fiskarna bara dör och dör?!

#1 - 2 februari 2011 19:19
Skaffade akvarium för 2 mån. sedan. Inom någon timme dog alla 10 kardinal terror. Sedan någon dag senare dog platy honan m. platta fenor, 1 dag senare guppy honan simmade m. nosen neråt, sedan dog hon. För 2 dagar sedan började lilla guppy hanen ligga överallt, sedan hade han svårt att simma, hittades på botten död. Och nu...dog min mal, rengjorde karet igår. Vad händer?:(
#2 - 2 februari 2011 19:31
hur sköter du karet? asså med vattenbyten, filterrengörning etc? vad har du för värden på vattnet?
#3 - 2 februari 2011 19:38
Vad tråkigt!

Har du kollat kopparhalt etc i vattnet?
Använder du vattenberedningsmedel?
Har du en bra termometer i karet?
Bilagor:
#4 - 2 februari 2011 20:09
Vad rengjorde du med?
#5 - 2 februari 2011 21:08
För mej känns det som att du la i fiskarna för snabbt efter att du startade upp akvariet.
Hur länge hade du haft ditt akvarium med vatten, filter och innredning igång innan du la i första fisken??
#6 - 2 februari 2011 21:19
Skaffade akvarium för 2 mån. sedan. Inom någon timme dog alla 10 kardinal terror. Sedan någon dag senare dog platy honan m. platta fenor, 1 dag senare guppy honan simmade m. nosen neråt, sedan dog hon. För 2 dagar sedan började lilla guppy hanen ligga överallt, sedan hade han svårt att simma, hittades på botten död. Och nu...dog min mal, rengjorde karet igår. Vad händer?:(

Hur mycket växter har du? Har du hält i något medel i akvariet?
Hur mycket matar du?
#7 - 2 februari 2011 21:55
Jag vet inte om det är ok att hänvisa till mina andra inlägg, men där står det allt ni frågar om. Det finns på : nytt akvarie, akvarie vatten och inredning forumen.
#8 - 2 februari 2011 22:04
du kan ju länka till tråden så slipper vi leta.
#9 - 2 februari 2011 22:05
tittade o du får nog beskriva igen här istället.

hur sköter du karet? när gör du vattenbyte o hur mycket? vad har du för värden på karet? temp?
vad menar du med att du rengjorde karet igår?
#10 - 2 februari 2011 23:58
Tråkigt att fiskarna bara dör, här är en som vet hur det känns:/
Om alla 10 dog under en timme låter det nästan som en förgiftning av något slag eller att fiskarna blev chockade av något. Fel vattentemperatur?
Har du undersökt vattnets värden och vad har du rengjort akvarietillbehören med?

Hoppas det löser sig och att du hittar orsaken snarast.
#11 - 3 februari 2011 00:02
gissar lite på nitrit som boven här.
#12 - 3 februari 2011 00:20
Fyll i dViktigt: [COLOR=#0033cc]Mall för att kunna fråga om sjuka fiskar.[/COLOR] en här mallen så blir det ev lättare.
#13 - 3 februari 2011 00:24
hannesc skrev:
gissar lite på nitrit som boven här.

Inte på en timme väl? Möjligtvis i dom senare dödsfallen..

Däremot så skulle jag kunna tänka mig att en ph-chock, möjligtvis i kombination med kraftig temperaturskillnad, tog död på kardinalerna..

Camilla-p-a, hur koppade du in fiskarna när du kom hem med dom?
#14 - 3 februari 2011 12:06
Nu har jag lysnat på alla goda råd
Jag har nu tagit bort mega statyn, så att speciellt svärd bäraren får plats att simma. Jag lämnar kvar det lilla skeppet och plast växterna tills jag kan köpa växter, så att fiskarna har någonstans att gömma sig.
Jag har fått två olika tips att byta m kallt vatten, 10%, varje dag. Det har jag nu gjort, men jag har inte hällt i något medel?!
När jag rörde om i gruset för att möblera om, så var det väldigt mycket gammal mat som virvlade upp. De såg ut som om de massor av små ben! Ska jag röra runt i sanden varje dag nu vid vattenbytet, så att det blir rent från dessa?
Jag kommer att mata dem 1/2 krm, som jag smular ner varje morgon?!
Pumpen låter jag stå på fullt ös på dagen, men sänker den på kvällen, den låter så mycket:$ .
#15 - 3 februari 2011 12:11
nej rör inte i gruset. det är ju där och i filtret de goda bakterierna bildas.
#16 - 3 februari 2011 12:15
Om du vill ha rent på botten rekomenderar jag en slamsug, finns att köpa för en billig peng eller ta bara en slang;)
Fortsätt byta vatten ofta men bara lite åt gången annars kan Nitriten slå till.
Jag tycker fortfarande att du bara ska mata en g/v ett tag för att få bort den eventuella "övergödningen" Fiskar får inte mat serverat i naturen och de klarar att få bara lite. Du utökar ju matningen vartefter.
Hoppas det fixar sig! Själv avslutar jag nog mitt kar och börjar om:/
#17 - 3 februari 2011 16:57
Har en slammsug. guppy honan som är gravid ligger mycket ovanför pumpen ( som kör för fullt ) hon andast också häftigt. Är det födsel på gång eller är det dags att förlora en fisk till? Jag hälde inget medel i nu när jag gjorde 10% vatten bytet!
#18 - 3 februari 2011 17:23
Inte för att jag kan speciellt mkt om akvarestik, men om din guppy står vid vattenytan och kippar är det tecken på för litet syre. Rikta vattenstrålen från filtret uppåt ytan/väggen. Funkade för mig, jag hade stråle rakt ut i karet i några dagar, det var icke bra.
#19 - 3 februari 2011 18:02
Vattenstrålen är ca strax under ytan?! Men jag tror att hon ska föda, buken ser väldigt spänd ut och ryggen är krökt neråt!
#20 - 3 februari 2011 18:21
då är det nog dags
#21 - 3 februari 2011 18:23
Jag kan inte hela historien men frågan är om inte metoden med ”gör om gör rätt” är befogad.

Troligtvis har en massa överblivet foder och ”böss” samlats i akvariet. Normalt nybörjar fel.
Sedan tycks det finnas en hel del dekorationer som kanske inte hör hemma i ett akvarium. Kanske inte ett direkt fel om man är säker på att dessa inte ger ifrån sig några giftiga ämnen.

Vad jag föreslår är att du byter vatten bara för att laka ut eventuella gifter. I det här fallet tror jag det är Ammoniak förgiftning. Sedan får du hoppas att de kvarvarande fiskarna klarar sig.

Gå sedan och köp så mycket riktiga växter du kan, gärna billiga men många. Se till att det blir riktiga akvarieväxter och inte krukväxter.
Gör rent allt med vanligt vatten. Gruset kan du tvätta lite halvdant och krama ur filtermaterialet i akvarievatten vilket du vattnar närmsta blomkruka med. Se till att det är lite fuktigt då kan du ha det i luften en bra stund.

Lägg tillbaka gruset, plantera dina nya växter. Ställ de av plast i bokhyllan. Fyll på med kranvatten och eventuellt att bra vattenberedningsmedel som tar kloramin och klor. Koppla in filtret.

Läs och studera här hur man koppar in fisk, etc.

Köp sedan fisk lite i taget och stoppa i.
#22 - 5 maj 2011 12:35
Tack:)

Annons