Fiskar till 4000 liter ?

#1 - 28 april 2004 19:27
Jag håller på att bygga ett akvarium på ca 4000 liter. Jag har inte tänkt på detta tidigare - vilka fiskar ska man ha i det ?

Vill gärna ha stora färgglada fiskar. Förslag ?
#2 - 28 april 2004 19:32
Pirayor!,..häftigt att se dom äta !
#3 - 28 april 2004 19:36
Nä... jag tycker dom e tråkiga. Dom bara simmar fram o tillbaka.

Typ malawi menade jag... men jag vet så lite om dom. Andra förslag ?

Gärna några som leker och sånt

#4 - 28 april 2004 19:41
en sån där redtail mal :)

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=352
#5 - 28 april 2004 19:43
Snyyyyyygg !!!!!! Var kan man få tag på en sån ?
Skulle va kul med nåt annat än en redtail mal =)
#6 - 28 april 2004 19:46
den var RIKTIGT SNYGG!1!
#7 - 28 april 2004 19:48
Jovars... tjusig är den. Men den kommer ju mumsa i sig allt den ser :D
#8 - 28 april 2004 19:48
Nu läste jag om den (innan glodde jag bara på bilden).. Finns det några ciklider som skulle passa ihop med den.?.
#9 - 28 april 2004 19:50
Ett stim asiatiska arowanor?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=402
#10 - 28 april 2004 19:56
Några större fiskar som är väldigt vackra:
Amphilophus festae
Buccochromis rhoadesii (kolla inte på zoopets bild utan på denna föra att se hur vackra de kan bli med lite tender loving care: http://www.cichlidae.ca/news/ACA2003/Image3.gif=
Hoplarchus psittacus
Satanoperca daemon
Cyphotilapia frontosa
Fossorochromis rostratus
Vieja hartwegi
Paretroplus menarambo
Heros appendiculatus
#11 - 28 april 2004 19:58
Nja. Tycker inte om dom. Har sett dom i verkligheten.

#12 - 28 april 2004 20:02
Jag menar arowana. Dom andra vet jga inte. Kan inte latinska namn =(

Jag vill egentligen odla malawi/tanganyika eller nåt sånt.
Men jag tycker att det är tråkigt med ett akvarium med bara stenar och sand
#13 - 28 april 2004 20:10
Du är blir väl bland dom första som kan stoppa ner en paroonhaj utan att det skulle bli ett sånt moralsnack av andra på grund av storleken på akvariumet.....men den är ju inte så kul....

Red Tail + några feta rockor.....en arowana uppe vid ytan skulle nog också funka....

Kul att se när det blir färdigt iallafall! Jobba på!
#14 - 28 april 2004 20:11
Skippa red tailen o kör på malawi. I ett sådant akvarium kan du ju ha en riktigt fet biotop. Jag skulle ha satsat på Mbuna och de mer dominanta Protomelas-arterna (haplochromis-kompexet).

En uppsättning jag skulle ha kört på:
en grupp om 5 hannar och 5 honor av Labeotropheus fuelleborni
En grupp om ca 10 goldens Goldens
En grupp om ca 5 hannar och 5 honor av Malawi-zebra (inte röd-zebra, den har alla [:D])

En grupp om ca 6-10 Protomelas taenotilus fire blue
En grupp om ca 10 Aulonocara jacobfreibergi otter point

Dessa ca 50 Malawiciklider kommer ganska snabbt att fixa revir och att få lek är oundvikligt. Eftersom det är praktiskt omöjligt att fånga ut honor i ett sådant akvarium så kommer det efter ett tag att myllra av yngel lite här och där i akvariet. En väl genomtänkt klippbiotop gör att fler yngel kommer att klara sig och grupperna blir efter ett tag stora och kan leva i harmoni med varandra.

Pumpar: Jag skulle satsa på flera pumphuvuden i 1200l/h klassen riktade från olika ställen i akvariet. Då kan man skapa en form av turbulens i vattnet som på något vis kan likna vågorna vid en klippkust.

Som ljus skulle jag ha haft ett rejält knippe lysrör så att algväxten frodas. Egentligen skulle jag velat ha Metallhalogen men eftersom det är svindyrt och att du hade varit tvungen att köra utan täckglas så hade även vatten och uppvärmingskostnaderna stigit.

Satsa på Malawi, det är det snyggaste och troligtvis roligaste du kan ha i en sådan tank (om du inte hade tänkt ha featherfins från Tanganyika förstås)

#15 - 28 april 2004 20:21
Ursprungligen skickat av Mazi

Jag menar arowana. Dom andra vet jga inte. Kan inte latinska namn =(

Jag vill egentligen odla malawi/tanganyika eller nåt sånt.

Men jag tycker att det är tråkigt med ett akvarium med bara stenar och sand

Bilder:
Amphilophus festae
http://www.asw.ca/Amphilophus_festae_female.jpg

Buccochromis rhoadesii
http://www.cichlidae.ca/news/ACA2003/Image3.gif

Hoplarchus psittacus
http://www.tangledupincichlids.com/images/psitt1.jpg

Satanoperca daemon
http://www.tangledupincichlids.com/images/daem1.jpg

Cyphotilapia frontosa
http://www.cichlidae.com/articles/a209/a209-01.jpg

Fossorochromis rostratus
http://www.cichlidae.com/gallery/Fossorochromis/rostratus-02.jpg

Vieja hartwegi
http://www.asw.ca/Aquarium_Society_of_Winnipeg_-/Members_Tanks/Chris_Biggs/Viejahartwegi.jpg

Paretroplus menarambo
http://www.tangledupincichlids.com/images/menarambo3.jpg

Heros appendiculatus
http://www.tangledupincichlids.com/images/appen1.jpg

För information om fiskarna så sök på Google, det finns massor med information om de flesta av de här firrarna :)
#16 - 28 april 2004 20:23
Jaja. Jag kör på malawi. Stoby Akvarieaffär har gott om malawiciklider och dessutom är det den närmaste akvarieaffären. Dock ganska dyr.

Några frågor:
* Vad äter Malawi-Ciklider ?
* Kan man hämta vanliga stenar från skogen ?
* Bör man stapla stenarna på nåt visst sätt ?
* Ska man fiska upp yngel så fort man ser dom ?
#17 - 28 april 2004 20:31
En steg för steg-guide till hur du skall göra med fiskarna osv.

1. Skaffa dig en bok om malawiciklider ( Back to natures guide om Malawiciklider är att rekommendera).

2. Läs igenom boken, ta åt dig av informationen.

3. börja sedan att bestämma dig för vilka sorters malawi du kan tänka dig att ha.

4. Fråga sedan i forumet om de arterna passar tillsammans i ett akvarium på 4000 liter. Foderfrågn är också relevant i det inlägget.

5. Inred akvariet efter de olika arternas behov (vissa behöver grotor, andra stenytor)

6. släpp ner fiskarna

7. Njut.

En sista grej (angående att håva ut yngel).

Du kommer inte att få ut några fiskar ur det akvariet när du väl släppt ner dom. Det som du släpper i finns där, vare sig du vill eller inte. Yngel kommer du inte att ha möjlighet att håva upp om du inte tänkt att ta ur all sten (dvs rätt många hundra kilo) och håva en halv dag. Dvs, detta blir inget odlingsakvarium, det är ett rent utställningsakvarium.
#18 - 28 april 2004 20:33

Jaja. Jag kör på malawi. Stoby Akvarieaffär har gott om malawiciklider och dessutom är det den närmaste akvarieaffären. Dock ganska dyr.

Några frågor:

* Vad äter Malawi-Ciklider ?

* Kan man hämta vanliga stenar från skogen ?

* Bör man stapla stenarna på nåt visst sätt ?

* Ska man fiska upp yngel så fort man ser dom ?

* Allt ifrån alger till fiskar och sniglar beror på vilken fisk du tänker på.
* Ja, tänk på att rengöra dem dock. Större stenar ser dessutom bättre utan än många mindre stenar.
* Rent praktiskt? Inte egentligen, bara så man ser till att det inte är rasrisk
* Beror på hur man vill göra, en del "strippar" yngeln redan i munnen på honan medan andra låter honan spotta i huvudkaret.
#19 - 28 april 2004 20:38
Finns många olika fiskar i malawi sjön som äter helt olika foder, men mbuna äter mest veg. Gör en egenräkmix!

Du kan hämta egna stenar från skogen, bäst är om du kokar dom men det går säkert även bra att skälja dom under varmt vatten och skrubba.

Om du bör stapla stenarna på nåt spec sett? Jadu, störts underst sedan bara bygga på. Bra är om det bildas skrevor och små gorttor som en del fiskar leker i.

Du kommer inte behöva fiska upp yngel, det lär bli hur mkt som helst om du kör på mbuna. Dom kommer även kunna gömma sig i alla grottor som bildas.

Malmö museéum har ett sort malawikar som är uppbyggt av just stora stenar, helt klart värt ett besök. Speciellt för dig som själv bygget ett...

Mvh Ola
#20 - 29 april 2004 05:39
Ok. Jag har nyss lånat en bok på biblioteket som heter "Ciklidboken". Där står lite allmänt om alla ciklider. Där är ett kapitel som heter "Malawiciklider", men jag ska köpa en Malawi-bok.
#21 - 29 april 2004 05:45
En sak till bara - ligger inte bara fiskarna och trycker bakom stenarna ?
#22 - 29 april 2004 05:49
Visst kan du ha växter i ett Malawi akvarium. Det skulle nog vara riktigt snyggt med olika områden i karet med Vallisneria Gigantea som fungerar riktigt bra i Malawi akvarium. En relativt lätt växt att ha...

Sedan är ju den vanliga Javaormbunken helt gångbar också.

Begränsar man växtligheten med dessa så blir det nog väldigt fint i ett sådant akvarium...
#23 - 29 april 2004 05:51
Ett 10 tal kalasstora frontosa! Inge snack om sakern serru!
#24 - 29 april 2004 06:14
här är ett 3000liter med malawi
http://194.236.131.72/~akvarie/galleri.htm
#25 - 29 april 2004 09:26
Obs, Gwendly vart lite snabbare än mig.

Fiskarna kommer inte ligga och trycka bakom stenarna om allt är som det ska...

Mvh Ola
#26 - 29 april 2004 09:34
Något som slår mig när jag läser denna tåt är frågan, vad har du för vatten i din kran???
Om du t ex har väldigt mjukt vatten så får du räkna med att meka en hel del med vattnet om du ska ha malawi... samtidigt som du kanske kan få ett akvarium där både malar och diskus skulle leka naturligt.... och där du dessutom kan ha perfekta betingelser för ett rikt växtliv....
#27 - 29 april 2004 09:47
stoppa ned en riktigt feting.. mata med kött
#28 - 29 april 2004 10:26
Jag skulle föreslå att ordna någon biotop när de är på 4000L scalare och flaggciklid tillsammans med någon större tetra ex dolkstickstera briljant/diamanttetra.
#29 - 29 april 2004 10:43
Eftersom (om jag gissat rätt) Mazi bor i skåne är det troligtvis ganska hårt basiskt vatten vi snackar om med ph på över 7. I så fall tor jag inte att det är några problem att ha malawi.
#30 - 29 april 2004 12:05
mazi: om du skaffar malawi i 4000 litersen, får man komma på besök då? :D
#31 - 29 april 2004 13:16
Inte för att vara taskig men med tanke på att du bara är 12 år så har jag lite svårt att ta detta inlägg på allvar. Du är säkert jätte duktig på att övertala dina föräldrar men 4000 liter tror jag knappast att du lyckas övertyga dem om att du ska ha på ditt rum.
#32 - 29 april 2004 13:43
mgrant, jag gjorde samma misstag som dig... Han kommer få hjälp av en som är 32år. Hans föreldrar måste nästan vara lite intresserade själv?

Mvh Ola
#33 - 29 april 2004 13:47
<font face="Arial"><font color="red">För det första, mgrant: Jag har inte övertalat någon ! Palle kom med idén. Och för det andra: det ska inte stå på mitt rum !</font id="red">

<font color="yellow">Såklart, malawi_voodoo. Men det lär inte bli klart med fiskar och sånt förrän 3-4 år. Men om du fortfarande har lust då så går det bra.</font id="yellow">

<font color="orange">Nanc, jag bor i skåne !</font id="orange"></font id="Arial">
#34 - 29 april 2004 14:24
Okej, jag vet inte vem Palle är men det blir säkert bra. Men du måste förstå mig om jag tycker att det låter lite som en drömmare, när en 12 åring börjar prata om att han ska skaffa ett 4000 liters akvarium. Och efter detta frågar vad en malawi ciklid äter eller om man kan plocka stenar från naturen. Känns som man borde ha lite bättre koll innan man funderar på ett jätteakvarium. Men är du seriös med detta projekt så tycker jag att du ska köra så det ryker och sedan kan du ju skicka upp bilderna så vi får se hur det går.
#35 - 29 april 2004 14:54
För att göra rent stora stenar och grenar borde man inte kunna stoppa dom i badkaret och ändra blandaren vid varmvattenberedaren så man bara tar vatten från den? Då kommer man att få ut hyfsat varmt vatten även om varmvattnet tar slut snabbare. Tror att mina föräldrar har den inställd på 60 grader (varmt som bara den) men det går att ändra hur man vill, upp till 90 grader enligt ratten men det går ju att strypa vattnet man blandar ut varmvattnet med helt. Det borde ju vara varmt nog att döda de flesta otrevligheter. Funkar tyvärr inte om man inte har egen varmvattenberedare.
#36 - 29 april 2004 15:10
Min morsa skulle bli galen om jag skrapade emaljen, men om man är försiktig kanske.
#37 - 29 april 2004 15:14

Såklart, malawi_voodoo. Men det lär inte bli klart med fiskar och sånt förrän 3-4 år. Men om du fortfarande har lust då så går det bra.

Varför oroa sig om vilka fiskar du ska pula in om din planering är att ha fiskar i burken om 3-4 år? Din smak kommer förmodligen att ändra och den här frågan känns mer aktuell när du nästan är klar med karet...
#38 - 29 april 2004 15:41
Ja, jag vet men jag bara fick upp tanken i huvet. Dessutom hinner jag lära mig myyyyyyyycket om malawiciklider på 3-4 år..
På bibblan så har jag beställt 2 böcker om Malawiciklider.
Båda var BACK TO NATURE .

Vet nån nåt ställe man kan köpa/få stora stenar (i skåne) ?
Blir ju snyggare om man har alla stenar i samma sort.
#39 - 29 april 2004 15:46
Om du handlar i stoby så har du inte långt kvar till Ignaberga. Där finns ett stort stenbrott med massor av fin kalksten. I princip samma sorts sten som återfinns i malawisjön.

Bästa sättet att lära sig om malawi är genom att ha malawi. Om du kan så vill jag råda dig att börja med ett litet malawikar (200-300liter) under tiden du bygger det stora. Då får du schans att lära dig mer om fiskarna samt att odla upp så att du har något att sätta i det stora.

Hade jag haft så stort kar så hade det blivit tanganyika, men det är ungefär samma vatten och antalet möjliga kombinationer i ett så stort kar är nästan oändligt oavsett vilket du väljer.
MVH
Magnus
#40 - 29 april 2004 15:52
Nja. Jag vet inte. Mina föräldrar kommer bara säga typ så här : Du kan va glad att vi bygger ett till dig Vi har faktiskt 6 kar redan. Inte ett till !!! Fast jag kan fråga ändå. Det kan ändå inte bli värre än ett nej.

Det där kalkbrottet eller vad det var, är det bara att åka dit och sno med sig lite stenar hem ?
#41 - 29 april 2004 15:59
Om du redan har 6 kar igång så gör om ett till Malawi...?

Hade jag gjort...
Men vad kommer innermåtten på karet vara?

Mvh Ola
#42 - 29 april 2004 16:04
Det jag ska bygga vet jag inte måtten på än. Jag vet ju dom yttre men sen kommer ca 30 cm med frigolit, betong, lack, polyester och sånt.

Jag har 4 igång. Jag satsar på att ha ett 300 med malawi så länge.
#43 - 29 april 2004 16:24
Jag tycker du kan ha någon malawi eller Tanganyka ciklider.
#44 - 29 april 2004 16:49
Ja, jag ska Malawiciklider. Om du skulle ha läst ämnet skulle du vetat det för länge sen.

Jag har hört att ZooGiganten i Lomma säljer dåliga fiskar. Är det så?
#45 - 29 april 2004 17:45
"Jag har hört att ZooGiganten i Lomma säljer dåliga fiskar. Är det så?"

Det tror jag inte, sist jag var där var det iaf snyggt och rent i karen...

Men om du hade tänkt att köpa Malawi i en zooaffär så kommer det bli riktigt dyrt.
Leta upp en privat odlare = Billigare.
Eller gör du om alla dina kar och börjar odla Fiskarna du vill ha=)

Mvh Ola
#46 - 29 april 2004 17:51
Ok. Vad ska man ha för malar med malawiciklider, eller ska man inte ha några
#47 - 29 april 2004 18:01
Det avgör du själv. Bara att leta malar som trivs i samma vatten.
MVH
magnus
#48 - 29 april 2004 18:13
Jaguarciklider hade jag tagit, riktigt grymma :)
#49 - 29 april 2004 18:15
Jag har redan bestämt mig för Malawi. Jag ska ha dom fiskarna som Jonas.E skrev på första sidan av ämnet.
#50 - 30 april 2004 15:33
Om man bara har stenar från kalkbrottet, kommer inte ph värdet bli jättehögt då ?

Detta akvariet kommer förresten bli ca 5000 liter. Jag läste artikeln på discusklubben.se . Vi har större mått än hans och hans är ca 4500 liter
#51 - 30 april 2004 16:12

Om man bara har stenar från kalkbrottet, kommer inte ph värdet bli jättehögt då ?

Detta akvariet kommer förresten bli ca 5000 liter. Jag läste artikeln på discusklubben.se . Vi har större mått än hans och hans är ca 4500 liter

Tja, allt beror på vad du menar med jättehögt. Men det kommer förmodligen ligga runt 8 eller nått i den stilen, vilket är bra för Malawi.

Vad har du för mått på akvariet btw :) ?
#52 - 30 april 2004 16:20
3.3 m långt 2.5 på andra hållet 50 högt. Det är 3-kantigt
#53 - 30 april 2004 16:26
Rätt att köra med Malawi o i ett så stort kar är ju fantasin oändlig.)
Sen tycker jag att tusen små fiskar gör de mycke snyggare o är mer givande att se på en 10 eller färre stora fiskar .!
Men det är min smak.!
#54 - 30 april 2004 16:35
Nä. först tänkte jag ca 20 discus och 2000 kardinaltetra. Men malawi verkar roligare.
#55 - 30 april 2004 18:05
Finns det inget fryst foder man kan köpa till malawiciklider ????

Kan jag ha ca 10 gibbiceps-malar också ?
#56 - 1 maj 2004 00:22
Om jag räknar så här 3,3*2,5*0,5=4,125 och detta delat på 2 (om det är trekantigt = 2,063 dvs. 2063 liter Om jag inte fått matten om bakfoten. Dubbelkolla för säkerhets skull så att ni inte köper för mycket sand eller nåt!
#57 - 1 maj 2004 00:35
Ang. foder, vad allt finns det inte att köpa ;)
#58 - 1 maj 2004 08:15
en ormhuvud fisk
#59 - 1 maj 2004 08:42
jepp det blir bara 2000 liter..... så du kan göra det lite större :D

(dm)
33*25*5=4125
och delat med 2 om det ska vara trekantigt
4125/2=2062,5

sammy har rätt!
#60 - 1 maj 2004 11:56

Med enbart kalksten som enda buffer kommer du inte att få ph mycket över 7. Malawisar trivs i ph en bit över 8 därför måste du höja ph ytterligare på något sätt. Viktigt är nog att du börjar att läsa på lite själv, alla frågor går inte att ställa i ett forum för då tröttnar folk.
MVH
Magnus
#61 - 1 maj 2004 18:28
ang. storlek, så går det ut en meter och så längs väggarna. Det går inte att beskriva.
#62 - 1 maj 2004 18:43

Akvariumet
_
/|
/
/
/ |
/
/
------------- &lt;--(B) viket mått?
|(H)
^
|
vilket e detta måttet??
#63 - 1 maj 2004 18:54
Gå in här så kan du se innermåtten :

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=156661&gid=192700
#64 - 1 maj 2004 19:07
ojj det funkade inte att görs som jag gjorde...
#65 - 1 maj 2004 19:12
okejj men det kommer endo bli runt 2400l-3000 l ungjefär
#66 - 1 maj 2004 19:28
Han på DiscusKlubben har ju mindre mått än mig, och hans är 4650 liter. Visserligen har han en håla i det men den kan inte rymma mer än 500 liter.
#67 - 1 maj 2004 19:29
3780 liter ger dom måtten på ritningen.
#68 - 1 maj 2004 19:53
Ok. Då kan jag göra det lite större. =)
Hehe.
#69 - 1 maj 2004 20:51
ritningen och måtten på ritningen verkar inte riktigt överenstämma (skalan alltså) 2,2m sidan är tex längre på ritningen än vad 3,3 aen står det 70 högt men här skrev du 50
#70 - 1 maj 2004 21:36
sammy, är du inte lite petimeter nu ?
Projektet är ju än så länge ett tankeprojekt och skissen tror jag man får betrakta som just detta, en skiss.
Med de mått som anges vid den blir det faktiskt 3780 liter, i alla fall är vi två som kommit fram till detta, och det är ju ganska nära 4 m3 ;)
Förresten, är ni fortfarande inne på att ha ett massivt fundament, vore det inte idé att försöka få till ett utrymme under tanken, det skulle ju spara mycket betong och skulle kunna användas till något, att ha någon filteranläggning där eller användas som förvaringsutrymme t.ex.
#71 - 2 maj 2004 07:41
Asså, vi skulle ändå ha gjötit en stor betongplatta på golvet, även om vi inte skulle ha akvariet ovanpå.

Jag gjorde skissen snabbt på paint. Jag villa bara visa formen och måtten på akvariet. Inte skalan.
#72 - 13 maj 2004 15:58
Jag skulle kört på en Massa kardinaler och ett par scalarer :) tycker stimm är sjukt snyggt
#73 - 13 maj 2004 16:07
Kör på hajar istället, paronhaj borde väl få plats i 4000 l? Eller är det för litet?

Men jag undrar hur man får plats med ett akvarium på 4 m3? Har du det inomhus i lägenheten? Vad är det för yttermått? Så många frågor det blev... :)
#74 - 13 maj 2004 16:10
Såg inte att det var 4 sidor till, ifall någon tyckte mitt inlägg så här sent verkade lite märkligt...
#75 - 13 maj 2004 16:20
Ska ha det i källaren. Vi bor inte i en lägenhet. Yttermåtten kan jag inte mäta förrän det är klart
#76 - 14 maj 2004 08:19
Inte för att klaga eller så men det vore väl bättre om du hade samma mått på kateterna kommer ju se konstigt ut. Om du ska odla så är det inte så bra med ett så stort kar. tycker du borde köra på ett mindre kar med malawi så du lär dig lite om dom först innan du går på ett stort. Läste att du satsade på ett 300L det låter bra att börja med. Men ett bra tips är att ha samma mått på kateterna 3,3m*3,3m istället för 3,3m*2,5m ;)

Annons