Fiskarna är tåliga ändå...

#1 - 7 april 2006 13:39
Gjorde en jätte tabbe för en stund sen..
Höll på med vatten byte och skulle fylla akvariumet igen.

Men glömde bort och hade inge koll på vattnet, och jag hade väll dragit på aldeles för lite varmvatten, så det var bara kallvatten som kom.

Pga extralysrör o helttäckt akvarium så har jag ganska hög snitt temp, mellan 27-28 grader, och nu när jag hörde att det började plaska på golven o akvariet var överfyllt så var tempen nere på strax under 21 grader..

Fyllde på med lite extra varmvatten, drog igång doppvärmaren och fick ganska snabbt upp tempen till ca 23, på väg uppåt..

Men fiskarna verkar ta det ganska bra ändå, alla är lite "stelare" och lugnare, men annars ok..

Kanske inget o rekomendera, men dom verkar överleva.. puhh!
#2 - 7 april 2006 15:12
dom klarar mycke värre än så

du vet att 20-30m ner i en vanlig skö är vattnet ca 5grader kalt
#3 - 7 april 2006 15:14
[quote=mayday]dom klarar mycke värre än så

du vet att 20-30m ner i en vanlig skö är vattnet ca 5grader kalt[/quote]

njae de stämmer nog inte riktigt :)
däremot har ja för mig att i haven så understiger de aldrig 4 grader, på botten
#4 - 7 april 2006 15:40
Okey, det var ju tur ialf. =)

Men när man köper nya fiskar, att man ska vänja in dom en stund i påsen, är det pga av att det blir väldigt snabba temp förändringar om man bara häller i, eller är der mer för att dom ska vänja sig vid nytt vatten?

Brydde mig aldrig som liten utan hällde bara i, kommer inte ihåg ialf att nån dog av det, men kanske lika bäst o vara på säkra sidan.
#5 - 7 april 2006 15:48
[quote=emillifvergren]Okey, det var ju tur ialf. =)

Men när man köper nya fiskar, att man ska vänja in dom en stund i påsen, är det pga av att det blir väldigt snabba temp förändringar om man bara häller i, eller är der mer för att dom ska vänja sig vid nytt vatten?

Brydde mig aldrig som liten utan hällde bara i, kommer inte ihåg ialf att nån dog av det, men kanske lika bäst o vara på säkra sidan.[/quote]

du ska koppa i fisken dels för att temperaturen ska bli den samma och dels för att fiskarna ska vänja sig med din vattenkvalitet.,
du ska alltså hälla i lite akvarievatten i påsen med ca 10min pauser, gör så en 3-4 gånger, sen ska du låta fiskaen simma ut från påsen, och släck i akvariet när du sätter i fisken,, det är otroligt stressande för en fisk o hamna i en ny miljö
#6 - 7 april 2006 16:29
Var försiktig med varmvatten i akvariet. Det följer ofta med olika metaler och bakterier med varmvattnen. Själv använder jag bara kallvatten vid vatten byten (ca 1/4 nytt vatten), men använder man vattenberedningsmedel så går det kanske med varmvatten oxå.
#7 - 7 april 2006 16:30
[quote=jagtep]Var försiktig med varmvatten i akvariet. Det följer ofta med olika metaler och bakterier med varmvattnen. Själv använder jag bara kallvatten vid vatten byten (ca 1/4 nytt vatten), men använder man vattenberedningsmedel så går det kanske med varmvatten oxå.[/quote]

lite jobbigt för mig när ja byter ca 200l varannan dag i mitt discuskar eftersom mitt kallvatten är ca 5grader kallt
#8 - 7 april 2006 19:55
Jag "utsätter" mina fiskar för det du beskriver varje vecka vid vattenbyte. Tempen i karet sjunker från 28-29 till 18-20. De tar ingen skada alls av det.

Däremot att "inte ha nån koll alls på vattnet" kan orsaka betydligt värre bekymmer, som tex vatten på golvet :)
#9 - 7 april 2006 20:02
Jo, jag lärde mig det..

Hehe, okey. Skönt o höra om tempen då!

Jo det var precis det som hände, kom på det när jag hörde att det började plaska, men var ganska snabbt där, men även ett par liter vatten är jobbigt om det är på golvet, spec under ett akvarium på 300kg =)

Jag tog bara ett par hinkar med varmvatten, jag förstog nästan att man inte skulle göra det, men hoppas att det går bra. Verkar inte vara några problem nu ialf. Får göra ett extra byte nåndag snart.
#10 - 7 april 2006 22:23
[quote=heljis]Jag "utsätter" mina fiskar för det du beskriver varje vecka vid vattenbyte. Tempen i karet sjunker från 28-29 till 18-20. De tar ingen skada alls av det.

Däremot att "inte ha nån koll alls på vattnet" kan orsaka betydligt värre bekymmer, som tex vatten på golvet :)[/quote]

har du discus???

sänker du tempen ca 10 grader vid varje vattenbyte till ungdiscus så tror ja inte dom skulle må så bra
#11 - 8 april 2006 00:32
Kör alltid med varmtvatten. Runt 25-28 grader är det vatten jag använder.
Har pytsat i vatten till en ny fisk en gång(köpte en dyr mal), har aldrig gjort det sedan och inte haft en enda död fisk, men jag låter påsen ligga i en 15-30 min i karet(för tempens skull).
Har aldrig haft några som helst problem.:D

Mvh Mattias
#12 - 8 april 2006 09:10
[quote=andreassofus]har du discus???

sänker du tempen ca 10 grader vid varje vattenbyte till ungdiscus så tror ja inte dom skulle må så bra[/quote]Nej, mbunas i ena karet och jordätare/dvärgciklider i det andra. Du har helt rätt i att mitt "system" inte skulle funka så bra med discus :)
#13 - 8 april 2006 09:14
[quote=heljis]Nej, mbunas i ena karet och jordätare/dvärgciklider i det andra. Du har helt rätt i att mitt "system" inte skulle funka så bra med discus :)[/quote]

aha de förklarar ju saken :)
när ja hade mbunas så gjorde ja samma som dig :) de gillade dom
#14 - 8 april 2006 09:18
Här var det mycke motsägelser!! först snackas det korrekt inkoppning samtidigt som många bara skickar i iskallt vatten vid bytena?? och Mayday i dem där sjöarna där det är 5 grader 20-30m ner är väl helt orelevant för ingen av dem fiskarna är akvariefiskar! fiskens immunförsvar sätt ur spel vid nedkylning på detta viset...
#15 - 8 april 2006 09:22
men det är väl skillnad när man koppar in fisken eftersom dom inte har varit e de vattnet överhuvud taget.
ingen har väl sagt att man ska göra 100% vattenbyten
#16 - 8 april 2006 09:40
andreasssso
n 25% vattenbyte med iskallt vatten är väl nog så olämlig!
#17 - 8 april 2006 09:43
beror nog på hur stort akvarium man har.
och sen har inte alla ISKALLT vatten i sina kranar.
själv har ja inte många grader i mana kranar så ja får ha relativt mycke varmvatten när ja gör vattenbyte
#18 - 8 april 2006 22:22
jag trodde det var strängt förbjudet att hälla varmt vatten direkt från kranen i akvariet.... :confused: blev väldigt förvånad när jag läste att många här gör det. följer det inte med en massa olämpliga ämnen då, typ koppar och sånt? värmer alltid iskallt vatten i en stor gryta till lagom temperatur, men jag har ju också ett ganska litet akvarium, kan tänka mig att det är rätt omständigt om man har 300 l. undrar bara om vattenberedningsmedlet tar bort alla skadliga ämnen....
#19 - 9 april 2006 00:05
Jag gör 25% vattenbyte varje vecka och då använder jag iskallt vatten och tempen sjunker från 28 till 25-26 så varför skulle det vara olämpligt.Visserligen så har jag ett 600 l kar och ett 400 l så det blir ju inte så mycket skillnad i temp.Kallvatten är ju det vatten som är friskast vatten vad jag har hört så varför sätta på varmvatten och riskera en massa utfällningar från kopparrören.
MvH Richard
#20 - 9 april 2006 10:09
[quote=gigardt]Jag gör 25% vattenbyte varje vecka och då använder jag iskallt vatten och tempen sjunker från 28 till 25-26 så varför skulle det vara olämpligt.Visserligen så har jag ett 600 l kar och ett 400 l så det blir ju inte så mycket skillnad i temp.Kallvatten är ju det vatten som är friskast vatten vad jag har hört så varför sätta på varmvatten och riskera en massa utfällningar från kopparrören.
MvH Richard[/quote]

så du menar att ja kan byta 200l vatten i mitt 400l till mina discusar med ISKALLT vatten utan att de gör nåt?
#21 - 9 april 2006 11:06
200 liter av 400 liter är väl ändå 50%,nej men skämt å sido till discus är det väl kanske inte så bra det håller jag med om.Det jag menade var att det bara sänks ca 2 grader när jag byter vatten i mina kar,25% alltså det är ju inte så stor skillnad.
MvH Richard
#22 - 9 april 2006 11:29
[quote=gigardt]200 liter av 400 liter är väl ändå 50%,nej men skämt å sido till discus är det väl kanske inte så bra det håller jag med om.Det jag menade var att det bara sänks ca 2 grader när jag byter vatten i mina kar,25% alltså det är ju inte så stor skillnad.
MvH Richard[/quote]

men hur tycker du ja ska göra då? ja byter ju 600l i veckan.. ja kan ju inte värma upp vattnet i hinkar när ja ska byta?? hur farligt är de o ha lite varmvatten från kranen så de blir en 26-28 grader??
#23 - 9 april 2006 11:39
haha.. detta var nog den rörigaste tråden på länge =)
Jag har hört att ciklider blir "pigga i bäret" av kallare vatten vid vattenbyten men hursom.. när jag byter ca 15-25% så blir det enligt fingerkänsla & tepmpen brukar inte röra sig & ente heller doppvärmaren startar direkt efter så det där med varmt ellr kallt är nog en diffus fråga.. mina fiskar mår tiptop.. & vid nyinköp låter jag dom tempas in i c en kvart sen åker dom i & hitills har dom klarat det med bravur..
Mvh Alex
#24 - 9 april 2006 11:52
[QUOTE=mayday]du vet att 20-30m ner i en vanlig skö är vattnet ca 5grader kalt[/QUOTE]

Har du varit i tropikerna? Kan inte tänka mig att vattnet där skulle vara 5 grader kallt, även nere vid 20-30m. Och även om det skulle stämma så kan jag ändå verkligen inte tänka mig att de små fiskarna som vi håller i akvarier skulle vistas vid såna djup. Platy eller kardinaltetra vid 20-30 meters djup? Nej du!
#25 - 9 april 2006 14:33
[quote=andreassofus]så du menar att ja kan byta 200l vatten i mitt 400l till mina discusar med ISKALLT vatten utan att de gör nåt?[/quote]
jag gjorde det en gång i ett 1000 l .det varförsta o sista ,tempen föll flr mycket ,så mine fisk fick spel .så det gör jag aldrig mera .
max 25%
mvh janne
#26 - 9 april 2006 15:00
[quote=janne dansk]jag gjorde det en gång i ett 1000 l .det varförsta o sista ,tempen föll flr mycket ,så mine fisk fick spel .så det gör jag aldrig mera .
max 25%
mvh janne[/quote]

ja bytte förut och hade ine så mycke varmvatten i. bytte ca 40% tempen sjönk ca 2,5-3 grader
#27 - 10 april 2006 09:49
Alla mina fiskar överlevde temperatur fallet från 28-ca 20 grader ialf =)
Så dom verkar inte för kännsliga. Men när man ändå pratar om temperatur, vad är för mkt?

I en av mina burkar så stiger tempen nästan för mkt ibland, igår var den uppe på 29 grader. Vet inte hur jag ska göra för att få ner den.. Kan få ner den ett par grader om jag kopplar bort ett av lysrören (1av3)..

29 grader, är det för mkt eller har det ingen större roll??
I den lokala fisk affären sa dom förut en gång att för hög temp kan vara orsaken till algproblem som jag hade en en mindre burk.

Nån som vet om det har nått samband? Alger och hög temperatur?

/Emil =)
#28 - 10 april 2006 10:06
[QUOTE=batski]Har du varit i tropikerna? Kan inte tänka mig att vattnet där skulle vara 5 grader kallt, även nere vid 20-30m. Och även om det skulle stämma så kan jag ändå verkligen inte tänka mig att de små fiskarna som vi håller i akvarier skulle vistas vid såna djup. Platy eller kardinaltetra vid 20-30 meters djup? Nej du![/QUOTE]

Det beror mycket på hur vattencirkulationen är. 4 gradigt vatten är det tyngsta och sjunker således till botten. Om vattnet inte cirkulerar pga vind eller något annat bildas ett "lock" mellan det varma ytvattnet och det kalla bottenvattnet och de blandas inte. Vid botten är det alltså kallt.
Är dock osäker om 30 m är tillräckligt djupt i tropikerna...
#29 - 10 april 2006 10:33
[QUOTE=emillifvergren]I en av mina burkar så stiger tempen nästan för mkt ibland, igår var den uppe på 29 grader. Vet inte hur jag ska göra för att få ner den.. Kan få ner den ett par grader om jag kopplar bort ett av lysrören (1av3)..

29 grader, är det för mkt eller har det ingen större roll??
I den lokala fisk affären sa dom förut en gång att för hög temp kan vara orsaken till algproblem som jag hade en en mindre burk.

Nån som vet om det har nått samband? Alger och hög temperatur?[/QUOTE]

Vet faktiskt inte hur det är med alger och temperatur. Vad gäller fiskarna så beror det förstås på art. Vissa arter trivs vid/klarar mycket högre temperaturer än andra beroende på hur deras ursprungliga livsmiljö ser ut.

Vad har du för fiskar? 29 är nog lite väl varmt för många arter. För höga temperaturer innebär mindre syre i vattnet, kan försämra fiskarnas immunförsvar kan även orsaka stress. Behöver du verkligen 3 lysrör?
#30 - 10 april 2006 10:41
jag undviker att byta vatten i mitt akvarium, men när jag gör det så använder jag enbart kallvatten(ljummet vatten i absoluta nödfall). varmvatten är inte ett livsmedel(till skillnad från kallvatten) och har inte samma krav på bakteriehalter o dyl, samt innehåller det betydligt mer metaller och dylikt än kallvatten, de vattenvärden som vattenverket anger gäller enbart för kallvatten.

har man temperaturkänsliga fiskar så bör man snarare göra mindre vattenbyten än använda varmvatten.

sen ska man inte hälla ner vattnet man får från butiken, det kan finnas medicin, avstressningsmedel, snäckbebisar och allsköns konstigheter i det.
#31 - 10 april 2006 11:38
[quote=emillifvergren]I en av mina burkar så stiger tempen nästan för mkt ibland, igår var den uppe på 29 grader. Vet inte hur jag ska göra för att få ner den.. Kan få ner den ett par grader om jag kopplar bort ett av lysrören (1av3)..[/quote]
kolla upp vad fiskarna har för krav.
tänk också på att ju varmare vatten blir ju svårare blir det att hålla vattnet syresatt.
har du heltäckande ramp kan du borra lite ventilationshål.
kan även göra ett 40mm hål och montera in en liten datorfläkt och 15-20mm hål på andra sidan där luften kan komma in/ut, datorfläktar drivs av 12v så är relativt harmlöst.

har du vanlig aluramp kan du prova att sätta nåt mellan rampen och akvariet, ex: drickaflaskkorkar så ökar du ventilationen.
kan även borra hål även där för ökad cirkulation.
#32 - 10 april 2006 21:50
[QUOTE=batski]

Behöver du verkligen 3 lysrör?[/QUOTE]

Kanske inte behöver, men tyckte att det var för klent med orginal rampen bara. Tyckte att alla växter "stäckte sig" efter ljuset o blev rangliga o glesa, men det kanske bli bättre när jag fått beställda Co2 systemet.

Men eftersom jag har ett juwel som är högre än normalt (ca 50cm från lys. till botten) så "äter" ju vattnet upp mkt av ljuset.

Med bara 2 lysrör ligger jag på 0.29 w/l, med det extra blir det ialf 0.43 w/l

Vad säger ni, räcker det med 0.29? Har funderat på det där med fläcktar också, att ha en i varje ände (på baksidan är det hål), o ha en som suger in luft, o en som blåser ut.

Juwel lysrampen är ju nån spec utan glimmtändare, nån sorts reaktor istället som gör att rören inte blir lika varma som "vanliga" lysrör..

Räcker det inte med 0.29 w/l så får jag försöka lösa det med fläktar eller dyl.

Har lite blandat med fisk: Platys, svärdbärare, scalarer, botier, malar, ålar, tetror m.m

Dom verkar inte ha nå problem eller må dåligt, men 29 grader kanske är lite mkt ändå. Ska försöka lösa det. Får ner det till ca 28.5 om jag har locket öppet, men är ju inte så snyggt om det alltid står öppet heller.

=)

/Emil
#33 - 10 april 2006 21:56
[quote=emillifvergren]men det kanske bli bättre när jag fått beställda Co2 systemet.[/quote]

blir snarare värre eftersom växterna växer fortare.
vad har du för rör ?
#34 - 11 april 2006 00:36
[QUOTE=emillifvergren]Men eftersom jag har ett juwel som är högre än normalt (ca 50cm från lys. till botten) så "äter" ju vattnet upp mkt av ljuset.[/QUOTE]

Mitt akvarium är 50 cm högt och jag tycker att det funkar bra med bara 2 rör. Fast å andra sidan har jag rätt lättskötta växter. Men vad man har för lysrör spelar väldigt stor roll. Aquarelle och Aqua Star är bra växtrör.

[QUOTE=emillifvergren]Har lite blandat med fisk: Platys, svärdbärare, scalarer, botier, malar, ålar, tetror m.m[/QUOTE]

29 är för varmt för dina fiskar. Särskilt scalarer ska ha det svalare (helst inte varmare än 26). Malar finns det hur många olika arter av som helst med många olika behov vad gäller både miljö och temperatur. Även bland tetror är det en del skillnader.
#35 - 11 april 2006 06:44
Ok

[QUOTE=Raven]blir snarare värre eftersom växterna växer fortare.
vad har du för rör ?[/QUOTE]

Okey, tack för alla tips =).

Rören som sitter i orginal rampen är ett Juwel Daylight 38w, och ett Sylvania Aquastar 38w, och det extra röret som sitter är ett Juwel Warmlight alt. ett Sylvania Gro-Lux, båda 38w, har kört med båda, vet inte vilket som är bäst.

Alla rören är relativt nya (några mån)

Kanske pga värmen som mina scalarer inte gör nått annat än o leker, (om det nu är ett par) det händer inget mer, kanske vill ha lägre temp för o lägga rom.

Om jag bara ska köra med 2 lysrör, vilka av dom 4 ska jag ta, eller är det lika bra o köpa nya igen?

Får försöka få ner tempen på nått sätt. Ev. kanske koppla en extra timer till det 3e så att det bara lyser tex halva belysningstiden, och fixa fläktar så kanske man får ner den.

=)
/Emil
#36 - 11 april 2006 08:08
Täckglas kanske skulle hjälpa, så att den varma luften inte får direktkontakt med vattnet.
#37 - 11 april 2006 08:46
Behåll Aquastar. Det är ett bra växtrör. GroLux har en snygg ton men gör att växterna växer lite mer på höjden. Så det kanske du vill byta ut. Du skulle kunna köra med 2 Aquastar i fall du gillar ljuset. Växterna skulle iaf må bra av det.
#38 - 11 april 2006 09:02
emillifvergren såg att du hade en Snowball LDA33 hur fungerar den med växter har hört att den äter på duktigt av den.
Mvh Marcus
#39 - 11 april 2006 09:23
[quote=crazyfish]jag trodde det var strängt förbjudet att hälla varmt vatten direkt från kranen i akvariet.... :confused: blev väldigt förvånad när jag läste att många här gör det. följer det inte med en massa olämpliga ämnen då, typ koppar och sånt? värmer alltid iskallt vatten i en stor gryta till lagom temperatur, men jag har ju också ett ganska litet akvarium, kan tänka mig att det är rätt omständigt om man har 300 l. undrar bara om vattenberedningsmedlet tar bort alla skadliga ämnen....[/quote]

Vad jag hört ska inte moderna vattenledningssystem fälla koppar, men den som har varmt vatten liggande i vattenberedare riskerar ett bakteriehaltigt vatten.
#40 - 11 april 2006 12:58
[QUOTE=Kockfrallan]emillifvergren såg att du hade en Snowball LDA33 hur fungerar den med växter har hört att den äter på duktigt av den.
Mvh Marcus[/QUOTE]

Nejdå, inte här iallafall, min är iförsig ganska så liten än så länge, ca 5-6cm, men jag tror jag aldrig sett den nån annanstans än på stenarna, stockarna eller på glasen.. Så här funkar det bra ialf =)

[QUOTE=batski]Behåll Aquastar. Det är ett bra växtrör. GroLux har en snygg ton men gör att växterna växer lite mer på höjden. Så det kanske du vill byta ut. Du skulle kunna köra med 2 Aquastar i fall du gillar ljuset. Växterna skulle iaf må bra av det.[/QUOTE]

Okey, tackar för tipsen, då behåller ja Aqaustar rören. =)
#41 - 11 april 2006 13:30
[quote=maricici]Vad jag hört ska inte moderna vattenledningssystem fälla koppar, men den som har varmt vatten liggande i vattenberedare riskerar ett bakteriehaltigt vatten.[/quote]

stämmer inte riktigt.
är det nya rör eller ny beredare släpper det koppar.
vissa här inne har negativ erfarenhet av det och köper numer enbart beredare där vattnet aldrig kommer åt koppar.
finns även dom som fått problem när dom fått nya ledningar vilket starkt indikerar problem med koppar.
#42 - 12 april 2006 05:02
Jag har också en skräckhistoria att berätta, när jag köpte mitt nya akvarium på 270 l så vart jag tvungen att flytta på ett hörnakvarium med en lustig form på som enligt den jag köpte det av var på 190 l men jag misstänker att det är större. Hur som helst jag tömde ut nästan allt vatten tills det bara var ungefär 10 cm vattenhöjd, flyttade karet med hjälp av en kamrat och så drog jag fram trädgårdsslangen som jag brukar använda vid vattenbyten. Av någon anledning så hade jag glömt att sätta på min hjärna på morgonen och tänkte inte på att temperaturen
i karet skulle sjunka till 4 grader av denna bryska behandling, men hur som helst i och med att jag hör vattnet porla så gick jag och min kamrat ut i köket och jag satte på kaffe och diskade upp lite gammal disk. Jag sprang iväg på toaletten, och min kamrat tänkte väl att det var trevligare att kolla på akvariumet än att sitta och stirra in i en vägg. Det jag får höra är "David.. jag tror inte dina fiskar mår så bra".

Ja alltså vad jag såg när jag kom in i vardagsrummet var att alla mina regnbågsfiskar, en elefantnos, en gummiål, en öronål, och min ancistrus låg på sidan och guppade som en pendel ner mot botten.
De var helt stela. Jaha tänkte jag skit, nu är de döda, jaha, det var inte så bra. Men så tänkte jag försöka rädda upp situationen och hällde på med varmt vatten. när jag fyllt upp karet hade jag lyckats nå temperaturen av 16 grader och då tagit fram min håv. Med denna petade jag lätt på en regnbågsfisk som döm till min förvåning började leva och simmade iväg och gömde sig. En enda fisk dog (återupplivades inte) av denna bryska behandling och jag fick inga problem med sjukdomar så jag hade väl tur.

Kan dock säga att de var "döda" i en bra stund över en halvtimma.
Alla fiskarna som var med om det här för tre månader sedan lever idag och regnbågsfiskarna leker varje morgon. Jag erkänner tillochmed att jag
ibland går upp lite extra tidigt bara för att kolla på det här. Sorgligt är dock att min elefantnos nyfiket väntar på att ett par leker och sedan drar han in i "busken" och käkar upp alla äggen.
#43 - 12 april 2006 05:30
davidb: jag har upplevt en liknande sak, fast då fyllde jag på för mycket i ett ganska litet akvarium med ett gäng kardinaltetror. temperaturen hamnade kring 16 grader(tror jag) och de såg _väldigt_ döda ut, färglösa och flöt uppochner typ. efter ytterligare ett vattenbyte så hämtade de sig på några minuter dock, och ingen fisk dog =)
#44 - 12 april 2006 07:06
[quote=plorozen]de vattenvärden som vattenverket anger gäller enbart för kallvatten.[/quote]

Det stämmer. Och dessutom spolar de vattnet i många minuter innan de tar prov på kallvattnet. Det finns mycket konstigheter i ledningarna. Men de flesta akvariefiskar tål ganska ruttet vatten. Annars skulle de inte vara akvariefiskar.

Jag häller ljummet vatten i mina kar och det har funkat hittills. Fast guppy, ancistrus och pansarmalar är väl inte kända för att vara speciellt petiga med vattenkvaliteten :D
#45 - 12 april 2006 08:11
krax: ironisk där på slutet? det är väl just malar som är känsliga vad gäller metaller i vattnet?

som det brukar sägas här, bara för att fiskarna klarar av det, är det inte bra.
#46 - 12 april 2006 08:35
Nä inte ironisk. Okunnig. Jag visste inte att malar är känsliga för tungmetaller. Tog för givet att ancistrus som alla klarar av att odla är supertålig.

Om fiskarna klarar av det och får friska yngel som klarar av det och själva kan få yngel tycker jag att det är acceptabelt även om en analys skulle visa på högahalter av något giftigt ämne.
#47 - 12 april 2006 09:04
Jag lyckades fylla på med för kallt vatten en gång.
Min kran hemma är lite dum, man får vrida på en stund innan man justerar blandingen på varm och kallvatten för att det ska blir bra.
gör man inte det så tar kallvattnet över helt.
Just den gången gillade inte mina fiskar en så stor temperatursskillnadsresa :)

Ingen dog men dom blev lite sega och stela och höll på att stryka med, flickvänen skrek på mej att en neontetra såg lite skum ut
När jag tittade efter såg att fiskar lite väl stela ut....så det blev en livräddning utan dess like.

Jag tror det är många som lyckats med "för-kallt-vattenbyte" någon gång :)

Mvh Peter
#48 - 12 april 2006 12:30
[QUOTE=Krax]Jag häller ljummet vatten i mina kar och det har funkat hittills. Fast guppy, ancistrus och pansarmalar är väl inte kända för att vara speciellt petiga med vattenkvaliteten :D[/QUOTE]

Vad det gäller pansarmalar så varierar det mycket från art till art.
#49 - 12 april 2006 14:12
krax: nja, det gällde inte nödvändigtvis metaller, utan det mesta i akvarieväg.
#50 - 12 april 2006 19:53
Om man har mer än ett akvarium när ett "råkar" bli så kallt så att fiskarna singlar döda ner till bottnen kan man håva dem rakt ner i det varma. De kvicknar till på direkten och verkar inte ta någon större skada. 17ºC i vattnet efter vattenbyte brukar jag ha som extremgräns och helst går jag inte ner mer än 5-6ºC.

Om du har 25ºC i vattnet och 10ºC i kranen har du 15ºC skillnad. Byter du 33% så sjukner temperaturen 33% av 15ºC, dvs 5ºC. Så det är lätt att räkna ut vad temperaturen blir. Ett tips är att rita en markering i L och % på utsidan av akvariet, då är det lätt att veta hur mycket man byter. Glöm inte att ta hänsyn till grusen och räkna på innemåtten.
#51 - 12 april 2006 20:07
[QUOTE=greken]Det beror mycket på hur vattencirkulationen är. 4 gradigt vatten är det tyngsta och sjunker således till botten. Om vattnet inte cirkulerar pga vind eller något annat bildas ett "lock" mellan det varma ytvattnet och det kalla bottenvattnet och de blandas inte. Vid botten är det alltså kallt.
Är dock osäker om 30 m är tillräckligt djupt i tropikerna...[/QUOTE]
Det stämmer inte helt för sjöar i tropikerna. Vatten kan inte dela sig i varmt och kallt av sig själv, ett vatten kan inte kallna och därefter sjunka, det måste vara kallt från början.

I haven är det annorlunda, där kan vattnet rinna dit från ett kallare hav.

I vår temperaturzon bildas kallvatten på vintern som då sjunker ner och får svårt att värmas upp eftersom det blir just en sådan temperaturskiktning som du beskriver. Därför är alltid vårt bottenvatten +4ºC.

Oavsett blir bottenvattnet aldrig kallare än de kallaste vintertemperaturna, i tropikerna är det kanske +20ºC.

Temperaturen i marken i sig beror på klimatet på en plats. Ett antal meter ner i marken är temperaturen ungefär samma som medeltemperaturen i luften under ett år. Denna temperatur ökar sedan långsamt med extremt stora djup i marken.
#52 - 12 april 2006 20:17
Ett tillägg bara: Varmvatten är väldigt sällan något problem eftersom om det löses ut så stora mängder koppar så att det blir ett problem så kommer rören och varmvattenberedaren att frätas sönder och börja läcka. Man förebygger problemet t.ex. med att höja pH värdet eller använda emaljerade varmvattenberedare.
#53 - 13 april 2006 08:16
dgglof: nja, det är ju inte bara vattnet som är "varmt" i ett akvarium, rötter, stenar och dyl hjälper ju till att hålla uppe temperaturen.
#54 - 13 april 2006 10:34
[quote=plorozen]dgglof: nja, det är ju inte bara vattnet som är "varmt" i ett akvarium, rötter, stenar och dyl hjälper ju till att hålla uppe temperaturen.[/quote]

hhmm aldrig hört talas om värmerot förut.
#55 - 13 april 2006 21:59
Nej, man behöver inte hänsyn till rötter, stenar, glas och annat, vattnet är helt dominerande.
#56 - 14 april 2006 12:55
raven: inte? då har du ju missat det allra senaste.
#57 - 14 april 2006 13:02
iofs en fakerot skulle ju va ett sätt att gömma doppvärmaren på.
#58 - 19 april 2006 22:46
Min största fundering kringl att fylla på med enbart kallvatten är det borde kunna bli en "vägg" av kallt vatten, vilken har svårt att blandas med resterande varmt vatten innan pumparna sätts igång.

Eller är jag helt galet ute?
#59 - 21 april 2006 08:56
glajdarn: jag har slangen just bredvid insuget till ytterfiltret. som är igång, då blir det ganska bra blandat,

Annons