Fiskar till nytt 150 l akvarium?

#1 - 19 november 2006 20:18
Jag har fått ett 150 l akvarium och har kollat runt lite på olika fiskar.
Nu undrar jag hur många jag kan ha utav varje fisk (eller ta bort)

De jag har tänkt ha är

Skalar
Praktbotia
Golden labidochromis
Likomapärlan eller blå ciklid
Siamesiskt algätare

Tack på förhand!!
#2 - 20 november 2006 09:00
karet är för litet för : Skalarer och praktbotior.
Golden ska ha en annan vattenkvalite
Siamesik algätare kan du ha några av men de kommer kanske växa ur karet med tiden.

Likomapärlan eller blå ciklid känner jag inte till

Sök här på zoopet efter fiskar som passar din akvariestorlek, de är svårt att göra rätt i början.
#3 - 20 november 2006 09:11
Har läst på lite nu.

Golden labidochromis och Likomapärlan skulle passa bra i ett kar. De ska ha samma vatten. Kanske tillsammans med rödsebra. Ansistrusar är bra att ha för att hålla rent på botten.
#4 - 20 november 2006 09:14
Välkommen till zoopet!
Scalarerna ska man ha minst 50 cm högt kar till ( och inte alltför litet på längd och bredd men det förstår man ju), och detta för att fenorna ska växa rätt... Praktbotiorna blir som fullvuxna 20-30 cm (även om detta tar ett tag) Jag köpte själv 4 st när jag var nybliven akvarist (till ett kar på 60L) och det var 1 år sedan. Då var de ca 6-7 cm. nu är den största ca 12 och dom anrda betydligt mindre men har börjat växa riktigt ordentligt sen dom fick flytta till mitt nya kar på 350L. Men dom går att ha i ett akvarium på 150 L om dom sen, vid en större storlek, får flytta till ett större)

Golden-fisken är en Malawiciklid och jag tror inte att den skulle funka med t ex scalaren. De flesta malawiciklider är rovfiskar och funkar bara ihop med andra malawiciklider tyvärr.

För den siamesiska algätaren gäller samma som för botierna, dom är små när du köper dem men dom kommer att bli kanske 2 dm som fullvuxna.

Blå cikliden vet jag inget om men jag skulle faktiskt vilja ha ett par.

Tänk också på att när du startar upp ett nytt akvarium ska du släppa i bara några fiskar med några veckors mellanrum så det hinner att bildas en balans i akvariet.
/ Lycka till
#5 - 20 november 2006 09:18
Kollade också lite nu och likomapärlan och golden är båda malawiciklider och skulle funka ihop. Jag vet inte om du kan ha ancistrus dolichopterus i, dom kan vara för små och riskerar att bli fiskmat, om du inte får tag på fullvuxna exemplar.
#6 - 20 november 2006 09:41
Ansistrusar (ancistrus dolichopterus) från 7cm går utmärkt i vårat malawikar.
#7 - 20 november 2006 09:54
Hej!

Tack så mycket!
Så ni tycker jag ska satsa på malawicikliderna istället?
Läste om rödzebra, och den var väldigt fin.
Hur många av varje ska jag ha isåfall?

Är även öppen för andra förslag.

Tack igen för alla råd!
#8 - 20 november 2006 10:09
Malawi är skojiga och dessutom lätta att få att yngla av sig.

Jag skulle säga ett par av varje, de kommer bli fler och två par ansistrusar (den vanliga sorten).

Bygg upp många grottor med sten men har inget grus under stenarna för de gräver. Ha frigolit i botten så repan inte den när fiskarna rumsterar om. Lägg platta stenar som golv i grottorna för de fill gärna ha ett slätt golv och man vill itne se frigoliten. Ha ganska stort grus, lagom för deras stora munnar. 3-5mm skulle jag säga är lagom stort.
#9 - 20 november 2006 10:22
Ok, det ska jag göra!
Har även tänkt att använda kokosnöt som grotta.

Skulle det fungera med 4 av varje?
4 st golden, 4 st rödzebra och 4 st blå ciklid eller annan båaktig ciklid?

/Miljard77
#10 - 20 november 2006 10:40
blå ciklid kan du itne ha med malwicikliderna. Den ska ha annat vatten!
Likomapärlan, blå johanni med flera går bra. Läs infon på zoopet och står det att det är en malawiciklid går det bra.

6par blir det alldeles för trångt för. Någon extra hona till en av hannarnarna skulle dock kunna funka.
#11 - 20 november 2006 11:33
Jaha...ok.

Vad är ditt råd ang. antal, vad skulle du göra?
Tack på förhand.
#12 - 20 november 2006 11:48
Jag skulle starta med tre par, en gul, röd och en blå fisk. Alla med maxlängd omkring 10cm. Detta för att inte överbelasta filtret i början och få en nitrittopp (mata även mycket sparsamt med ciklidpellets, frusen räkmix och frusen artemia bladnat). Sen kommer fiskarna snart föröka sig och bli många fler lagom till när filtret klarar av den belastningen.
#13 - 20 november 2006 11:58
Det låter som en bra idé.
Tror jag tar rödzebra som du föreslog tidigare

Behöver jag skaffa någon yngelkasse?
#14 - 20 november 2006 12:12
Det behövs inte dessutom är de lite små till dessa fiskar. Har du ordentligt med små gömställen så överlever några yngel i varje kull iaf. Lavastenar är trevliga på det sättet eftersom de har små håligheter.

Alla sex stora ciklider ska släppas ner mer eller mindre samtidigt annars blir den sist nedsläppta utmobbad för det finns inget revir till den.

Bor du i Göteborgstrakten? Isåfall kom på auktionen på lördan och köp fisk
#15 - 20 november 2006 12:31
Ok, det ska jag göra.

Hur är det med salt? Hur mycket isåfall?
Jag bor i Linköping, men ska åka till Mjölby och inhandla fiskar.
Annars hade det varit kul att gå på auktion :)
#16 - 20 november 2006 13:32
0.5 dl per hundra liter av både salt och bikarbonat är vad vi har till våra malawiciklider.
#17 - 20 november 2006 13:44
Ok!

Fungerar det med vanligt Jod fritt salt eller har du ektozon?
Tack så jättemycket för alla råd och tips!!

/Miljard77
#18 - 20 november 2006 14:51
vi har havssalt just nu. Tidigare tror jag vi hade vanligt jodfritt. Vi köpte billigt tillsammans med bikarbonaten hos Nols ciklidhobby och du bör kunn ahitta det samma hos en välsorterad fiskbutik nära dig.
#19 - 20 november 2006 15:28
Var inne på Nols hemsida och kollade på olika fiskar. Ser fram emot att inhandla fiskarna snart :)

Ett stort tack än en gång!!

Annons