Fiskar till ett 240-liters??

#1 - 22 februari 2008 09:56
Jag ska starta upp ett 240 liters kar, men jag har lite bryderier om vilka fiskar som skulle passa ihop..:confused: funderade först på lite sydamerikanska fiskar. Mitt förslag än så länge är:

20 Koppartetra
4 Fjärilsciklider (2+2)
4 Kakaduaciklider (1+3)
1-2 Ancistrus
(ev. ett gäng otocinclus istället..)

Skulle detta gäng passa ihop? Jag tror att de har likartade krav vad gäller vatten och inredning... Kom gärna med andra förslag:)
#2 - 22 februari 2008 13:07
jag tycker det låter som en bra kombination, du kan ha de fiskar du har tängt både Ancistrus
och ett gäng otocinclus+ dom andra:)
#3 - 22 februari 2008 14:49
om du ska ha sand botten så tycker jag du ska kolla lite på pansarmalar också:)
#4 - 22 februari 2008 15:05
Håller med om pansarmalarna. Om du har fin sand alltså. Minst 6-7 stycken av någon relativt liten art.

Otocinclus skulle jag definitivt inte rekommendera. Känsligare fiskar får man leta efter. Om du kan få tag i parotocinclus jumbo skulle du kunna ha dessa istället.

Jag är tveksam till att det skulle funka med både fjärilsciklider och kakaduaciklider i ett 240 liters. När jag försökte med både fjärilar och regnbågsciklider i mitt 250 liters gick det inte så bra, så jag fick omplacera de sistnämnda.
#5 - 22 februari 2008 16:13
Vad var det som inte funkade med cikliderna batski?? Har de för stora revir?:confused:
#6 - 22 februari 2008 16:17
Renset skrev:
Vad var det som inte funkade med cikliderna batski?? Har de för stora revir?:confused:

Regnbågshanen började störa fjärilarna. Ja de behöver ett visst revirutrymme. A. bitaeneata är en apisto-art som inte har så stora revir. Tyvärr verkar de vara lite svåra att få tag i.

Fast jag tror ändå att det bäst att hålla sig till en ciklidart i ett 240 liters.
#7 - 22 februari 2008 17:00
ja men batski de va ju kakaduaciklid han ville ha inte regnbågsciklid
#8 - 22 februari 2008 18:12
Tycker du ska nöja dig mig ett par fjärilar när dom har parat ut.
#9 - 22 februari 2008 18:38
ja men batski de va ju kakaduaciklid han ville ha inte regnbågsciklid

Ja jag vet, men båda arter tillhör apistogramma-släkten. Givetvis kan det finnas artskillnader och även individuella skillnader. Men jag tror att det är bättre att inte skapa en situation som är ansträngande för fiskarna och som kan innebära problem. I ett större akvarium skulle det nog gå, då ingen av arterna är skärskilt aggro.
#10 - 22 februari 2008 18:38
Kjaer skrev:
Tycker du ska nöja dig mig ett par fjärilar när dom har parat ut.

Hur långt är akvariet?
#11 - 23 februari 2008 13:34
Tack för svaren o synpunkterna.. Jag tror jag håller fast vid min ursprungliga uppsättning fiskar ändå...ev. byter jag fjärilarna eller kakaduaorna mot kanske skalarer.. lr jag vet inte=)
#12 - 23 februari 2008 14:02
Var så god :)

Måste påpeka att scalarer behöver större utrymme än 240 liter. Enligt rekommendationerna är minimum 275L. Viktigast är nog höjden. Scalarer trivs inte om vattenhöjden är för låg.

Nyckelhålsciklider (Cleithracara maronii) skulle annars kunna vara ett alternativ.

Annons