Fiskar Till Växtkar?

#1 - 8 november 2007 09:15
Ska byta ut alla mina fiskar och växter i mitt 540l växtkar.
Skulle behöva tips på fiskar som funkar i växtkar.

dvs, stark belysning, stora vattenbyten, och ph runt 6.
Har bra filtrering så vattenkvaliten är ju mycket bra, är sugen på ett stim på ca 40-50 rödmunstetror, men sen vill jag ha några lite större fredliga fiskar som är lite ovanliga.

Diskus gå bort, för det har jag haft precis, fjärilar fundare jag också på att ha.

Någon som har något tips och vad har ni som kör växtakvarium för fiskar i era akvarium?

mvh
Hampus
#2 - 8 november 2007 09:27
Jag har Gurami, de är stora men inte särskilt ovanliga. Jag har sett dom äta både cyano och trådalger (i måttlig mängd) och det är ju en bonus.
#3 - 8 november 2007 09:34
petnym skrev:
Jag har Gurami, de är stora men inte särskilt ovanliga. Jag har sett dom äta både cyano och trådalger (i måttlig mängd) och det är ju en bonus.

jo gurami är ju ett allternativ, men då jag redan har haft (nästan) alla sorter som går att köpa, så är jag lite trött på dom, dock är dom väldigt fina och fridfulla fiskar.

några mer förslag =)
#4 - 8 november 2007 10:22
Regnbågsfiskar? kanske inte fungerar med ditt låga PH, men kan ju vara värt att titta på.
#5 - 8 november 2007 10:38
c90368 skrev:
Regnbågsfiskar? kanske inte fungerar med ditt låga PH, men kan ju vara värt att titta på.

intresant, men dom verkar hoppa lite och då går de inte då jag kör utan täckglas.

men helt klart en snygg fisk.
#6 - 8 november 2007 17:24
hambli jag tycker du ska ta reda på vad DU egentligen är intresserad av för arter och beteenden för annars verkar du tröttna och det bli mest "slit o släng"
#7 - 8 november 2007 19:52
Ovanliga är de väl inte, i alla fall inte i mindre storlek, men stora svärdbärare är fredliga, snygga och färggranna. Hannen uppvaktar sina honor på ett speciellt sätt med sitt svärd på snedden - försöker honan simma undan simmar han blixtsnabbt efter - baklänges! Passar dessutom bra ihop med tetror, om man inte vill ha yngel, förstås. En hane på tre honor krävs. Försök få tag i riktiga svärdbärare (inte platykorsningar), som inte utvecklat svärd för tidigt.
#8 - 9 november 2007 07:15
åheim skrev:
hambli jag tycker du ska ta reda på vad DU egentligen är intresserad av för arter och beteenden för annars verkar du tröttna och det bli mest "slit o släng"

Jag har inte tröttnat på diskus, bara konstaterat att de är jobbigt/svårt att kombinera växtkar och diskus i samma kar. Sen har jag köpt ett till kar där mina diskus och 30tal kardinaltetror ska få vara.

får leta vidare, men det är svårt att hitta fiskar som trivsi i växtkar (tycker jag iaf)
#9 - 9 november 2007 07:24
Har alltid velat ha kulfiskar, någon som vet om dessa går bra ihop med rödmunstetror?
står att dom äter ganska mycket på växter, men de borde vara fösrumbarat i ett växtkar.

Annons