Fiskar tillsammans med neoner??

#1 - 25 januari 2004 22:18
Hej!
Har startat upp ett litet kar (50L) och började med att stoppa i neontetror.
Nu har jag lite problem att bestämma vad jag ska ha mer för fiskar.
Karet är ju inte så stort men är ganska lågt och långt(75cm), vilket om jag har förstått det rätt gör att det ryms fler fiskar (kanske beroende på sort??).
Tänkte ha nån/några otocinclus.

Dom alternativ jag velar mellan är:
1. Bara neoner. I så fall hur många?
2. Någon annan liten stimfisk, typ kilfläcksrasbora eller annan tetra, tillsammans med neonerna. Fördelning mellan sorterna?? Antal??
3. Ett par dvärggurami eller liknande tillsammans med tetrorna. Funkar det?

Vill ha kommentarer! gärna efter egna erfarenheter.. Även öppen för andra förslag..

Mvh/Magnus
#2 - 26 januari 2004 01:00
Jag föreslår att du fyller karet med neontetror och kardinaltetror samt byter ut ena lysröret (antar du har fler armaturer) mot ett Marine-Glo som gör att dessa fiskar verkligen kommer till sin rätta briljans med sitt blåa sken mot neonernas neonfärg. Har du växter rekommender jag att du skaffar en dubbelramp längst fram så du även kan sätta i ett bra "växtrör" som tex. Sun-Glo. Detta motverkar också att hela akvariet blir knallblått av Marine-Gloröret.

En annan vacker, pigg och livlig stimfisk är blodtetror som du kan ha ihop med neontetrorna (dock kan du då inte ha ett Marine-Glorör, då detta skulle ta bort blodtetrornas fina röda färg.

Min erfarenhet av dvärgguramis är att dom är väldigt känsliga då vattenkvaliteten måste vara precis som dom behöver ha det, annars kommer dom att misstrivas och dö. Bor man dock i ett område med bra kranvatten och är insatt i deras behov är dvärgguramis väldigt vackra och roliga fiskar. Dock kan jag tänka mig att många tetror ständigt skulle nafsa på guramisarnas sprön, så då är det kanske bäst att göra det till ett artakvarium för guramifiskar. Hoppas jag gav dig några vettiga svar på dina frågor ;-).
#3 - 26 januari 2004 09:08
Alla dina tre alternativ funkar bara bra. Du skulle även kunna ha dem med en liten ciklid, t.ex. ett par fjärilsciklider.
#4 - 26 januari 2004 09:12
jag tror (obs ingen personlig erfarenhet) att det skulle funka bra med dvärggurami, men köp inte sky blue efter som den är känsligare mot dålig vattenkvalite än dom andra varianterna. (detta är egen erfarenhet)
#5 - 26 januari 2004 13:35
Tack för svaren! Fler svar mottages gärna..[:)]
Är neonetetrorna något problem för dvärgguramis? Som kanmpfisken nämnde att dom kanske kan tugga på guramins spröt??

Andra tänkbara arter vore kanske Fjärils- eller kakaduaciklid. Hur skulle det fungera??
Har förstått att fjärilen är lite känslig för vattnet också, så ett kakaduapar vore kanske en idé.
Tror för övrigt att jag har bra kranvatten. Bor i Umeå...

Sen har jag en fundering om mina neontetror (tyvärr endast 7 till antalet p.g.a. felräkning och ett litet missöde).
Antingen så är dom extremt tama(trodde neoner var lättskrämda) eller så är dom hungriga jämt.. När jag knackar försiktigt på rutan så kommer allihop fort som attan..
Ger jag dom för lite mat eller är det bara för att dom är så glada i maten??
Eftersom akvariet är nystartat så får dom bara mat en gång per dag (på kvällen) och dom får inte speciellt mycket(äter upp det inom 1 minut kanske).
Håller jag på svälta ihjäl dom eller är det lagom så här i början??

Tacksam för svar/ Magnus
#6 - 26 januari 2004 13:50
Fiskar är alltid hungriga... [:)]
Det är lättare att "mata ihjäl" en fisk ( vattnet blir dåligt av för mycket mat eller fiskarna blir feta av för mycket/för fet mat och deras livslängd förkortas ) än att svälta ihjäl den.
När du startar upp akvariet bör du mata väldigt försiktigt och det räcker faktiskt att du matar varannan dag i början om du inte har yngel eller ungfiskar förstås...

Så dina fiskar är nog bara glada i maten. [:)]
#7 - 26 januari 2004 14:25
Jag har dvärgguramier ihop med neontetror och svärdbärare.Inga tugg problem men Guarmierna är lite taskiga mot som sina artsfränder och svärdbärarna.Min hona kommer nog inte att överleva.Han jagar undan henne hela tiden.Tror hon dör snart
Fredrik

Annons