Går dessa fiskar att ha tillsammans i ett 280 liters kar?
6 scalar
5 pakistanbotior
2 mosaikgurami
2 blå gurami
2 Ancistrus (L144A)
(Eventuellt hade jag tänkt ha några små stimmfiskar eller några små pansarmalar om det får plats)
Ursprungligen skickat av Tant Nancy
Jag tycker att du kommer att få för mycket stora fiskar i en salig blandning. Det ger, i mina ögon, ett rörigt intryck och dessutom tycker jag att stora fiskar inte kommer till sin rätt utan små kontrasterande fiskar...
Här kommer mina riktlinjer som jag använder när jag ska bygga upp fiskbesättningen i en akvariemiljö... allt är sådant jag kommit fram till efter flera års planerande som förr ofta slutade i fisksoppa....
Minst två algätande malar och ev någon färggrann mal som en Golden Nugget...
Ett stim (6 eller flera) fiskar som tar hand om matrester på botten... brukar bli Corydoras, Botior eller Kuhlii.
Lagom antal av en större fisk... Scalare, Gurami eller liknande... men endast EN sort av dem och helst i någorlunda samma färg eller färgsättning.
Resten av karets volym fyller man med en passande stimfisk... är karet på över 300 liter kan man välja 2 sorters stimfisk. Ofta får man plats med minst 30 tetror eller liknande i stimmet då..
Känner man sedan att karet känns tomt så fyller man på med malar, eller någon fisk i de andra grupperna.
Ursprungligen skickat av Lillebror
Visst är stimfiskar trevliga...men i mina ögon finns det bara en riktigt älskvärd akvariefisk: Guldfisken
Köp fyra, fem guldfiskar till ditt kar istället. Det skulle jag ha gjort.
Då får du fiskar med individuella personligheter och ett sällskap för åratal framöver !
Rosentetror är snygga.... även Citrontetrorna. Kolla bilderna på min zoonen, de blir mycket gulare än på bilden här på zoopet.
Jag skulle rekommendera att du drar ner antalet Scalarer till fyra... får du ett lekpar så kommer du förmodligen ändå bara att få två kvar. Jag hade fyra st i ett 220 liters kar... och det blev jättekrig när två av dem började leka....
Har du tänkt på en sak... om du byter ut botiorna till corydoras... så har du bara sydamerikanska fiskar... ett biotopakvarium alltså...
Tipset med 6 st siamensis var nog lite ogenomtänkt... de blir nämligen ca 15 cm när de blir vuxna... då blir det nog väl trångt...
Jag skulle satsa på ca 15 Citroner i början... sedan fylla på stimmet efter ett tag... så att du kommer upp i 20-30 st.... Tänk också på att inte vräka iväg och stoppa i all fisk på en gång... Börja med Ancistrusar och Botior....avvakta en par veckor och sedan i med Scalarerna.... sedan en par veckor och i med tetrorna... Behöver inte vara den ordningen, men jag skulle kanske köra så.... ev tetrorna före Scalarerna...
Vad gäller filter så skulle jag satsa på någon sorts Eheimfilter eftersom de är de som är tystast och mest driftsäkra... Vilket märke du än köper så borde det pumpa runt minst 800-1000 liter i alla fall...
Okej. Men ja tror faktisk att jag byter ut botiorna mot metallpansar malar och satsar på ett biotop. Skulle jag kunna ha några fjärlis ciklider i karet också isf? TYcker nämligen att dessa fiskar ät mkt vackra... Hur mycket kostar ett Eheimfilter?