fiskarna blir sämre trots medicin. Hjälp, snälla.

#1 - 9 november 2005 12:39
Jag började med "Exit" igår, för lite över ett dygn sedan, mot vita prickar som några av fiskarna fått.
Först idag tyckte jag att det verkade hjälpa, men nu har alla mina fiskar en efter en blivit sämre och fått prickar. Några av dem har nu börjat kliar sig mot botten och ser ut att lida fruktansvärt.
De äter alla mat och är pigga på det, men dessa prickar försvinner inte och tänk om de kliar sönder sig mot något.
Någon som har något förslag? Är detta "Exit" en bra medicin? Stod att den skulle bota vita prick och någon slags velvet-sjuka. Enligt beskrivningen verkar det vara typisk vita prick. Det står att fiskarna ska bli bättre på 1-2dygn, men kan de då bli sämre först?

Kan någon hjälpa mig? Vill inte att alla mina fiskar ska dö. Har ju just köpt många av dem.:(
Jag tar gladeligen emot alla råd. Snälla någon, hjälp mig.
#2 - 9 november 2005 16:18
Vilka fiskar blir dåliga? Jag behandlar också mot vitaprick och malarna mår dåligt av den behandlingen... Tre mollys har också dött under behandlingen, kan inte riktigt förklara varför men de har också haft det beteendet du beskriver. Om du inte har pansarmalar i ditt kar kan du ha i jodfritt salt. Glöm inte att göra delvattenbyte efter behandlingen. Lycka till!
#3 - 9 november 2005 16:26
Bästa behandilgen enligt mig är att höja temp till 31C . Min uppy hona blev sjuk redan efter 2dagar var hon prick fri och åt å letade efter mat . Men håll koll på hur fiskarna beter sig jag har mitt filters utblås nån milimeter under vatten ytan så att det blir mer syre i vattnet. Det behövs om du höjer temp. Det bli mindre syre i vattnet.
Lycka till ! :)
#4 - 9 november 2005 17:09
Tack för era svar. Tyvärr så har jag en pansarmal i akvariumet (än så länge i alla fall).
Fiskarna som beter sig så är några Guppys, en botia och en barb. Än så länge har inte svärdbärarna börjat klia sig, men de ser inte så `glada` ut de heller.

Jag har höjt min temperatur till 30 grader i morse, men ingen resultatförändring än. Mitt utblås från filtret är så att maximalt med syre ska åstakommas i vattnet.
Bytte vatten och gjorde rent filtret kort tid innan jag köpte nya fiskar. De `gamla` fiskarna verkade trivas i det nya vattnet (bytte mellan 1/3 och 1/2) och därefter köpte jag alltså nya fiskar.
Har förstått det som så att jag ska byta ut delar av vattnet efter behandlingen också.

Tänk va, och jag som längtade efter yngel, inte sjukdom. Jag har aldrig haft någotdera. Nu blir jag ialla fall en erfarenhet rikare.

Fler ideer?? Någon?
#5 - 9 november 2005 17:41
syre tabletter kan vara bra att lägga i, mina fiskar blev piggare efter det! :D
#6 - 9 november 2005 19:21
Ja, vilken bra ide! Ska prova det. Åker till zooaffären imorgon och köper det. För det finns väl där?
#7 - 9 november 2005 19:31
kan det vara så att du har rengjort filter o karet samtidigt,det är ingen bra ide

mvh janne
#8 - 10 november 2005 08:19
Ja, det är precis så. Mitt akvarium är ganska litet så jag får byta delar av vattnet oftare än min tex min syster som har större kar. Såg också att filtret behövdes rengöras, så jag tänkte att jag gör bägge delarna på en gång.
Bytte 1/2 av vattnet och rengjorde filtret.
Kan det vara orsaken. I så fall, kan jag göra något åt det så här i efterhand?
Kollade värdena på vattnet imorse igen, de är fortfarande bra.
Vattnet är varmt och fiskarna ser ut att må bra, bara det att de har massor med vita prickar på fenorna bak och en del även på ryggfenorna/ övre delen av kroppen. Har jag misstagit mig? Är det inte vita prick? Verkar stämma så bra med bilden i akvarieboken och på beskrivningen som följde med medicinen.
Får väl vänta och se vad som händer idag.
Än så länge har ingen dött i alla fall, det är ju en liten tröst.
#9 - 10 november 2005 09:42
Är det så du ser att det är tydliga små prickar är det vita prick. Har du en akvariebok att jämnföra med på plats så tror jag inte att du kan ha misslyckats med din diagnos.... :p
#10 - 10 november 2005 10:59
[QUOTE=Gummiankan]Är det så du ser att det är tydliga små prickar är det vita prick. Har du en akvariebok att jämnföra med på plats så tror jag inte att du kan ha misslyckats med din diagnos.... :p[/QUOTE]

Var nyss inne på zooaffären igen för att köpa syretabletter. Fanns inga, men blev rekomenderad att köpa en nya pump med syresten till.
Sedan ringde de en leverantör till dem som berättade att om jag har över 28 grader i vattnet (har ju 30) så kan det inte vara vita prick eftersom detta inte klarar av temperaturer på över 28 grader.
Vad har jag då?
Blev rekomenderad att stänga av filtret, dvs min pump och köpa en ny luftpump, samt en ny medicin esa2000 (något sådant hette det).
Nu tycker jag att det som enbart skulle vara en liten rolig investering att köpa istället för lördagsgodis (fiskarna) börjar bli dyrare än jag tänk mig.

Jag har nu köpt medicin, ny doppvärmare, ny och bättre termometer för akvariumet. Ska jag nu behöva köpa en luftpump, syresten och ny medicin igen, bara för att jag ville ha några Guppys? :(
Åh, vad jag ångrar att jag köpte dem och gjorde rent mitt akvarium så noga för att få det rent inför de nya fiskarna. Skulle bara haft de jag hade från början och låtit allt vara som det varit i flera år. Satsat på fler barber och botior istället.
Nåja, nu är det som det är. Får ta tjuren vid hornen. Kämpa på helt enkelt.

Men om det inte är vita prick som leverantören säger, vad kan det då vara?
#11 - 10 november 2005 11:39
Har du kollat nitritnivåerna? Nitritförgiftade fiskar kliar sig ofta, och jag gissar att det är svårt för dem att tillfriskna om du har nitrit i akvariet, även om du har rätt medicin och bra temperatur.
#12 - 10 november 2005 12:32
men menar de att du skall ha noll cirkulation i karet då? Verkar görknasigt! Hade du 30 grader innan du fick prickarna eller höjde du i efterhand? Har du en fungerande termometer?
#13 - 10 november 2005 13:25
Nitritnivåerna visar enligt test att de ska vara OK. Men jag får kanske köpa ett nytt test.
Ja, uppenbarligen menar de det, noll cirkualtion. Eftersom jag bara ska ha en luftpump.
Jag höjde till 30 grader efter det att de började insjukna. Det var därför jag fick köpa en ny doppvärmare. Har ju aldrig haft problem förut. Konstant temperatur på 25-26 grader annars.
jag har haft en termometer i vattnet, en sån där `gammaldags`, men i och med detta tänkte jag att jag köper en ny och sätter på akvariumet också, ifall att. Båda visade 26 när jag satte på doppvärmaren och båda visar 30 nu.

Ärligt talat. Jag fattar ingenting. Min botia är nu helt prickig. Små små tydliga prickar som nästan lyser lite här och där. Mest på fenorna. Mina svärdbärare verkar bättre i alla fall -men inte botian. En ensam tetra och en ål har klarat sig helt. Min mal är också angripen.
Ingen fisk är slö längre. Alla äter och är pigga, men prickarna försvinner inte. Inte klådan heller tydligen. Botian är värst på att klia sig, har bara sett en guppy försöka klia sig lite imorse.
#14 - 10 november 2005 13:41
Det tar en tid innan prckarna försvinner men håll temp på 30-31 så blir det bättre om 2-3dagar. Min guppy hona är helt prick fri nu:) Efter 3 dagar med en temp på 30-31.
#15 - 10 november 2005 13:55
Det är troligen vita prick du har ändå, prickarna försvinner tyvärr inte över natt även om man höjer temperaturen.

Jag tror att det är en riktigt dum idé att stänga av filtret. Jag är inte expert men det borde ju inte kunna funka med ett akvarium utan cirkulation till något annat än labyrintfiskar. Filtermassan bakterieflora borde väl dö efter ett tag utan syretillförsel. Det vore ju som att be om nitrit...

Men åter igen jag är ingen expert, men det låter knasigt! :D
#16 - 10 november 2005 14:03
De du skriver stämmer . Bateriefloran dör ut , och det är det dummaste att göra.Det är bra att öka cirkulationen när det blir varmare i vattnet.
#17 - 10 november 2005 14:13
Ja, då tror jag att jag strunta i att stänga av pumpen. Jag väntar och ser hur det ser ut imorgon istället. Idag var det sista dagen med medicin.
Innebär det att jag ska byta 1/2 av vattnet imorgon då? Hur länge bör jag vänta innan jag upprepar behandlingen ifall jag har oturen att det inte ger sig?
Oj vad mycket frågor jag har. Gissar att det blir så när man aldrig råkat ut för något tidigare.
Är rätt ny på forumet, men måste erkänna att det känns skönt att kunna fråga fler än bara zooägaren.
#18 - 10 november 2005 16:30
Nej du kan låta medecin resterna att vara kvar. Höj temp det är det enda du behöver göra och det är det billigaste.Jag medeicinerade i en vecka utan resultat nästan höjde temp alla prickar var borta efter 3dag.:) Lycka till !
#19 - 11 november 2005 08:33
Ja. Då låter jag bli att byta vattnet.

Idag ser det mer lovande ut. Min mal och mina svärdbärare har inga prickar alls. Men sedan kan jag tillägga att de hade ju inte så där jätte mycket heller. Men skönt i alla fall att de nu är prickfria.
Lika så är en guppyhane och en guppyhona nästan prickfria. De andra guppysarna har tyvär en del kvar. Botian, som var värst drabbad har fortfarande mycket kvar. Det är svårt att de om han och några av guppysarna verkligen har blivit bättre eller ej.
Men ingen i akvariet har blivit sämre, och som sagt nära hälften visar tecken på minskning av prickar varav några är helt prickfria.

Jag väntar till ikväll och ser om det hänt något mer då. Just nu ser det lovande ut ialla fall.
#20 - 11 november 2005 15:24
Det är bra de. Botian kanske inte går och läka eftersom dom är så känsliga mot den sjukdomen.:)
#21 - 11 november 2005 17:57
Har nyligen tittat till de `små`. Och min barb är numer helt prickfri.
Kan nästan säga att botian har en rätt bra minskning av prickarna. Han (om det nu är en han) kliar sig inte längre mot bottnen.
Det jag har funderat på är en svärdbärarhona. Hon är så agresiv mot de andra fiskarna i akvariet. Hel knäpp, jagar till och med större och tuffare fiskar än henne själv. Min stakars fina svärdbärarhane är helt ifrån sig verkar det som. Han måste hela tiden simma ur vägen för henne, annars får han tjuvnyp. Kan hon stressa de andra fiskarna så att de blir sjuka? Kanske det vore smart att göra sig av med henne eller skaffa ytterligare svärdbärarhonor till att konkurera med henne.

läste på medicinpaketet att om man har ihärdig vita prick som är lite svårare att få bort, kunde man behandla ytterligare 1-2dagar. Jag ska försöka med det. Det borde ju göra susen.
Hoppas verkligen att botian blir bra. Det är nog den och min ål som jag har haft längst nu och gillar absolut bäst eftersom de är lite roliga och speciella.
När jag lägger av sedan med guppys och svärdbärare och sådant, ska jag nog återgå till botior. De är bra härliga.
#22 - 11 november 2005 21:11
Mm så länge du håller temp på 30-31 så kan du hälsa hej då till vitaprick :D Svärdbärare är agresiva fiskar tkr jag . Jag hade nån svärdbärar mix och dom var mkt trevligare att ha och mkt finare. Att göra av sig med honan låter smart. Skaffa någon mindre hona. Sen så kan hon stressa fiskarna så att dom får sjukdomar. Det gjorde min ballong molly hane så min hona fick vitaprick. :)
#23 - 12 november 2005 20:34
Ja, då borde jag nog göra mig av med honan och satsa på någon mindre hona/honor istället.

Idag ser fiskarna mkt bättre ut. Botian är faktiskt prickfri och likaså de flesta fiskarna. Det är bara två guppyhonor och en guppyhane som har lite prickar kvar. Kanske de också klarar sig.
Hur länge bör jag sedan vänta innan jag skaffar nya svärdbärarhonor. Kan tänka mig att akvariet behöver lugna ner sig lite innan ny fisk introduceras.
#24 - 12 november 2005 21:18
Eller byt den dominanta honan/hanen.... Jag har haft problem med en sjukligt aggressiv mollyhona, fram till idag! :D Jag hittade en hane som var dubbelt så stor så nu har fröken snäsvis inte haft något att säga till om längre. De andra tidigare mobbade mollysarna får nu mycket mer utrymme. Allt för att jag hittat en riktig karl åt dem! :p
#25 - 12 november 2005 21:19
Mm vänta tills alla prickar är borta och mät nitriten. Sen så är det fritt fram att lägga i en eller nåra fiskar i akvariumet.:) Svärdbärare kan byta kön . Så hja gjorde mig av med dom fiskarna . Hade en hane och en ''hona'' hon födde ett par gånger sen nästa dag så ser jag att min svärdbärar hane är död honan hade dödat honom och sen så såg jag att hon hade fått gonopidum och ett svärd hade börjat växa det var en sent utvecklad hane men att hon/han hade födt är konstigt hade ingen anna svärdbärar hona.:)
#26 - 14 november 2005 09:32
Ja, det kan vara något att prova. :D Att skaffa en större hane alltså.
Verkar ju skumt det där med könsbyte. Är det något som är speciellt för just svärdbärare? Det kan väl inte vara så vanligt? Häftigt i alla fall. :confused:
#27 - 16 november 2005 13:25
Japp. Nu har alla mina fiskar överlevt sjukdommen och inga vita prickar syns längre. Ett tag var jag nästan säker på att åtminstone några skulle stryka med, men tack och lov gjorde de inte det.

Tusen tack till alla er här som har hjälpt mig igenom detta med en hel massa bra tips och förslag. Utan er, vet jag faktiskt inte vart det hade bärt hän.
Kan också medela att zooaffären där jag köpte några av mina fiskar nu har berättat att de har haft vita prick i just det akvariet som jag köpte fisk ur, två gånger på raken till och med. En gång precis innan jag köpte min fisk, och sedan direkt efter det att jag hade varit där. Fast andra gången hade det inte spridits så mycket och de fick bukt med det rätt snabbt.
Jag kan erkänna att här ser ni en som inte kommer köpa mer fisk därifrån.

Återigen. Tack för all hjälp allihopa.
#28 - 16 november 2005 15:19
VSG:D . Köp inte fler fiskar därifrån om affären har haft vitaprick i sina akvarium. Köp på nått annat ställe .
#29 - 17 november 2005 12:07
Lita på det.
#30 - 11 november 2007 02:21
platy5 skrev:
Nej du kan låta medecin resterna att vara kvar. Höj temp det är det enda du behöver göra och det är det billigaste.Jag medeicinerade i en vecka utan resultat nästan höjde temp alla prickar var borta efter 3dag.:) Lycka till !

Jag höjde tempen till 30 grader igår (fredag) och idag ser det ut som om alla mina slöjstjärtar är prickfria nu :) Ska göra "steg 3" av medicineringen på onsdag enl bruksanvisningen. Ska jag låta tempen vara kvar på 30 grader tills dess eller kan jag sänka till "normal" slöjstjärtstemp?

Hittade en "gammal" tråd som passade :)

Annons