Fiskar, växter och inredning?

#1 - 23 oktober 2004 20:06
Hej!

Har just skaffat mig ett litet akvarium (60 L). Jag vill gärna ha ett biotopakvarium, någon som har tips på ett lättskött sådant? Vill gärna skapa en balans som gör akvariet relativt underhållsfritt. Tips mottages tacksamt! :-)

Mattias
#2 - 24 oktober 2004 15:58
60L och relativt underhållsfritt är inget som går att kombinera på ett bra sätt du måste räkna med att göra vattenbyten ca 1gång i veckan iaf om du vill vara säker på att allt ska funka bra... Ju större karet är ju lättare är det att få i balans... Skaffa ett filter för att få upp en god bakterie kultur och få rörelse på vattenytan så vattnet syresätts...

Det är lättare att ha en biotop med några få växter än någon med enormt med växter/inga växter då inga växter betyder mer vattenbyten för att ta ut näringen i vattnet för att slippa alger... och massa växter betyder att man måste tillsätta mer ljus/gödning+vattenbyten ... medans man med några få lättskötta växter kan få akvariet relativt algfritt med något färre vattenbyten är om du inte har några växter alls... men ett minimum med vattenbyten i ett 60L kar skulle jag säga är 30-40% i veckan vilket inte är mycket jobb om du har en slang för att leda bort vattnet och sen 2-2,5 hinkar med vatten i igen... kan ju inte ta mer är 30min-1tim beroende på om du måste skrapa alger och sånt oxå...

inte för att jag har sagt mycket om biotoper men en del att leta efter i olika biotoper ...

lycka till /Henrik
#3 - 24 oktober 2004 16:02
Kanske en sydamerikansk biotop? Med lite tetror, växter & rötter? Sydamerikanska fiskar verkar dessutom vara lätta attt få tag i. Svårighetsgraden beror ju förståss på vilka fiskar du sätter i.

Annons