fiskar vid botten?

#1 - 19 augusti 2008 06:57
Igår såg jag att det var någe konstigt med mina fiskar,
Det var så att en del av mina fiskar, gyppy, blå mussepigg platy (tror jag dom heter) black molly. Dom låg nästan på gruset, och en del låg under pumpen, för det är ca 3cm mellan rum mellan gruset och pumpen.nitrit låg jätte bra till.
De ligger så idag med.

Varför gör dom så?
#2 - 19 augusti 2008 07:16
Inte säker, men kan bero på för höga temperaturer, så dom försöker hålla sig på bottnen där det är någorlunda svalare.
#3 - 19 augusti 2008 07:21
De mår inte bra... Berätta mer om karet...

Hur länge har det varit igång...
Hur mycket fisk..
Hur mycket växter...
Vattencirkulation på ytan..
Temp...
Vilken mat, hur mycket och ofta.. (de ska äta upp maten på några minuter och helst inte ramla så mycket på botten)...
Hur mycket vatten byter du..
:)
#4 - 19 augusti 2008 07:29
Katharina skrev:
De mår inte bra... Berätta mer om karet...

Hur länge har det varit igång...

Hur mycket fisk..

Hur mycket växter...

Vattencirkulation på ytan..

Temp...

Vilken mat, hur mycket och ofta.. (de ska äta upp maten på några minuter och helst inte ramla så mycket på botten)...

Hur mycket vatten byter du..

:)

karet har varit igång mer än 1år. fiskar 30st i kar på 200l.
rätt så mkt växter.
temp på ca 25-26 grader idag
Mat blir en blandning av algtabletter(märket tetra pelco), vanliga flingor (av märket tetra min) sen har man albino pansarmalar som behöver små likna grus foder, (märket Welsi Gran)
ja mat får de morgon och kväll kanske lite för mkt eftersom jag heller i så att mina fiskar ska få det de behöver ha.
vatten är en tredje del, ibland kan det bli halva vattnet.
#5 - 19 augusti 2008 07:33
Har de klibbat ihop fenorna?
#6 - 19 augusti 2008 07:35
ansjo skrev:
Har de klibbat ihop fenorna?

nu förstår jag inte riktigt vad du menar??
#7 - 19 augusti 2008 07:38
Om de har dragit ihop stjärtfenan, ungefär som om den klibbat ihop?
#8 - 19 augusti 2008 07:39
nä det har det inte gjort, fast nu skriver du väl i fel diskussion;)
#9 - 19 augusti 2008 07:42
Nej, det finns något som kallas torpedsjuka och då beter sig fiskarna som i ditt fall. De simmar mindre och mindre, äter inte med någon aptit, ligger gärna och vilar sig på botten eller något annat samt klibbar ofta ihop fenorna. Därav min frågeställning.
#10 - 19 augusti 2008 07:44
jaha,, nä de kommer upp och äter, med god aptit ser det ut som,
#11 - 19 augusti 2008 08:18
Har du kollat vattenvärdena??? Nitrat tänkte jag på..

Har du ordentlig sprutt på vattenytan???

Jag skulle föreslå att om du känner att du ska byta mer än 30% så gör det hellre 2 små byten på en vecka än ett stort... Alltså 25 % med 4 dars mellanrum lr nått... ;)
#12 - 19 augusti 2008 08:23
Jo, frysmat glömde jag... Om du har molly och inte yngel så är ju mygglarver bra.. till guppy och yngel är cyklops min favorit för det flyter omkring och smutsar inte ner så mycket.. ;)
#13 - 19 augusti 2008 08:33
Artemia har sen igår blivit både yngel och vuxna fiskars favorit mat här i akvariet. ;) Fast dom vuxna blir lika glada över mygglarver.
#14 - 19 augusti 2008 08:50
jo mygglarver äter mina,, de äter det med god aptit.
o ibland dafnier.
jag byter som regel en tredjedels vatten en gång per vecka.
#15 - 19 augusti 2008 09:10
Men med tanke på dom andra trådarna du gjort verkar du ha rätt mycket problem i karet och inte bara att dom är vid bottnen?
#16 - 19 augusti 2008 09:13
det var länge sedan,, och det var det mesta var nitrit problem,,, som orsakade allt.
men jag kan tänka mig att det var zebra fisken som är boven i detta drama, för när jag tog bort dom, så simmar alla fiskar som de ska göra.

Annons