Fiskar till 54 l

#1 - 28 februari 2007 08:14
Eftersom mina malawisar tyckte malarna skulle mobbas ut, fick jag hastigt köpa ett nytt kar i går att slänga ner dem i. Det blev ett litet 54 l. Förhoppningsvis kan jag slänga över ancistrusarna när de vuxit till sig lite till malawisarna igen, annars får de flytta när karet blir för litet.

Nu till min fråga, vad passar i ett så litet akvarium?

Mina töser vill ha guppysar (letar efter nån som har den icke sönderavlade sorten från butik) och jag funderar lite på enbart en kampfisk. Fler förslag? Mollysar kanske? Det får ju inte plats med så mycket firrar i det här karet, så undrar om det alls kan bli snyggt med ett fåtal mollysar eller lika få guppys. Kanske vore det snyggare med bara en kampis då... Jag har lite svårt att föreställa mig hur det kommer att se ut!
#2 - 28 februari 2007 08:28
Jag håller själv på att försöka bestämma mig för fisk till 54-liter. Har fyra stycken 54-liters som jag skall köra igång. Mina funderingar rör sig runt:
Räkor: Körsbär, Crystal Red
Små rasboror: Microrasbora sp Galaxy, Boraras brigittae, Boraras maculatus
Snäckskalslekare: Lamprologus stappersi, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus speciosus
Goby: Indiangoby
Regnbåge: Pseudomugil furcatus (Gaffelstjärtsregnbåge)

Sök bland artbeskrivningarna här på Zoopet och ange akvarielängd så får du upp fler förslag.

/Annika
#3 - 28 februari 2007 08:32
Guppys eller en kampfisk kan du ha. Jag anser att mollys behöver större akvarium än 50 liter, så jag skulle ha hoppat över dem till ditt akvarium.
#4 - 28 februari 2007 08:55
Pygmégurami är en intressant liten fisk. :)

Annons