delvattenbyte och tillsätt ½dl upplöst salt, det kan göra underverk ibland, motverkar också svamp;) Veckan därpå byter du vatten som vanligt, utan salt! Sen tycker jag du ska investera i ett ytterligare filter för att säkerställa den biologiska reningen! Ditt kar är kanske nystrat och då bör du mata väääldigt sparsamt första veckorna!

Salt verkar vara ett bra alternativ, får köra på det.

Akvariet har varit igång i fyra månader och vi har inte haft några problem alls förräns nu.Har blivit lite mera alger på sistone. massa görna prickar på inredning i akvariet.
#15 - 10 juli 2009 14:17
Kan fiskarna ha dött av att det kom in för lite luft?
Ser att det är något skräp i luftröret som kanske gör att det blir täppt och inte kommer in tillräckligt med luft?

Fast den med "ludd" kanske inte dog av det.
#16 - 10 juli 2009 14:23
pjodrov skrev:
Kan fiskarna ha dött av att det kom in för lite luft?

Ser att det är något skräp i luftröret som kanske gör att det blir täppt och inte kommer in tillräckligt med luft?

Fast den med "ludd" kanske inte dog av det.

Du menar syre, där gäller det att ytan rör på sig, då får du syresättning i vattnet. Utspruten från filtret får riktas så att det rör/krusar ytan - det ger bästa syresättningen av vattnet.
#17 - 10 juli 2009 14:27
Nilsrolf skrev:
Du menar syre, där gäller det att ytan rör på sig, då får du syresättning i vattnet. Utspruten från filtret får riktas så att det rör/krusar ytan - det ger bästa syresättningen av vattnet.

Ska det komma så mycket syre att det blir massa luftbubblor? Eller är det för mycket?
#18 - 10 juli 2009 14:30
pjodrov skrev:
Ska det komma så mycket syre att det blir massa luftbubblor? Eller är det för mycket?

Bubblor ingen betydelse, bara ytan rör sig/krusar så syresätts vattnet.
#19 - 10 juli 2009 14:32
Nilsrolf skrev:
Bubblor ingen betydelse, bara ytan rör sig/krusar så syresätts vattnet.

Okej tack. nu har jag ändrat det så att det är lite bättre rörelse på ytan mot förrut så får jag rensa röret när jag städar nästa gång.

Men kan dom dö av att det är för lite syre i vattnet?
#20 - 10 juli 2009 15:03
Jepp.

Annons